
Temat interpretacji
D e c y z j a
Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku, z art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2005 Nr 8, poz. 60), art. 27ust.2 pkt 2, art. 83 ust.3 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), w związku z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 z póź. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Targówek z dnia 07.03.2005r nr 1437US37/ZI/103.DJW/05 uznające za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy Pana Zbigniewa D. przedstawione we wniosku złożonym w dniu 25.02.2005r, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego-Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
p o s t a n a w i a
utrzymać w mocy zaskarżone postanowienie
U z a s a d n i e n i e
Ze stanu faktycznego przedstawionego w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Targówek z dnia 07.03.2005r nr 1437US37/ZI/103.DJW/05 wynika, że Strona zwróciła się z wnioskiem o udzielenie informacji w zakresie zastosowania stawki 0% przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego.
Przedstawiając własne stanowisko, Wnioskodawca podał iż świadcząc usługi transportu stosuje stawkę 0% na całej trasie, która przebiega na odcinkach:Polska - Ukraina; Polska - Rosja; Polska - Białoruś.
Rozpatrując wniosek Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Targówek postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.
W uzasadnieniu postanowienia organ I instancji stwierdził iż transport na terenie Polski opodatkowany będzie stawką 0%. Transport , który odbywa się przez kraje nie należące do Wspólnoty, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT.
Na powyższe postanowienie Strona złożyła zażalenie w ustawowym terminie (wpływ do Urzędu dnia 21.03.2005), w którym nie zgadza się ze stanowiskiem organu I instancji. Zdaniem Strony stawkę podatku 0% powinno stosować się na całej trasie przejazdu.
Rozpatrując zażalenie, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, co następuje:
Istotą sporu w przedmiotowej sprawie jest stosowanie stawki 0% przy usługach transportu międzynarodowego na
odcinku przebiegającym przez terytorium kraju trzeciego (poza terytorium Wspólnoty). Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę wynika, iż świadcząc usługi transportu stosuje stawkę 0% na całej trasie, która przebiega na odcinkach: Polska - Ukraina; Polska - Rosja; Polska - Białoruś.
Miejscem opodatkowania usług transportowych, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - jest co do zasady miejsce, w którym odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.
Natomiast definicja transportu międzynarodowego zawarta została w art.83 ust.3 ustawy o podatku od towarów i usług.
W myśl w/w przepisu przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się:
- 1) przewóz lub inny sposób przemieszczania
towarów:
- a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
- b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
- c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
- d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium
kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
Transport międzynarodowy występuje zatem w sytuacji, gdy środek transportu przekroczy granice Unii Europejskiej, traktowanej jako całość.
W świetle przedstawionego stanu faktycznego Strona świadczy usługi spełniające warunki wyżej przytoczonej definicji transportu międzynarodowego.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż przy świadczeniu przez Stronę usług transportu poza terytorium Wspólnoty, zastosowanie będą miały przepisy art. 83 ust. 1 pkt. 23 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepis zawarty w § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 z póź. zm.). W § 7 ust. 1 uściślono, że stawka 0% stosowana jest do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego.
Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0%, będzie podlegała ta część usługi, która odbywa się na polskim terytorium, proporcjonalnie do całości trasy, zaś pozostała część nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce. Za taką interpretacją przemawia również przepis art. 5 ust. 1 ustawy, gdzie w pkt 1 wskazano, że opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W związku z tym w przypadku świadczenia usług transportu towarów z Polski na Ukrainę, z Polski na Białoruś, z Polski do Rosji i w odwrotnym kierunku będzie opodatkowana stawką 0% jedynie część usługi wykonywana na terytorium Polski. Pozostała część nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce.
Podstawowym kryterium, czy transport będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest prawidłowe określenie miejsca świadczenia usług transportu.Podatnik obowiązany jest do określenia jaka część tej usługi jest wykonywana na terytorium kraju, a jaka jej część dotyczy odcinka poza terytorium Polski.
W związku z powyższym organ odwoławczy uznaje za prawidłowe stanowisko organu I instancji zawarte w zaskarżonym postanowieniu.
