
Temat interpretacji
Ze skierowanego do tut. Organu pisma wynika, że Spółka w dniu 29.11.2004r. zawarła umowę na dofinansowanie projektu "..e". Środki na realizację programu pochodzą w 75% ze środków PHARE, pozostałe w 25% finansowane są z budżetu państwa. W złożonym zapytaniu Podatnik zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, czy przysługuje Spółce prawo do zwrotu podatku naliczonego związanego ze świadczeniem bezpłatnych usług szkoleniowych i doradczych finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej PHARE w wysokości 75% oraz środków budżetu państwa 25%. Zdaniem Strony w stosunku do nabywanych towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej będzie jej przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego . Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przyznanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej PHARE, oraz z budżetu państwa służyć mają realizacji projektu polegającego na organizowaniu bezpłatnych usług szkoleniowych oraz doradczych. W przypadku nieodpłatnego świadczenia usług, które uprzednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 z późn. zm.), zwalnia się z podatku te usługi na podstawie § 8 ust. 1 pkt 1 powyższego rozporządzenia. W myśl § 6 ust. 3 powołanego rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących: 1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej ( PHARE ), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;2) kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej ( ISPA ). Zgodnie z § 6 ust. 4 tego rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie: 1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, 2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy - z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Środki pomocowe, o których pisze Strona pochodzą z budżetu Unii Europejskiej PHARE przekazane są na podstawie umowy zawartej w dniu 29.11.2004r. W kontekście powołanych wyżej uregulowań prawnych, dofinansowanie ze środków budżetu Unii Europejskiej, można uznać za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 cyt. rozporządzenia. Zatem w stosunku do nieodpłatnego świadczenia przez Spółkę usług , które uprzednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 obowiązuje zwolnienie z podatku VAT. W przypadku świadczenia usług (finansowanych z budżetu państwa) obowiązują następujące stawki podatku VAT:1. usługi szkoleniowe zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy o VAT,2. usługi doradcze stawka 22% zgodnie z art. 41 ust.1 ustawy o VAT. Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Zgodnie z powyższymi przepisami obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Mając na uwadze powyższe w stosunku do świadczonych usług finansowanych z budżetu państwa odliczenie podatku naliczonego będzie przysługiwało w stosunku do usług doradczych . W związku z tym, że Spółka przyznane dofinansowanie ze środków budżetu Unii Europejskiej, w ramach projektu "..e", przeznacza do realizacji projektów polegających na organizowaniu szkoleń - zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie § 8 ust. 1pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z tymi inwestycjami. Przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, zostały przewidziane w § 23 - 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. ( Dz. U. Nr 97 poz. 970 z późn. zm.) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z § 23 ust. 1 powołanego rozporządzenia, zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowane bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.
Stosownie do przepisu § 24 ust. 1 tego rozporządzenia, zwrotu podatku, o którym mowa wyżej nie stosuje się do kwot podatku naliczonego:- o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub- które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów. Z ust. 3 powyższego paragrafu wynika, że przepis § 23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zdaniem Spółki kwota podatku nie zostanie zaliczona jako koszt kwalifikowany w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Przepisy § 25 w/w rozporządzenia określają warunki, które muszą spełnić podatnicy, aby mogli skorzystać z przysługującego im zwrotu. Ustęp 2 § 25 stanowi, że zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust.3 i 4. Zgodnie z przepisem § 26 ust. 1 w/w rozporządzenia - zwrot podatku przysługuje również w przypadku, gdy nabycie towarów i usług lub import towarów są finansowane w części ze środków z rachunku bankowego, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, a w części z innych środków finansowych. Przepisy § 27 w/w rozporządzenia opisuje tryb dokonywania zwrotów, o których mowa wyżej. Po spełnieniu w/w warunków zawartych w rozdziale 12 w/w rozporządzenia Spółce będzie przysługiwał zwrot kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia (importu) towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Wobec powyższego, w ocenie organu podatkowego, prezentowane w zapytaniu stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia. Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji.
