
Temat interpretacji
Spółka udziela swoim odbiorcom rabatu potransakcyjnego z tytułu osiągnięcia przez nich odpowiedniego poziomu obrotu netto. Rabat ten określony jest jako procent od uzyskanego w danym miesiącu obrotu. Warunkiem udzielenia rabatu potransakcyjnego jest:
- uzyskanie w danym miesiącu przez odbiorcę określonego w umowie poziomu obrotu,
- nie zaleganie z płatnościami za zakupione produkty powyżej 30 dni.
Zdaniem podatnika udzielony przez Spółkę rabat związany jest z określonymi zachowaniami (warunkami) jakie winien spełnić odbiorca. Rabat taki należy traktować na równi z wynagrodzeniem za świadczenie usług przez nabywcę. W związku z tym wynagrodzenie wypłacane odbiorcy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, tj. winno być dokumentowane fakturą VAT.
Spółka pyta czy przedstawione stanowisko jest poprawne, czy też rabat taki należy traktować jako związany z konkretną dostawą i dokumentować go korektą faktury jako rabat mający wpływ na wartość dostawy (obniżenie ceny)?
Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego odpowiada na powyższe:
Zgodnie z interpretacją Ministra Finansów z dnia 30.12.2004 r., sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026 premie pieniężne wypłacane z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w
pewnym okresie i w określony sposób są premiami nie związanymi z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Mając na uwadze powyższe, premie będące przedmiotem zapytania należy traktować jako świadczenie usług. W tym przypadku beneficjent premii winien z tytułu świadczonej usługi wystawić fakturę VAT i odprowadzić należny podatek od towarów i usług.
