
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14 § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w odpowiedzi na wniosek Strony z dnia 01.02.2005 r., uzupełniony w dniu 24.02.2005 r.,
potwierdza
stanowisko przedstawione w zapytaniu
UZASADNIENIE
Gmina zwróciła się z prośbą o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług i udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
Czy przekazanie mienia ruchomego będącego jej własnością, np. używanych komputerów, mebli, itp. w formie umowy darowizny i umowy użyczenia:
1) własnym jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej, tj. jednostkom budżetowym (np. szkoły podstawowe, Zarząd Dróg i Komunikacji, Straż Miejska), ich gospodarstwom pomocniczym (np. Miejski Zarząd Baz Danych) oraz
zakładom budżetowym (np. Zarząd Cmentarzy Komunalnych, żłobki),
2) jednostkom, w których Gmina Kraków jest organem założycielskim lub organizatorem, będącymi osobami prawnymi (np. szpitale powiatowe, instytucje kultury),
3) innym podmiotom (np. spółkom prawa handlowego, fundacjom, stowarzyszeniom)
podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wnioskodawca dodaje, że nie korzystał z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów.
W ocenie Gminy przekazanie własnym jednostkom organizacyjnym oraz jednostkom, w których Gmina jest organem założycielskim mienia ruchomego w formie darowizny lub umowy użyczenia odbywa sięna podstawie regulacji ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy do zadań własnych Gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m. in. w zakresie kultury, ochrony zdrowia, itp. Wnioskodawca zatem ocenia, że przekazanie w/w mienia ruchomego odbywa się w ramach zadań nałożonych na nią na podstawie odrębnych ustaw, stąd czynności te podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970).
Natomiast w odniesieniu do przypadku, gdy mienie przekazywane jest innym podmiotom (np. spółkom prawa handlowego) czynność powyższa nie podlega opodatkowaniu w oparciu o regulację wynikającą z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
Tutejszy Urząd potwierdza słuszność przedstawionego stanowiska, odnośnie zasadności nieopodatkowania wymienionych w piśmie czynności.
Jeżeli, jak oznajmia Gmina, czynność przekazania mienia ruchomego w formie darowizny lub użyczenia zarówno własnym jednostkom organizacyjnym, jak i jednostkom, w których Gmina jest organem założycielskim odbywa się w ramach nałożonych na nią obowiązków wynikających z odrębnych ustaw, należy ją ocenić w oparciu o regulację art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy. W myśl tego przepisu nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W opisanym przypadku czynność powyższa nie powoduje powstania obowiązku podatkowego.
Tutejszy Urząd ocenił opisaną sytuację w oparciu o inne przepisy podatkowe niż Wnioskodawca, skutek tego jest w tym przypadku podobny.
W przypadku darowizny mienia (przekazane w formie umowy użyczenia) innym podmiotom, jeżeli czynności te nie wynikają z zadań nałożonych na Gminę na podstawie odrębnych przepisów należy ocenić je w oparciu o regulację art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 w/w ustawy.
W myśl art. 7 ust. 2 ustawy dostawą podlegającą opodatkowaniu jest m. in. darowizna towarów w przypadku łącznego spełnienia ustawowych warunków, tzn. gdy nie jest ona związana z celami prowadzonego przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia towarów. Przedmiotowa darowizna w ocenie Urzędu nie jest związana z celami działalności Gminy, jednak - jak wynika z treści zapytania - podatnikowi nie przysługiwało prawo odliczenia podatku z tytułu nabycia przedmiotowego mienia ruchomego. A zatem wobec nie spełnienia warunków wymienionych w powołanym przepisie, należy orzec, że w tym przypadku darowizna również pozostaje poza regulacją ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z treścią przepisu art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług traktuje się także nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli usługi te nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami. W przypadku usługi użyczenia na rzecz innych podmiotów nie są one wprawdzie związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jednak Urzędowi Gminy nie przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.
W przypadku usługi użyczenia na rzecz innych podmiotów nie są one wprawdzie związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jednak Urzędowi Gminy nie przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami. Należy zatem stwierdzić, że usługi te także nie spełniają przesłanek określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług warunkujących potraktowanie ich na równi z odpłatnym świadczeniem usług.
W świetle powyższych ustaleń, Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego potwierdza stanowisko Wnioskodawcy orzekając jak w sentencji.
Nadmienia się, że interpretacja niniejsza jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie Stronie służy zażalenie do organu wyższego stopnia - Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, ul. Wadowicka 10, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu - w terminie 7 dni, licząc od dnia doręczenia postanowienia - zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 i 239 ustawy Ordynacja podatkowa.
