P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US40/VAT/I/1374/2005/ADB

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.07.2005, sygn. US40/VAT/I/1374/2005/ADB, Urząd Skarbowy Warszawa-Wola

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r Nr 8 poz.60), art.29 ust.1, art.41 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54 poz.535 z późn.zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.06.2005r (wpłynęło 14.06.2005) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowiłuznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% opłat pobieranych od użytkownika lokalu użytkowego, posiadającego własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu ? na rzecz funduszy specjalnych ? remontowego i społeczno ? wychowawczego za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 14.06.2005r Strona złożyła wniosek z dnia 08.06.2005r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług. Wniosek ten został uzupełniony w dniu 05.07.2005r.
Z przedmiotowych pism wynika:
Stan faktyczny
Użytkownicy lokali użytkowych posiadający własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego obciążani są kosztami użytkowania tego lokalu składającymi się z pozycji:
- eksploatacja
- fundusz remontowy
- fundusz społeczno ? wychowawczy
- reklama
- inne.
Zapytanie
Czy Spółdzielnia postępuje prawidłowo opodatkowując podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% opłaty pobierane na rzecz funduszu remontowego i społeczno ? wychowawczego, jako funduszy specjalnych ? od użytkownika lokalu użytkowego?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem Spółdzielni ? jest to prawidłowe.

Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst ustawy Dz.U. z 2005r Nr 8, poz.60) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa ? Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat na rzecz funduszy specjalnych ? remontowego i społeczno ? wychowawczego od użytkownika lokalu użytkowego wg stawki 22 % ? za prawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Zgodnie z przepisem zawartym w art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ? podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2-22, art.30-32, art.119 oraz art.120 ust.4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.
Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stwierdza, iż jeżeli Spółdzielnia obciąża użytkownika lokalu kosztami użytkowania, składającymi się z kilku elementów składowych ? to w myśl powyższego ? kwotę należną stanowi całość świadczenia, a więc koszty użytkowania w łącznej wysokości wszystkich elementów składowych.Obrotem zatem będzie cała kwota, którą obciążany jest użytkownik lokalu (pomniejszona o kwotę należnego podatku) i będzie on stanowił podstawę opodatkowania.Tak więc opodatkowaniu będą podlegały także opłaty pobierane na rzecz funduszy specjalnych ? remontowego, społeczno ? wychowawczego, gdyż wchodzą one w podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Na podstawie art.43 ust.1 pkt 11 ww. ustawy zwalnia od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty zgodnie z art.4 ust.1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r o spółdzielniach mieszkaniowych.
Powołany wyżej przepis art.4 ust.1, 2, 4 i 5 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych określa przypadki dotyczące pokrycia wydatków za czynności jakie na rzecz ww. osób realizuje spółdzielnia, pobierając od nich na podstawie statusu wymagane opłaty, którymi są m.in. opłaty za:
- eksploatację i utrzymanie ich lokali,
- eksploatację i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, lub nieruchomości wspólnych,
- zobowiązania spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu,
- fundusz remontowy.
Lokalem zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116) jest samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 24 czerwca 1994r o własności lokali. Przepisy ustawy o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903) w art.2 ust.1, 2 i 4 stanowią, że samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu tej ustawy jest wydzielona trwałymi ścianami o obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.
W świetle cytowanego wyżej przepisu należy uznać, iż zwolnione są od podatku od towarów i usług ww. czynności, które na rzecz ww. osób realizuje spółdzielnia pobierając w związku z tym na podstawie statusu opłaty, lecz zwolnienie określone w ww. przepisie dotyczy wyłącznie opłat w zakresie lokali mieszkalnych.
Natomiast realizowane przez spółdzielnię mieszkaniową ww. czynności na rzecz ww. osób w zakresie pobierania przedmiotowych opłat za lokale użytkowe podlegają opodatkowaniu wg stawki, o której mowa w art. 41 ust.1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług tj. 22 %.
Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stwierdził, iż Spółdzielnia postępuje prawidłowo naliczając 22% podatek od towarów i usług od opłat pobieranych od użytkownika lokalu użytkowego, posiadającego własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu ? na rzecz funduszy specjalnych ? remontowego i społeczno ? wychowawczego.

P O U C Z E N I E

Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art.14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art.14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia, zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wola