POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-79-3-BS/05

www.shutterstock.com

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.09.2005, sygn. PP/443-79-3-BS/05, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 06 czerwca 2005r. w zakresie sprzedaży wraz z montażem bram garażowych bezpośrednio dla klienta indywidualnego w przypadku garażu połączonego z domem mieszkalnym jednym bokiem oraz garażu pod domem mieszkalnym na poziomie piwnicy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 06 czerwca 2005r. (data złożenia w tut. Urzędzie 06 czerwca 2005r.) Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Spółka jest producentem wszelkiego rodzaju bram garażowych (drewnianych, stalowych i aluminiowych). Sprzedaż swoich wyrobów prowadzi przez dilerów (montaż przez firmę dilerską) oraz bezpośrednio dla klienta indywidualnego (montaż przez własną grupę montażową).

Spółka ma wątpliwości związane z wysokością stawki podatku od towarów i usług w przypadku sprzedaży wraz z montażem bram garażowych bezpośrednio dla klienta indywidualnego w przypadku gdy:

  • garaż jest połączony z domem mieszkalnym jednym bokiem - drzwi przejściowe z domu do garażu,
  • garaż jest połączony z budynkiem mieszkalnym jednym bokiem - brak drzwi umożliwiających przejście z domu do garażu,
  • garaż pod budynkiem mieszkalnym na poziomie piwnicy.

Zdaniem Spółki stawka podatku od towarów i usług ww. przypadkach powinna wynosić 22%.

Po przeanalizowaniu obowiązującego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm. - zwanej dalej "ustawą" ), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zarówno towary jak i usługi identyfikowane są dla potrzeb tego podatku w oparciu o klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Przy czym do wydawania opinii klasyfikacyjnych oraz udzielania pomocy w zakwalifikowaniu wyrobów do odpowiedniego grupowania są upoważnione wyłącznie odpowiednie organy statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniami, które w tym przypadku nie mają zastosowania.

Jednakże w ramach przepisów przejściowych i końcowych ustawodawca wskazał w ustawie przypadki, w stosunku do których, stosuje się w określonym ściśle czasie preferencyjne stawki podatku.

W myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i lit. b) ustawy w okresie do 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę podatku w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą oraz do obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.
Jednocześnie ustawodawca przepisem art. 146 ust. 2 ustawy określił, iż przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy, pod pojęciem "obiekty budownictwa mieszkaniowego" rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB: 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie i rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.Do precyzyjnego zatem określenia wysokości stawki podatku VAT konieczna jest prawidłowa identyfikacja obiektu.
Także zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Pod poz. 20 ww. załącznika do rozporządzenia wymieniono budowę, remonty i bieżącą konserwację budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):

  1. domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,
  2. budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.

Oznacza to, iż podatnicy również w stosunku do tych obiektów mają prawo do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług.

Przepisy regulujące podatek VAT nie zawierają postanowień dotyczących możliwości odrębnego fakturowania robocizny i osobno materiałów zużytych przy wykonywaniu usługi. Jedynie w szczególnych przypadkach istnieje możliwość osobnego rozliczania robocizny i zużytych materiałów, a warunkiem koniecznym jest aby taki sposób rozliczenia wynikał z umowy.

W zawartych umowach cywilnoprawnych strony określają co jest przedmiotem umowy sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa w zakresie robót budowlano - montażowych, remontu lub robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, to w przypadku wykonania całego zakresu robót budowlano - montażowych można stosować jednolitą stawkę VAT od pełnej wartości tych robót. Opodatkowanie powinno nastąpić według stawki przewidzianej dla wykonania usługi ze względu na obiekt, w którym są roboty wykonane. Podatnik, wykonując usługę budowlano - montażową w obiektach budownictwa mieszkaniowego z użyciem własnych materiałów, do całej wartości robót może zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 7%. W takiej sytuacji należy wystawić jedną fakturę i w jednej pozycji wpisać pełną wartość wynikającą z kosztorysu. W pozycji tej również materiały wykonawcy - jako integralne elementy całej usługi - będą objęte tą samą stawką podatkową, tj. stawką 7%. Wystawiona faktura VAT powinna zawierać określenie robót budowlanych, a ponadto wskazanie, z jakim obiektem są one związane.
Natomiast w przypadku, gdy umowa przewiduje odrębnie świadczenie usługi i odrębnie dostawę towaru, a w kosztorysie zostały rozdzielone poszczególne elementy świadczenia, należy również odrębnie opodatkować obie czynności. Stawka 7% znajdzie wówczas zastosowanie jedynie do samej usługi budowlanej, natomiast dostawa towarów przez wykonawcę będzie opodatkowana stawką podstawową 22%.

W przypadku wykonywania usług polegających na montażu bram garażowych, istotne znaczenie ma fakt, czy garaż jest elementem składowym budynku mieszkalnego, czy też stanowi odrębny obiekt.
W przedstawionym stanie faktycznym garaże stanowią integralną część budynku mieszkalnego, gdyż część garażowa łączy się z budynkiem mieszkalnym poprzez wspólną ścianę boczną lub garaż znajduje się w części podziemnej budynku, czyli mają wspólny strop.
Zatem, montaż bramy w ww. garażach, stanowiących integralną część budynku mieszkalnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%.


Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenie przez organ odwoławczy.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej ( Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.

Opolski Urząd Skarbowy