
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § l i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.05.2005r. (data wpływu do Urzędu) uzupełnionego pismem z dnia 22.07.2005r.(data wpływu do Urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego tj. art. 28 ust.7 i 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze.zm)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
l.Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:Spółka dokonuje sprzedaży usług serwisowych - naprawy samochodów dla kontrahentów z kraju UE posiadających NIP UE(samochody wyjeżdżają na własnych kołach). Pytanie podatnika:Z jaką stawką należy wystawić fakturę w przypadku sprzedaży usług serwisowych - naprawy samochodów dla kontrahentów z kraju UE posiadających NIP UE(samochody wyjeżdżają na własnych kołach) i jakie dokumenty są wymagane?
2. Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:Zgodnie z art.28 ust.7 i 8 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa UE-nabywcy usługi. Nabywca usługi w swoim kraju rozlicza się z podatku od wartości dodanej. Fakturę należy wystawić w kwocie brutto bez stawki VAT. Nabywca usługi powinien złożyć oświadczenie,że naprawionym samochodem w ciągu 30 dni wyjedzie poza terytorium kraju.
3.Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika,że Spółka wykonuje usługi serwisowe tj naprawy amochodów należących do kontrahentów z krajów Unii Europejskiej posługującymi się numerem identyfikacji podatkowej nadanym w tym kraju. Samochody po naprawieniu opuszczają na własnych kołach teren Polski i wyjeżdżają do krajów Unii Europejskiej. Świadczone przez Spółkę usługi należy zakwalifikować jako usługi na majątku ruchomym.
Zgodnie z art. 27 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535ze.zm) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust.2-6 i art.28. Od powyższej zasady istnieje szereg wyjątków spowodowanych specyfiką poszczególnych usług. I tak zgodnie z treścią art. 28 ust.7 w/w ustawy o podatku od towarów, w przypadku usług o których mowa w art.27 ust.2 pkt3 lit d - na ruchomym majątku rzeczowym, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.
W przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przepis ust.7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania usług, wywiezione poza terytorium kraju.Wobec powyższego w przypadku świadczenia usług napraw samochodów, wykonywanymi na zlecenie kontrahenta z kraju Unii Europejskiej przez polskiego podatnika, miejscem świadczenia usługi będzie kraj Unii Europejskiej, pod warunkiem, że nabywca usługi(podatnik kraju UE) poda polskiemu podatnikowi świadczącemu usługę naprawy samochodów, numer pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej oraz, że samochody zostaną wywiezione z terytorium Polski niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia wykonania na nich usług napraw (serwisowych). Istotne jest czy usługobiorca usługi jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym w którymkolwiek państwie członkowskim i czy podał swój numer identyfikacji podatkowej- NIP. W takim przypadku obowiązanym do opodatkowania transakcji będzie podmiot z kraju Unii Europejskiej (nabywca usługi) zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w tym kraju.Zgodnie z § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wstawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług Dz. U. Nr 97, poz.971) dotyczącym m.in. zasad wystawiania faktur, faktura stwierdzająca dokonanie świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli dla tych czynności podatnik wystawiający fakturę nie jest zidentyfikowany dla podatku od wartości dodanej, powinna zawierać wszystkie niezbędne dane, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiemFaktury dokumentujące usługi na ruchomym majątku rzeczowym, dla których podatnikiem jest usługobiorca unijny, zamiast stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają adnotację, iż ?podatek rozlicza nabywca".Ponadto, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności, powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju.Dodatkowym obowiązkiem podatników, w przypadku przywozu towarów do Polski w celu wykonania na nich usług, jest - zgodnie z art. 109 ust.9 ustawy o VAT - prowadzenie ewidencji otrzymywanych towarów zawierającą w szczególności datę ich otrzymania, dane pozwalające na identyfikację towarów oraz datę wydania towaru po wykonaniu usługi przez podatnika. Forma prowadzenia takiej ewidencji jest w zasadzie dowolna.
Pouczenie1.Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przezWnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe iorgany kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowejw Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowieniew terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa)4. Stosownie do art. l ust. l pkt l lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2004 Nr 253, poz.2532 z późn. zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5 złoraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłatyskarbowej na zażaleniu.
