P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1435/PP1/443 ? 114/1/05/DG

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.08.2005, sygn. 1435/PP1/443 ? 114/1/05/DG, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 11.05.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 11.05.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 11.05.2005r. w zakresie pytania: "czy otrzymana przez nas dotacja na dofinansowanie inwestycji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i czy z tego tytułu powinniśmy wystawić firmie Panasonic fakturę z zastosowaniem 22% stawki VAT, czy też jest to usługa zwolniona od podatku VAT?" za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż w ramach zawartej z głównym dostawcą umowy, kontrahent zobowiązuje się do pokrycia części wydatków związanych z modernizacją lokalu będącego siedzibą Spółki. Całkowity koszt prac wyniósł ok. 20000 zł netto. Kontrahent zobowiązał się do pokrycia ww. wydatków w kwocie 9400 zł netto.
Zdaniem Podatnika dotacja otrzymana na modernizację lokalu jest związana z bieżącą działalnością Spółki i nie jest ona bezpośrednio związana z dostawą towarów, co oznacza, że podlega ona zwolnieniu z VAT. Jednocześnie ww. dotację powinno się udokumentować fakturą VAT ze stawką zwolnioną a nie poprzez wystawienie noty uznaniowej.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:
- art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwoty należnego podatku.
- art. 106 ust.7 ustawy, zgodnie z którym w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Powyższą ocenę prawną uzasadnia się w sposób następujący:
Zgodnie z art. 29 ust 1 zd. czwarte ustawy o VAT obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania wliczane są tylko takie dotacje, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usług. Dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji określonego zadania i nie mająca związku ze sprzedażą a więc nie mająca żadnego wpływu na cenę świadczonej usługi nie podlega wliczeniu do podstawy opodatkowania, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie określają expressis verbis jak należy udokumentować otrzymanie dotacji. Art. 106 ust. 7 ustawy określający zasady wystawiania faktur wewnętrznych zawiera jedynie stwierdzenie, iż faktury wewnętrzne są wystawiane celem udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Skoro zatem zwrot dotacji dokumentuje się fakturą wewnętrzną, a nie fakturą korygującą, wywieść z tego należy, że otrzymanie dotacji nie powinno być udokumentowane fakturą VAT, gdyż korekta zdarzenia, które zostało udokumentowane fakturą VAT powinna nastąpić fakturą korygującą. Jeżeli zatem nie ma obowiązku dokumentowania otrzymania dotacji fakturą VAT, to powinno to nastąpić w ramach faktury wewnętrznej. Tut. organ podatkowy zauważa jednak, iż powyższe rozważania odnoszą się wyłącznie do dotacji, których otrzymanie rodzi obowiązek podatkowy. W przedmiotowej sprawie mamy jednakże do czynienia z dotacją, która nie podlega wliczeniu do podstawy opodatkowania. W związku z powyższym oraz stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług - otrzymanie dofinansowania nie wchodzącego do podstawy opodatkowania nie może być dokumentowane fakturami wewnętrznymi. Czynności nie podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług dokumentuje się bowiem zwykłymi rachunkami, notami księgowymi lub innymi dowodami księgowymi zewnętrznymi w rozumieniu ustawy o rachunkowości.

W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście