
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60.), art. 5 ust. 1, art. 7, ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 1 i § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.01.2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 17, poz. 150) oraz art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 05.07.2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050) w odpowiedzi na pisemny wniosek podatnika: Starostwa Powiatowego z dnia 03.01.2005 r., otrzymany przez tutejszy organ podatkowy w dniu 03.01.2005 r. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym: czy do kwoty obowiązujących opłat rocznych za użytkowanie wieczyste należy doliczyć podatek od towarów i usług, czy też podatek ten zawarty jest w obowiązującej opłacie.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że ustalone opłaty roczne za użytkowanie wieczyste należy zwiększyć o podatek od towarów i usług. postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.
W dniu 03.01.2005 r. wpłynął do tut. Organu podatkowego pisemny wniosek podatnika, Starostwa Powiatowego o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wnioskodawca pyta: Czy do kwoty obowiązujących opłat rocznych za użytkowanie wieczyste należy doliczyć podatek VAT, czy też podatek ten zawarty jest w obowiązującej opłacie. Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że. zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 46, poz. 543 ze zm.) organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest Starosta. Artykuł 71 ust. 1 i 4 nałożył na Starostę obowiązek pobierania opłat za oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste. Opłaty roczne wnosi się przez cały okres użytkowania wieczystego w terminie do dnia 31 marca każdego roku z góry za dany rok. Starosta na wniosek użytkownika może przed upływem terminu płatności ustalić inny termin zapłaty nie przekraczający danego roku kalendarzowego. W związku z opodatkowaniem opłat za wieczyste użytkowanie gruntu powstał obowiązek wystawiania faktur z wyodrębnionym podatkiem od towarów i usług.
Według wnioskodawcy ustalone opłaty roczne za użytkowanie wieczyste należy zwiększyć o podatek VAT. Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe, ponieważ:
Organ władzy publicznej, który wykonuje czynności z zakresu oddania nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste działa jako strona umów cywilno prawnych uznawany jest za podatnika VAT, a wykonywane przez niego czynności podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Zasady ustalania opłat z tytułu użytkowania wieczystego, ich zmiany, jak również terminy ich uiszczania zawarte są w przepisach ustawy z 21.08.1977 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm.).
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r., nie daje bowiem praw do rozporządzania gruntem jako właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie. Zgodnie z art. 8 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, gdzie przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.01.2005 r. (Dz. U. Nr 17, poz. 150) w przypadku pobrania po dniu 24.06.2004 r. a przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia (15.02.2005 r.) całości lub części należności z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych - przed upływem terminu ich płatności - obowiązek podatkowy z tytułu pobrania tych należności powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat (wpłat).
Mając na względzie specyfikę instytucji użytkowania wieczystego, a także specyfikę opłat pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste należy uznać, że opłaty wniesione przed 01.05.2004 r. nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mając na uwadze powyższe, uznać należy, że opłaty których terminy płatności zostały przesunięte decyzją Starosty, w taki sposób, że przypadają po 01.05.2004 r., znajdują się w obszarze opodatkowania podatkiem od towarów i usług, natomiast opłaty wniesione przed tym dniem nie podlegają regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art.. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120, ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy, zatem kwoty otrzymane należy traktować jako wartość brutto, w których zawarta jest kwota podatku należnego.
Zwrócić należy także uwagę na art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 05.07.2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050), w myśl którego cena to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług (...), jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług (...). Tym samym, zasadnym jest twierdzenie, że naliczona opłata za użytkowanie wieczyste, zawiera w sobie podatek od towarów i usług.
Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14 § 2 wyżej wymienionej ustawy - jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji.
