
Temat interpretacji
Postanowienie
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), zwanej w dalszej treści - Ordynacją podatkową, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie, po rozpatrzeniu wniosku Urzędu Gminy w (...), zwanego dalej podatnikiem, z dnia 30 grudnia 2004r., data wpływu do Urzędu 3 stycznia 2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.
Uzasadnienie
W dniu 3 stycznia 2005r. wpłynął do mnie wniosek podatnika z dnia 30 grudnia 2004r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.
Stan faktyczny sprawy, podatnik przedstawił we wniosku następująco:
" W dniu 17 czerwca 2004r. została podpisana umowa na wykonanie robót budowlanych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach programu SAPARD pomiędzy Gminą (...) a firmą (...) na wykonanie inwestycji pn. "Rozbudowa i Modernizacja Stacji Uzdatniania Wody w (...) wraz z rozbudową sieci wodociągowej..." za wykonanie przedmiotu umowy strony ustaliły wynagrodzenie brutto ( 7% podatku VAT ) w wysokości (...). W dniu 28 czerwca 2004r. została podpisana umowa nr 20013/731-050108/03 pomiędzy ARiMR w Warszawie a Gminą (...) określająca tryb udzielania pomocy finansowej z funduszy UE i funduszy krajowych - Program SAPARD na zadanie wyżej opisane w
wysokości, czyli 50% kosztów kwalifikowanych. Następnie zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej oraz wykładnią Ministra Finansów, że podatek VAT nie może stanowić kosztów kwalifikowanych w ramach realizacji inwestycji ze środków Programu SAPARD i że nie będzie objęty refundacją ze środków ARiMR, podpisano aneks Nr 1 w dniu 20 września 2004r. W aneksie tym zmniejszono przyznaną wcześniej pomoc o kwotę (...), do wysokości (...). Faktury VAT ) dwie sztuki ) zostały wystawione na łączną kwotę (...) zł i zostały uregulowane ze środków własnych. Gmina otrzymuję refundację w wysokości (...), co stanowi 46,73% wartości inwestycji czyli bez siedmioprocentowego podatku VAT. Według uzyskanej informacji z ARiMR Oddział w Łodzi jest możliwość podpisania kolejnego aneksu, który to gwarantowałby Gminie otrzymanie pomocy finansowej w pierwotnej wysokości czyli zwiększonej o podatek VAT ale pod warunkiem, że Gmina otrzyma zaświadczenie z Urzędu Skarbowego w Wieruszowie, stwierdzającego że nie jest
możliwe odzyskanie przedmiotowego VAT-u z Waszego Urzędu. Tutejszy Urząd Gminy jest płatnikiem podatku VAT należnego natomiast nie dokonuje odliczeń podatku naliczonego. Pełne rozliczenie podatku VAT w tym m.in. ze sprzedaży wody z wodociągów wiejskich dokonuje Gminny Zakład Komunalny w (...). W związku z tym Urząd nie może odliczyć podatku VAT płaconego wykonawcom robót budowlanych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach programu SAPARD."
Do wniosku wnioskodawca dołączył:
1. umowę na wykonanie robót Nr 1/1/2004 z dnia 17 czerwca 2004r.,
2. umowę Nr 20013/731/050108/03 z dnia 28 czerwca 2004r.,
3. aneks Nr 1 do umowy, o której mowa w punkcie 2,
4. faktury za wykonane roboty ( 2 sztuki ),
5. polecenie zapłaty wynagrodzenia za roboty.
Rozpatrując wniosek podatnika zważyłem co następuje:
Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej
właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta ), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Stosownie do postanowień art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zakup, z którego wynika podatek naliczony musi być związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Z treści zapytania podatnika jednoznacznie wynika, że inwestycja polegająca na rozbudowie i modernizacji stacji uzdatniania wody wraz z rozbudową sieci wodociągowej nie dotyczy czynności opodatkowanej, którą wykonuje będzie podatnik, bowiem na terenie Gminy (...) należności z tytułu dostawy wody z wodociągów wiejskich rozliczane są przez Gminny Zakład Komunalny, który jest odrębnym od wnioskodawcy podatnikiem podatku od towarów i usług.
W niniejszej sprawie nie znajdzie również zastosowania regulacja § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), albowiem ma ona zastosowanie do umów zawartych z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przed dniem 1 maja 2004r.
W świetle powyższego, w przedstawionym stanie faktycznym, podzielając pogląd zaprezentowany przez wnioskodawcę, orzekłem jak w sentencji.
