
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku , z dnia 20.06.2005r (data wpływu do tut. urzędu) uzupełnionego pismem z dnia 14.07.2005 żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.
UzasadnieniePodany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Członkowie zarządu w spółce występującej z niniejszym wnioskiem posiadają wpis do ewidencji działalności gospodarczej i świadczą usługi zarządzania na podstawie załączonej umowy o zarządzanie. Ww. wpis wymagany jest w przypadku powierzenia świadczenia usług w zakresie zarządzania ?podmiotowi zarządzającemu" zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 3 marca 2000 roku o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306 ze zmianami). Umowa o zarządzanie zawiera uregulowania dotyczące wynagrodzenia dla zarządzających, warunków wykonywania czynności zarządzania, natomiast w zakresie odpowiedzialności stanowi, iż zarządzający zobowiązani są do ubezpieczenia się na własny koszt od odpowiedzialności cywilnej w związku ze swoją działalnością za szkody powstałe w wyniku wykonywania funkcji w zarządzie (§ 10 ust. 1 umowy), a nadto, że zarządzający ponoszą pełną odpowiedzialność za powierzone zadania i podjęte decyzje, z uwzględnieniem w tym zakresie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności przepisów kodeksu spółek handlowych i kodeksu cywilnego (§ 2 ust. 5 umowy). Usługi zarządzania na mocy art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych traktowane są jak działalność wykonywana osobiście.
Pytanie Wnioskodawcy:
1. Czy, w świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku VAT, usługi zarządzania świadczone na podstawie załączonej umowy o zarządzanie, podlegają
opodatkowaniu podatkiem VAT? Jeżeli tak, to czy podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%?
2. Czy, w przypadku pozytywnej odpowiedzi na w/w pytanie, zarządzający zobowiązani są do wystawienia na rzecz Spółki faktury VAT?
3. Czy w przypadku pozytywnej odpowiedzi na powyższe pytania, Spółka ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony.
Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:
Aktualnie obowiązujący art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT stanowi, iż za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1 nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 - 9 ustawy z dnia 21 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków
wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. W ocenie Spółki, umowa o zarządzanie łącząca Spółkę z zarządzającymi spełnia kryteria wymienione w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku VAT, albowiem zawiera uregulowania dotyczące wynagrodzenia, warunków wykonywania czynności zarządzania, a nadto wymagane ww. przepisem uregulowania dotyczące odpowiedzialności członka zarządu za szkody wyrządzone w związku z pełnieniem funkcji w zarządzie. Świadczy o tym redakcja § 2 ust. 5 umowy o zarządzanie, a nadto wymóg ubezpieczenia, jaki ciąży na zarządzających stosownie do regulacji zapisanej w § 10 ust. 1 umowy. Odpowiedzialność członków zarządu regulują przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 roku Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), które to w art. 293 § 1 stanowią, iż członek zarządu odpowiada wobec spółki za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami
umowy spółki, chyba że nie ponosi winy. Członek zarządu powinien przy wykonywaniu swoich obowiązków dołożyć staranności wynikającej z zawodowego charakteru swojej działalności. W związku z tym za szkody wyrządzone przez członka zarządu osobom trzecim zasadniczo odpowiada Spółka, która następnie skieruje swoje roszczenie do członka zarządu. Powyższe oznacza, iż członek zarządu, stosownie do art. 293 § 1 k. s. h. Zawsze odpowiadać będzie za szkody wyrządzone osobie trzeciej, tym bardziej w kontekście cytowanych zapisów umowy o zarządzanie. To oznacza, iż przychody członków zarządu nie będą opodatkowane podatkiem VAT, a zatem członkowie zarządu nie będą zobligowani do wystawienia faktur VAT, a wyłącznie rachunków. Tym samym Spółka, wobec przedłożenia rachunku przez członka zarządu nie będzie miała co odliczać (brak będzie bowiem opodatkowania podatkiem VAT). Przeciwny wniosek, tj. W zakresie prawa do odliczania byłby uprawniony, gdyby organ podatkowy udzielając odpowiedzi na niniejsze
pytanie doszedł do wniosku, iż czynności zarządzania z uwzględnieniem postanowień umowy są opodatkowane podatkiem VAT.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 8 ust. 1 w/w ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w/w ustawy. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 2 w/w artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy;
Zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca o podatku dochodowym od osób fizycznych., jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r., poz. 176 ze zm.) stanowi, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej ? z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt. 7.
W świetle powyższego, z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyłączone są przychody z tytułu umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, jeżeli wykonywane są przez osoby, które z tytułu ich wykonywania są związane ze zlecającym ich wykonanie prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny miedzy zlecającym w wykonującym zlecane czynności, co do warunków wykonywania tych czynności wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Pomiędzy członkami zarządu wykonującymi czynności zarządzania a Spółką powstają prawne więzy tworzące stosunek prawny co do warunków wykonania czynności na podstawie zawartej umowy o zarządzanie. Drugą z przesłanek wyłączenia z opodatkowania, wynikającą z art. 15 ust. 3 pkt 3 w/w ustawy jest dokonywanie przez nich czynności zarządzania za wynagrodzeniem, które przewiduje zawarta umowa. Kolejnym, koniecznym elementem stosunku prawnego jest odpowiedzialność zlecającego za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. W przepisach nie wprowadzono warunku, iż musi istnieć odpowiedzialność zleceniodawcy wobec osób trzecich, a jedynie że umowa musi tworzyć więzy prawne w zakresie odpowiedzialności zleceniodawcy wobec osób trzecich. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że umowa zawarta pomiędzy członkami zarządu a Spółką nie reguluje szczególnych postanowień, co do odpowiedzialności żadnej ze stron wobec osób trzecich, jednak zawiera zapis, iż w sprawach nieuregulowanych w umowie mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego i kodeksu spółek handlowych. Prawo cywilne reguluje kwestie odpowiedzialności zleceniobiorcy oraz zleceniodawcy. Stosownie do art. 471 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.) dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. W przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym zlecający jako osoba prawna jest samodzielnym podmiotem stosunków cywilnoprawnych. To zlecający zatem, a nie zleceniobiorca ? menedżer, wchodzi w stosunki cywilnoprawne z osobami trzecimi, stając się wobec tych osób podmiotem określonych praw jako wierzyciel, bądź obowiązków jako dłużnik. W konsekwencji zleceniobiorca, świadczący usługi zarządzania osobie prawnej, nie będzie wobec osób trzecich dłużnikiem, o którym mowa w art. 471 Kc. Odpowiedzialność wobec osób trzecich w tym przypadku obciąża bowiem zleceniodawcę jako samodzielny podmiot stosunków cywilnoprawnych łączących go z tymi osobami. W omawianej sytuacji spełnione są, jak wspomniano powyżej, również pozostałe kryteria z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, czyli umowa tworzy stosunek prawny pomiędzy stronami, w zakresie warunków wykonywania czynności oraz wynagrodzenia.
Mając powyższe na uwadze Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż świadczone usługi w zakresie zarządzania, w przedstawionym stanie faktycznym są wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym wykonanie na rzecz Spółki czynności zarządzania na podstawie umowy o zarządzanie powinno być udokumentowane rachunkiem z uwagi na fakt, iż są to usługi niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pouczenie1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-miu dni, licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej) 4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt l lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (teks jednolity Dz. U. z 2004r., Nr 253, poz. 2532) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.
