Wnioskiem z 24.08.2005 r., uzupełnionym pismem z 10.11.2005 r. Spółka zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastos... - Interpretacja - P-I/443/106/AN/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.11.2005, sygn. P-I/443/106/AN/05, Podlaski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Wnioskiem z 24.08.2005 r., uzupełnionym pismem z 10.11.2005 r. Spółka zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów o podatku od towarów i usług w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:

Spółka posiada magazyn paliw, tj. kontenerową stację paliw składającą się z dwóch naziemnych, połączonych, plastikowych zbiorników dwupłaszczyznowych. Integralną częścią jednego ze zbiorników jest skrzynia dystrybucyjna, w skład której wchodzi m.in. elektryczny wskaźnik poziomu paliwa, pompa, licznik analogowy, pistolet i nalewak automatyczny. Na w/w magazyn paliw Spółka przyjmuje dokumentem PZ całość zakupionego paliwa, które służy do zaopatrywania w paliwo wszystkich pojazdów będących na stanie przedsiębiorstwa, m.in. samochodów, które po wejściu w życie zmiany do ustawy, nie spełniają wymagań samochodów ciężarowych, określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT (długość powierzchni ładunkowej jest krótsza od powierzchni osobowej). Paliwo do magazynu kupowane jest na podstawie faktury zewnętrznej i wydawane w zależności od potrzeb. Podatek VAT odliczany jest w miesiącu otrzymania faktury lub w miesiącu następnym, natomiast zużycie tego paliwa może nastąpić w miesiącach następnych na podstawie faktycznego wydania z magazynu dowodem wewnętrznym RW. Do wystawionego dowodu RW na koniec każdego miesiąca dołączona jest ?asygnata rozchodowa oleju napędowego?, będąca drukiem ścisłego zarachowania, dokumentująca każdorazowe pobranie paliwa na potrzeby poszczególnych pojazdów, zgodnie ze wskazaniem licznika analogowego. W momencie zakupu paliwa Spółka nie jest w stanie przewidzieć, w jakiej ilości zostanie ono zużyte przez samochody osobowe.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:

Czy prawidłowy jest przyjęty przez Spółkę sposób rozliczenia podatku naliczonego, dotyczącego zakupu paliwa, polegający na odliczeniu podatku naliczonego w całości z faktur zakupu paliwa a następnie dokonaniu korekty podatku naliczonego na koniec miesiąca, w którym zostało wydane ?

Według stanowiska Spółki korekta podatku naliczonego od wyżej wymienionych zakupów paliwa przyjmowanego na magazyn należy dokonać na koniec każdego miesiąca, w którym paliwo zostało faktycznie wydane i pobrane na potrzeby samochodów ciężarowych i pozostałych, w wysokości wyliczonej od tego zużycia.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz 124.

Jednocześnie obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się w myśl art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zakupuje olej napędowy do magazynu paliwa oraz pomniejsza podatek VAT należny o całą kwotę podatku naliczonego, wynikającą z faktur zakupu według zasad ogólnych (tj. w miesiącu otrzymania faktury lub w miesiącu następnym). Zakupione paliwo jest przeznaczone zarówno na potrzeby pojazdów w odniesieniu do których przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak i tych w odniesieniu do których takie prawo nie przysługuje. Następnie po zakończeniu każdego miesiąca Spółka na podstawie posiadanej dokumentacji dokonuje rozliczenia paliwa faktycznie zużytego na poszczególne rodzaje pojazdów i w rozliczeniu za dany miesiąc pomniejsza kwotę podatku naliczonego dotyczącą paliwa zużytego na potrzeby pojazdów w odniesieniu do których nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę, że w momencie zakupu paliwa do magazynu Spółka nie jest w stanie ustalić jaka część tego paliwa zostanie zużyta na potrzeby samochodów ciężarowych, a jaka na potrzeby pozostałych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, należy uznać, że przyjęty sposób odliczania podatku naliczonego z momentem otrzymania faktury dokumentującej zakup paliwa, a następnie jego korektę w części nie podlegającej odliczeniu, stosownie do faktycznego zużycia do napędu pojazdów, w odniesieniu do których takie prawo nie przysługuje, jest dopuszczalny. W opisanym stanie faktycznym następują rytmiczne zakupy paliwa, które magazynowane są w jednym zbiorniku po czym systematycznie wykorzystywane do różnych pojazdów. Zatem korygowanie podatku naliczonego poprzez korektę deklaracji, w której odliczono podatek w całości na podstawie faktury VAT dokumentującej zakup oleju napędowego byłoby zgodne z przepisami, jednakże uciążliwe dla podatnika, w dodatku mało istotne w skutkach podatkowych. Przy opisanym przez Spółkę sposobie rozliczenia, okolicznością do korekty podatku naliczonego (zmniejszenia kwoty) jest zmiana przeznaczenia (wykorzystania) paliwa, które w momencie przyjęcia na magazyn miało przeznaczenia ogólne ? związane z działalnością opodatkowaną Spółki a kwota podatku naliczonego została odliczona w całości na podstawie otrzymanej faktury, tj. na zasadach ogólnych.

Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy podziela stanowisko Strony w tym zakresie, stąd też postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać podstawy uzasadniające to żądanie.

Podlaski Urząd Skarbowy