POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/231/155/2005/SK

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.09.2005, sygn. 1473/WV/443/231/155/2005/SK, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § l i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 póz. 60 z późn. zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.06.2005r. (data wpływu do Urzędu) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie art.2 pkt.8 lit. a) , art. 41 ust.l-9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz.535 z późn. zmianami)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

1.Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:Spółka w maju 2004r sprzedała odbiorcy mającemu siedzibę na Teneryfie (Wyspy Kanaryjskie) wyprodukowany towar -papier pakowy.Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług - art.2 pkt.3 z terytorium wspólnoty dla potrzeb ustawy wyłączona m.in. jest Teneryfa, wobec czego aby opodatkować transakcję stawką 0% VAT należy zastosować procedurę eksportową.
Taką odpowiedź na pytanie Spółki Wnioskodawca uzyskał z właściwego Urzędu Skarbowego w grudniu 2004r. Spółka dokonała wysyłki towaru, ale na potwierdzenie wywozu otrzymała kartę 4 SAD, na której Urząd Celny w Gdyni Oddział Celny Baza Kontenerowa potwierdził wysyłkę drogą morską do Santa Cruz na Teneryfie kontenera z papierem siarczanowym.Spółka posiada również fakturę VAT ze stawką zero (ale faktycznie w korekcie późniejszej uiściła podatek 22%) oraz Packing List ze specyfikacją to waru i miejscem wysyłki.
2.Pytanie podatnika:Czy posiadany przez Spółkę dokument 4 SAD jest wystarczający aby zastosować do opisanej transakcji stawkę zero?

Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:Zdaniem Wnioskodawcy ustawa o PTU nie określa jaki ma być dokument celny potwierdzający eksport, urzędem celnym wyjścia był urząd celny w Gdyni (towar transportowany drogą morską), wywóz nastąpił w wykonaniu czynności wymienionych w art.7 ustawy o PTU.

4. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Wg stanu faktycznego podanego we wniosku eksport miał miejsce w maju 2004r.Definicja eksportu towarów , która obowiązywała od dnia 01 maja 2004r. do dnia 01 czerwca 2005r. była sformułowana w art. 2 pkt.8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz.535 z późn. zmianami).Przez eksport towarów rozumiano potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. l pkt 1-4 wyżej wymienionej ustawy, jeżeli wywóz dokonywany jest przez :a)dostawcę lub w jego imieniu , lubb)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub w jego imieniuPrzepisy wymagały , aby w przypadku eksportu, o którym mowa w art. 2 pkt. 8 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług wywóz towarów był potwierdzony przez urząd celny wyjścia , natomiast w przypadku tzw. eksportu pośredniego - (art. 2 pkt. 8 lit. b ustawy w związku z art. 41 ust. 11 ustawy) z dokumentu musi dodatkowo wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy.Stosownie do przepisów art. 2 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, póz. 535 z późn. zmianami) Wyspy Kanaryjskie traktuje się na potrzeby powyższej ustawy jako wyłączone z terytorium Wspólnoty Europejskiej.Zatem wywóz towarów na Teneryfę (teren Wysp Kanaryjskich) stanowił eksport towarów . W przypadku Wnioskodawcy na podstawie przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić , że mamy do czynienia z eksportem bezpośrednim wymienionym w art.2 pkt.8 lit. a ustawy.Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu ?urzędem celnym wyjścia "jest w zależności od procedury jaką objęty jest towar graniczny urząd celny lub wewnętrzny urząd celny.Potwierdzenia eksportu towarów na potrzeby podatku od towarów i usług powinien dokonać: -* urząd celny właściwy dla miejsca, w którym towary przejmowane są w ramach jednej umowy przewozu(najczęściej wewnętrzny urząd nadawczy) - w przypadku gdy wysyłka towarów poza granice Wspólnotynastępuje koleją, drogą pocztową, lotniczą lub morską, * ostatni urząd celny przed opuszczeniem przez towary obszaru celnego Wspólnoty (najczęściej granicznyurząd celny) przy transporcie drogowym, przy niestosowaniu procedury tranzytu, * jeżeli towar zgłoszony jest do procedury tranzytu - urząd celny, w którym nastąpiło zgłoszenie towaru do tej procedury (najczęściej wewnętrzny urząd celny właściwy dla siedziby eksportera), + urząd celny, w którym towar został zgłoszony do procedury wywozu w przypadku towarów akcyzowych wywożonych poza terytorium Wspólnoty w procedurze zawieszenia akcyzy przy zastosowaniu administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Jeżeli zatem podmiot zgłosi towar do procedury wywozu w polskim wewnętrznym urzędzie celnym ( w przypadku transportu drogą morską) - będzie to dla danej dostawy urząd celny wyjścia i potwierdzenie z tego urzędu będzie wystarczające dla uznania, że mamy do czynienia z eksportem towarów. Przepisy prawa podatkowego regulujące stosowanie stawki 0% podatku od towarów i usług w eksporcie towarów odwołują się w zakresie kwestii związanych z udokumentowaniem wywozu towarów do przepisów prawa celnego.W myśl art. 41 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 41 ust. 4 i 5 powołanej ustawy, pod warunkiem że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.Warunkiem zastosowania stawki 0% w przypadku, o którym mowa wyżej jest posiadanie przez podatnika dokumentu celnego potwierdzającego procedurę wywozu poza terytorium Wspólnoty - art. 41 ust. 8 wyżej wymienionej ustawy.Ze stanu faktycznego zawartego w piśmie Spółki wynika, iż ma ona w swoim posiadaniu kartę SAD nr 4 na której Urząd Celny w Gdyni potwierdził wysyłkę drogą morską do Santa Cruz na Wyspy Kanaryjskie.Dokumentem celnym potwierdzającym procedurę wywozu poza terytorium Wspólnoty, stosowanym w przypadku przepływu towarów pomiędzy Wspólnotą Europejską a państwami trzecimi, tj. nie będącymi państwami członkowskimi jest Jednolity Dokument Administracyjny (SAD - karta SAD 3)Powyższe wynika z postanowień art. 15 (2) VI Dyrektywy zgodnie z którymi dowodem wywozu jest faktura lub inny zastępujący ją dokument, potwierdzony przez urząd celny, przez który towary zostały wywiezione z terytorium Wspólnoty.Fakt fizycznego wywozu towarów urząd celny określony w przepisach celnych potwierdza na odwrotnej stronie egzemplarza SAD 3 i zwraca go do urzędu celnego, w którym zgłoszono procedurę wywozu.

Zgodnie z art. 286 ust. l rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 02 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny dokumentem, w którym urząd celny wyjścia potwierdza wywóz towarów z terytorium kraju poza teren Wspólnoty jest ?egzemplarz nr 3 jednolitego dokumentu administracyjnego (SAD)".Wymieniony wyżej sposób potwierdzenia wywozu ostatecznego okres łaj ą ponadto przepisy art. 792 i 793 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 02 lipca 1993 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólny Kodeks Celny.Zatem, biorąc powyższe pod uwagę potwierdzenie eksportu winno zostać dokonane przez wewnętrzny urząd nadawczy ( w przypadku transportu drogą morską) na karcie 3 dokumentu SAD pieczęcią z czerwonym napisem EXPORTEM.

Zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w świetle wyżej przytoczonych przepisów karta SAD-4 ,w której posiadaniu jest Wnioskodawca nie jest wystarczającym dowodem uprawniającym jednostkę do zastosowania obniżonej stawki 0% - nie zostały spełnione bowiem przesłanki wymienione w art. 41 ust. 6 i 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz.535 z późn. zmianami)

Pouczenie1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanuprawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organykontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, zapośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-iu dni, licząc od daty jego doręczenia (art.236 § 2 pkt l Ordynacji podatkowej).4.Stosownie do art. l ust. l pkt l lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolityDz. U. z 2004r., Nr 253, póz. 2532) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy odzałącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu