- Interpretacja - USIII/443/VAT/5/6/2005EL

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.03.2005, sygn. USIII/443/VAT/5/6/2005EL, Urząd Skarbowy Łódź-Polesie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie: art. 14 a - art. 14 d, art. 165 § 1, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku bez numeru z dnia 7 stycznia 2005 r. o interpretację zastosowania przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

nie podzielam poglądu wyrażonego we wniosku bez numeru z dnia 7 stycznia 2005 r.

W dniu 10 stycznia 2005 r. wpłynęło do tut. organu Pani pismo bez numeru z dnia 7 stycznia 2005 r. dotyczące interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W powyższym piśmie przedstawia Pani następujący stan faktyczny:

W roku 2002 dokonała Pani zakupu od kontrahenta z Finalandii kotłów c.o., które zostały wprowadzone na polski obszar celny na podstawie dokumentu SAD i zapłacono na konto Urzędu Celnego podatek VAT, wówczas obowiązujący wg stawki 7%. Ponieważ kotłów nie udało się sprzedać, producent wyraził zgodę na zwrot. Kotły zwrócono do kontrahenta w Finlandii. Kontrahent zagraniczny wystawił fakturę korygującą.

W powyższej sprawie przedstawia Pani następujące stanowisko:

Zdaniem Pani powinna być wystawiona faktura wewnętrzna, w której winna być zastosowana stawka w wysokości 7%.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego wynikającego z przedmiotowego wniosku oraz stanu prawnego dotyczącego zwrotu towarów nabytych przed dniem 1 maja 2004 r. (import) od kontrahentów z państw członkowskich udokumentowanych dokumentem SAD, dla których kontrahent zagraniczny w chwili obecnej wystawił fakturę korygującą potwierdzającą zwrot towaru, należy stwierdzić, iż przedstawione Pani stanowisko jest niesłuszne.

Przepisy przejściowe ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, nie regulują kwestii dotyczącej korekt podatku naliczonego dotyczącego zwrotu towarów będących przedmiotem importu zgodnie z przepisami obowiązującymi do dnia 30 kwietnia 2004 r.

Przypadki, w których podatnik wystawia faktury wewnętrzne, reguluje art. 106 ust. 6 ustawy, zgodnie z którym w przypadku czynności:

    • przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
    1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
  • nieodpłatnego świadczenia usług niebędącego dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usug, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług;
  • wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
  • dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca,
  • importu usług,
  • dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

W przedstawionym stanie faktycznym, w chwili dokonywania transakcji z kontrahentem zagranicznym zgodnie z obowiązujacymi przepisami zawartymi w ustawie z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) dokonała Pani importu towarów i zgodnie z obowiązującymi w tym okresie przepisami przysługiwało Pani prawo do obniżenia podaku należnego o podatek naliczony wynikający z dokumentu SAD potwierdzajacego import towarów.

Wobec powyższego, brak jest podstaw prawnych do wystawienia wewnętrznej faktury. Ponieważ zwrot zakupionego przed 1 maja 2004 r. towaru kontrahentowi, który ma siedzibę na terytorium państwa członkowskiego, nie jest traktowany jako zwrot wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Zgodnie z § 7 ust. 1 i 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.) zwrot podatku zapłaconego od importu towarów przysługuje podatnikom, którzy dokonali wywozu z kraju towarów, w związku z ich reklamacją, z zastrzeżeniem ust. 2-7. Zwrot podatku, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy kwot podatku naliczonego, o które przysługiwało podatnikowi prawo do pomniejszenia podatku należnego, oraz § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) stanowiącym zwrot podatku zapłaconego od importu towarów przysługuje podatnikom, którzy dokonali wywozu towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, w związku z ich reklamacją, z zastrzeżeniem ust. 2-7. Zwrot podatku, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy kwot podatku naliczonego, o które przysługiwało podatnikowi prawo do pomniejszenia podatku należnego.

W związku z powyższym należy dodać, iż nie ma Pani prawa do wystąpienia o zwrot podatku zapłaconego od importu ani też obowiązku korygowania "in minus" podatku zapłaconego z tytułu importu ww. towaru i odliczonego w rozliczeniu za okres, w którym była Pani uprawniona do skorzystania z prawa odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym za nieprawidłowe należy więc uznać stanowisko, że wystawia Pani fakturę wewnętrzną, w której nalicza Pani podatek VAT wg 7% stawki.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Ponadto, zgodnie z art. 14b § 3 przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy Łódź-Polesie