P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/RPP1/443-129/05/RO

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.02.2005, sygn. 1472/RPP1/443-129/05/RO, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

W odpowiedzi na Państwa zapytanie, sformułowane we wniosku z dn. 21 lutego 2005 r. (data wpływu dn. 22 lutego 2005 r.), dotyczące stosowania przepisów ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535/, działając na podstawie art. 14a §4 w zw. z art. 14a §1 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm./,

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie:

-uznaje stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że klienci Spółki dokonują zamówień towarów drogą elektroniczną. Zamówienia takie powodują w systemie magazynowym Spółki automatyczne uruchomienie kompletacji i dyspozycji wysyłki towarów z magazynu do klienta. Podatnik stoi na stanowisku, że w oparciu o obowiązujące przepisy, możliwa jest rezygnacja z drukowania i wysyłania do klienta oryginału faktury VAT w formie papierowej. Zdaniem podatnika dopuszczalne jest przesłanie oryginału faktury drogą elektroniczną z możliwością jednokrotnego jej wydrukowania przez klienta. Kopia faktury byłaby przechowywana przez Podatnika w formie elektronicznej z możliwością jej wydrukowania.

Ustawa z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług /Dz. U. Nr. 54, poz. 535/ w art. 106 ust. 10 stanowi, że minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji może określić, w drodze rozporządzenia, sposób i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, uwzględniając: 1) konieczność odpowiedniego dokumentowania sprzedaży i identyfikacji czynności dokonanych przez grupy podatników;2) potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;3) konieczność zapewnienia jednoznacznej identyfikacji wystawcy faktury oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności, niezaprzeczalności i nienaruszalności wystawianym i przesyłanym fakturom;4) stosowane techniki w zakresie wystawiania i przesyłania dokumentów w formie elektronicznej i kodowania danych w tych dokumentach.Ust. 11 tego samego artykułu mówi, że minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, może określić, w drodze rozporządzenia, zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych drogą elektroniczną, uwzględniając przepisy prawa Wspólnot Europejskich, potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku oraz stosowane techniki w zakresie przesyłania danych w formie elektronicznej i kodowania tych danych.

W związku z tym, że przepisy wykonawcze, o których mowa powyżej nie zostały do dnia dzisiejszego wydane - faktury VAT (zarówno oryginały, jak i kopie) nie mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanawia jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Powyższa interpretacja, zgodnie z art. 14b Ordynacji podatkowej, nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 §2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Wnioskodawcy służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie