POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP-1/4431-10/201168/124/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.02.2005, sygn. PP-1/4431-10/201168/124/05, Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 03.01.2005 r. (data wpływu do Urzędu 05.01.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług

stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika jest prawidłowe

USASADNIENIE

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że (...) Spółka z o.o. jest najemcą nieruchomości mieszczącej się w Krakowie ? (...), gdzie prowadzi działalność hotelarską. Wynajmującym jest Fundacja (...) jako spadkobierca testamentowy (...). Pierwotnie stronami umowy najmu przedmiotowej kamienicy byli: kurator spadku (wynajmujący) i Pan (...) - najemca.Według zawartej umowy, najemcę - Pana (...) zobowiązano do przeprowadzenia remontu kapitalnego przedmiotowej kamienicy. Najemca, po zakończeniu umowy najmu, miał prawo do zwrotu poniesionych nakładów. Kwoty zwrotu miała stanowić różnice między wartością rynkową kamienicy po remoncie, a przed remontem.W dniu 29.03.2002 r. doszło do cesji wierzytelności i ugody, na mocy których, najemcą przedmiotowej nieruchomości a zarazem wierzycielem Fundacji na kwotę stanowiącą różnicę między wartością kamienicy przed i po remoncie - stała się Spółka z o.o. (...). W konsekwencji powyższego. Spółka (...) obciąża Fundację co miesiąc należnościami z tytułu nakładów poniesionych na remont kamienicy. Powyższe zobowiązanie kompensowane jest z należnym czynszem, który Spółka z o.o. (...) jest zobowiązana, zgodnie z umową najmu, uiszczać na rzecz Fundacji.
W związku z powyższym, zwrócono się z zapytaniem: czy zwrot nakładów dokonywany przez Fundację (...) na rzecz Spółki z o.o. (...) jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?.Stanowisko Podatnika: zwrot nakładów na remont kamienicy nie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stanie prawnym obowiązującym do 30.04. 2004 r. i po 1 maja 2004 r.

Ocena prawna stanowiska Podatnika:

Ogólne przepisy regulujące umowę najmu określone zostały w art. 659-679 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Przepisy te zawierają regulacje dotyczące, m.in. obowiązków wynajmującego i najemcy.Stosownie do art. 676 ww. ustawy - jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą, wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenie za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego.Stosunek zobowiązaniowy, łączący wydzierżawiającego z dzierżawcą ze względu na dokonane przez tego ostatniego ulepszenia rzeczy wydzierżawionej, ma zatem charakter zobowiązania przemiennego.Jeżeli żąda on przywrócenia rzeczy do stanu poprzedniego, dzierżawca musi to uczynić na własny koszt, zachowując dla siebie odłączone przedmioty. Natomiast gdy wydzierżawiający zatrzyma ulepszenia, dzierżawca może żądać zapłaty sumy odpowiadającej wartości ulepszeń.

W stanie prawnym obowiązującym do 30.04.2004 r., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegały czynności enumeratywnie wymienione w art. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).Czynnościami wymienionymi w tym przepisie była, m.in. sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług.Zwrot nakładów ulepszających poczynionych przez najemcę nieruchomości nie był ani sprzedażą towarów, ani odpłatnym świadczeniem usług. Nie stanowił również czynności zrównanej ze sprzedażą towarów - wymienionej w art. 2 ust. 3 cytowanej ustawy.
Analogiczny pogląd prawny został wyrażony w wyroku Naczelnego Sadu Administracyjnego z dnia 26.05.1999 r. sygn. akt SA/Sz 1608/98, zgodnie z którym: "Zwrot nakładów ulepszających jaki następuje po zakończeniu umowy najmu czy dzierżawy, jest sposobem rozliczenia się z tego rodzaju nakładów pomiędzy stronami. Jest to czynność cywilnoprawna dokonywana w celu realizacji roszczeń przewidzianych w art. 676 k.c. Ten sposób rozliczenia się stron umowy najmu, czy umowy dzierżawy nie jest czynnością zrównaną ze sprzedażą towarów - art. 4 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle przedstawionych uregulowań, otrzymanie przez dzierżawcę zapłaty za część nakładów ulepszających i wydanie rzeczy wydzierżawionej nie uzasadnia opodatkowania tej czynności podatkiem od towarów i usług". Reasumując, zwrot nakładów inwestycyjnych w obcym środku trwałym nie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na gruncie przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

Z dniem 01.05.2004 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), które w sposób istotny poszerzają przedmiotowy zakres opodatkowania.Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.Brzmienie tego przepisu powoduje, że zakres pojęcia świadczenie usług jest o wiele szerszy niż na gruncie przepisów ustawy obowiązujących do dnia 30.04.2004 r.

Definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów", i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.Nie oznacza to jednak, że każde zdarzenie z którym związane jest wynagrodzenie kreuje obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W ustawie o podatku od towarów i usług nie określono co należy rozumieć pod pojęciem odpłatności (wynagrodzenia), które powoduje, że dostawa towarów lub świadczenie usług stają się czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.Niemniej jednak, w oparciu o orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przyjmuje się, że określając pojęcie "wynagrodzenie" (użyte w art. 2 i 11 VI Dyrektywy ) należy uwzględnić następujące zasady:

    ? konieczny jest bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem - będącym świadczeniem wzajemnym,
    ? dostawcę towarów lub usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności (Orzeczenie ETS w sprawie 102/86 pomiędzy Apple and Pear Development Council a Commissioneres of Customs Exicise).

W kontekście powyższych przepisów, jeżeli otrzymywane przez Państwa wynagrodzenie z tytułu zwrotu nakładów na remont kamienicy nie posiada znamion wynagrodzenia za wzajemne świadczenia bądź elementów, które pozwoliłyby na stwierdzenie, że doszło do świadczenia - to pozostawać będzie poza zakresem ustawy o podatku towarów i usług. Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu podkreśla, iż organ podatkowy nie jest powołany do dokonywania oceny czynności cywilnoprawnych, podejmowanych na gruncie przepisów Kodeksu cywilnego, jednak zasadnicze znaczenie w powyższej sprawie ma istota i charakter świadczenia.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika (płatnika, inkasenta, następcy prawnego podatnika, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe), wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto