POSTANOWIENIE - Interpretacja - ZP-I/443-120-93/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.07.2005, sygn. ZP-I/443-120-93/05, Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy po analizie złożonego przez "..." S.A. z siedzibą w ..., w dniu 05 maja 2005r. wniosku w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego

postanawia

uznać, że przedstawione przez Podatnika stanowisko w przedmiotowym zakresie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 maja 2005r. do tut. Organu wpłynął wniosek podatnika - "..." S.A. z dnia 04 maja 2005r., uzupełniony na wezwanie tut. Organu w dniach 07, 14 czerwca oraz 11 lipca 2005r.

W ww. pismach Jednostka przedstawiła następujący stan faktyczny:

W dniach 29 - 30 grudnia 2004r. Spółka dokonała sprzedaży nieruchomości i gruntów. Transakcja obejmowała następujące składniki majątku trwałego:

- nieruchomości i grunty zabudowane nabyte od innej firmy na podstawie aktu notarialnego z dnia 15 listopada 1995r. z fakturą VAT 22% na nieruchomości,

- przylegające do ww. obiektu grunty niezabudowane nabyte w 1996r. i 1999r. od innej firmy i osób fizycznych jako uzupełnienie terenu przeznaczonego pod planowaną budowę Centrum Handlowego. W stosunku do gruntów nabytych w 1995r. Spółce przysługiwało prawo użytkowania wieczystego, natomiast do nabytych później - prawo własności.

Spółka oświadczyła, iż grunty będące przedmiotem złożonego wniosku są gruntami przeznaczonymi pod zabudowę zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Bydgoszczy, uchwalonym 27 kwietnia 2005r. przez Radę Miasta Bydgoszczy uchwałą nr XLVI/980/05.

Pytanie Jednostki dotyczy ustalenia właściwej stawki VAT przy sprzedaży gruntów niezabudowanych w grudniu 2004r., a więc tych w stosunku do których Spółce przysługiwało prawo własności nabytych przed 01 maja 2004r. tj. przed wejściem w życie przepisów, zgodnie z którymi nałożono obowiazek opodatkowywania dostawy gruntów podatkiem VAT.

W opinii Jednostki, zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi przedmiotowa sprzedaż winna być opodatkowana 22% stawką podatku VAT. Jednocześnie należny podatek VAT od wszystkich składników transakcji został przez Spółkę rozliczony w deklaracji VAT-7 za grudzień 2004r.

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez Jednostkę stanowiska dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego tut. Organ stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 2 pkt. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Art. 5 ust. 1 pkt 1 stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w wyżej powołanym przepisie zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Od 1 maja 2004r. grunt jest również towarem w rozumieniu ustawy o VAT, a odpłatna dostawa gruntów podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli jest realizowana przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej.

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych drugich, jedynie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę (art. 43 ust. 1 pkt 9 wyżej cytowanej ustawy). Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia gruntu budowlanego. O tym, czy dany grunt będzie przeznaczony pod zabudowę decydują władze gminne. Dzieje się tak za sprawą przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Do zadań własnych gminy należy kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Wobec braku planu zagospodarowania przestrzennego, przeznaczenie nieruchomości ustala się na podstawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Z załączników dołączonych do wniosku wynika, iż przedmiotowo grunty przeznaczone są pod zabudowę co przewiduje Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Bydgoszczy uchwalone Uchwałą Rady Miasta Bydgoszczy nr XLVI/980/05 z dnia 27 kwietnia 2005r.

Wobec powyższego, dostawy których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku niezabudowanych jedynie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm) stawką podstawową 22%. Jednocześnie nadmienić należy, iż o zwolnieniu bądź opodatkowaniu przedmiotowej dostawy podatkiem od towarów i usług decyduje nie zamiar, w jakim celu nabywca kupuje dany teren, lecz jego przeznaczenie.

Dostawy te winny być ujęte w ewidencji i deklaracjach VAT-7 za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W związku z powyższym przedstawiony przez Spółkę tryb postępowania należy uznać za prawidłowy.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza odpowiedź dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym na dzień jej udzielenia.

Zgodnie z art. 14b Ordynacji podatkowej udzielona odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej Stronie przysługuje prawo do złożenia zażalenia na niniejsze postanowienie. Zażalenie, zgodnie z art. 236 § 2 pkt. 1 Ordynacji podatkowej wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tut. Organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy