w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na c... - Interpretacja - 0114-KDIP4.4012.27.2018.1.KR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.02.2018, sygn. 0114-KDIP4.4012.27.2018.1.KR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na cele realizacji Projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2018 r. (data wpływu 15 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na cele realizacji Projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na cele realizacji Projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego (gminą miejsko-wiejską), wykonującą zadania wynikające z odrębnych przepisów prawa, dla realizacji których została powołana. Ponadto wykonuje czynności na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina zamierza realizować projekt inwestycyjny pn. Przebudowa i adaptacja istniejącego budynku na miejsce ..., dalej zwany: Projektem. Projekt będzie dofinansowany na podstawie umowy podpisanej pomiędzy Gminą a Urzędem Marszałkowskim, w ramach środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014-2020). Zgodnie z umową o dofinansowanie, podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny.

Projekt obejmuje modernizację instalacji elektrycznej, wodnokanalizacyjnej, stworzenie przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, ocieplenie, obiektu należącego do Gminy (działki ewidencyjne nr 68/1, 68/2 o łącznej powierzchni 1978,0 m2). Przebudowywany budynek to parterowy budynek w kształcie litery L, wykonany w technologii tradycyjnej, kryty dwuspadowym stropodachem. Obecnie w budynku znajduje się punkt skupu mleka z kilkoma małymi i jedną dużą salą. Budynek posiada instalację elektryczną, i w części budynku - punkcie skupu mleka - nie objęty opracowaniem Projektu - instalację wodociągową i kanalizację z szambem. Budynek w części objętej opracowaniem Projektu jest w bardzo złym stanie technicznym i wymaga niezwłocznej modernizacji. Obiekt tylko częściowo posiada nowe pokrycie dachowe. Budynek zostanie całkowicie przebudowany, zostanie częściowo rozebrana i skrócona bryła budynku, w części pokrytej nowym dachem budynek zostanie przebudowany jedynie wewnątrz. Od strony zachodniej, na działce zostały zaprojektowane trzy miejsca postojowe. W północnej części działki zaprojektowano plac zabaw dla dzieci. Plac zabaw zostanie wydzielony niskim ogrodzeniem z siatki ocynkowanej i rur stalowych. W części głównej placu będą zlokalizowane zabawki dla dzieci, śmietniki. Nawierzchnia będzie pokryta trawą oraz podłożem piaskowym. Teren wokół budynku zostanie uporządkowany, dojazd do garażu Ochotniczej Straży Pożarnej (OSP) zostanie utwardzony kostką brukową betonową. Budynek świetlicy posiada komfortowy dojazd od strony drogi gminnej.

Przedmiotem zamówienia jest przebudowa, rozbudowa i częściowa rozbiórka budynku świetlicy wiejskiej wraz z instalacjami, jego ocieplenie oraz budowa placu zabaw dla dzieci. Parametry techniczne budynku: powierzchnia zabudowy przebudowywanego budynku: 235,29 m2, powierzchnia utwardzona istniejąca: 206,90 m2, powierzchnia utwardzona projektowana: 134,00 m2, kubatura budynku" 879,00 m3.

Zakres robót obejmuje:

  1. Przygotowanie terenu budowy wraz z zabezpieczeniem terenu.
  2. Rozebranie budynków istniejących przeznaczonych do rozbiórki.
  3. Wykonanie stóp i ław fundamentowych.
  4. Wykonanie konstrukcji budynku.
  5. Demontaż części budynku.
  6. Murowanie ścian i murowanie ścianek działowych.
  7. Wykonanie dachu.
  8. Wykonanie robót instalacyjnych wewnątrz budynku.
  9. Montaż stolarki okiennej i drzwiowej.
  10. Wykonanie instalacji elektrycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych.
  11. Wykonanie prac wykończeniowych - tynkowanie i posadzki.
  12. Wykonanie białego montażu oraz końcowe prace wykończeniowe.
  13. Ocieplenie oraz wykonanie elewacji całego budynku.
  14. Zagospodarowanie terenu.
  15. Montaż urządzeń placu zabaw oraz ogrodzenie placu zabaw.
  16. Zakup i montaż wyposażenia.

W budynku, po przebudowie znajdować się będą świetlica wiejska oraz Ochotnicza Straż Pożarna.

Projekt nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na cele realizacji Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na cele realizacji Projektu.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że zasadniczo gminy nie są podatnikami VAT. Realizacja przedmiotowego Projektu wpisuje się w działalność w charakterze organu władzy publicznej, nie zaś podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Zasadniczo, Projekt będzie służyć realizacji celów publicznych, w konsekwencji czego, Gmina nie będzie występować w charakterze podatnika VAT. Zamiarem Gminy nie będzie wykorzystywanie projektu w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Wobec powyższego przyjąć by należało, że Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego (gminą miejsko-wiejską), wykonującą zadania wynikające z odrębnych przepisów prawa, dla realizacji których została powołana. Ponadto wykonuje czynności na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina zamierza realizować projekt inwestycyjny pn. Przebudowa i adaptacja istniejącego budynku na miejsce ..., dalej zwany: Projektem. Projekt będzie dofinansowany na podstawie umowy podpisanej pomiędzy Gminą a Urzędem Marszałkowskim, w ramach środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014-2020). Zgodnie z umową o dofinansowanie, podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny.

Projekt obejmuje modernizację instalacji elektrycznej, wodnokanalizacyjnej, stworzenie przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, ocieplenie, obiektu należącego do Gminy (działki ewidencyjne nr 68/1, 68/2 o łącznej powierzchni 1978,0 m2). Przebudowywany budynek to parterowy budynek w kształcie litery L, wykonany w technologii tradycyjnej, kryty dwuspadowym stropodachem. Obecnie w budynku znajduje się punkt skupu mleka z kilkoma małymi i jedną dużą salą. Budynek posiada instalację elektryczną, i w części budynku - punkcie skupu mleka - nie objęty opracowaniem Projektu - instalację wodociągową i kanalizację z szambem. Budynek w części objętej opracowaniem Projektu jest w bardzo złym stanie technicznym i wymaga niezwłocznej modernizacji. Obiekt tylko częściowo posiada nowe pokrycie dachowe. Budynek zostanie całkowicie przebudowany, zostanie częściowo rozebrana i skrócona bryła budynku, w części pokrytej nowym dachem budynek zostanie przebudowany jedynie wewnątrz. Od strony zachodniej, na działce zostały zaprojektowane trzy miejsca postojowe. W północnej części działki zaprojektowano plac zabaw dla dzieci. Plac zabaw zostanie wydzielony niskim ogrodzeniem z siatki ocynkowanej i rur stalowych. W części głównej placu będą zlokalizowane zabawki dla dzieci, śmietniki. Nawierzchnia będzie pokryta trawą oraz podłożem piaskowym. Teren wokół budynku zostanie uporządkowany, dojazd do garażu Ochotniczej Straży Pożarnej (OSP) zostanie utwardzony kostką brukową betonową. Budynek świetlicy posiada komfortowy dojazd od strony drogi gminnej.

Przedmiotem zamówienia jest przebudowa, rozbudowa i częściowa rozbiórka budynku świetlicy wiejskiej wraz z instalacjami, jego ocieplenie oraz budowa placu zabaw dla dzieci. Parametry techniczne budynku: powierzchnia zabudowy przebudowywanego budynku: 235,29 m2, powierzchnia utwardzona istniejąca: 206,90 m2, powierzchnia utwardzona projektowana: 134,00 m2, kubatura budynku" 879,00 m3.

W budynku, po przebudowie znajdować się będą świetlica wiejska oraz Ochotnicza Straż Pożarna.

Projekt nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na cele realizacji Projektu.

Z uwagi na powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony. Jak wskazał Wnioskodawca, realizacja projektu należy do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego. Przebudowa i adaptacja istniejącego budynku na miejsce ... służyć będzie do realizacji celów publicznych. Inwestycja nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane do realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na cele realizacji Projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn.zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej