P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1406/VAT/443-27/MO/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.07.2005, sygn. 1406/VAT/443-27/MO/05, Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. "Ordynacja podatkowa" (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60), po zapoznaniu się z wnioskiem Strony z dnia 26.04.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego


p o s t a n a w i a

stwierdzić, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E


Pismem z dnia 26 kwietnia 2005r. Strona zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Przedstawiono następujący stan faktyczny:Strona jest producentem wyrobów cukierniczych, z których część jest eksportowana poza obszar UE. W związku z eksportem wyrobów cukierniczych Strona otrzymuje refundację z Agencji Rynku Rolnego - do cen cukru i mleka w proszku - które stanowią surowce do produkcji wyrobów cukierniczych.Refundacja ta jest bezpośrednio związana z konkretnym wyeksportowanym towarem. Dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę eksportowanego towaru, ale dotacja umożliwia niezwiększanie ceny towarów na eksport (stanowi element cenotwórczy), a tym samym utrzymanie się na zdobytych rynkach zagranicznych.Dotacja jest wypłacana około 6 miesięcy po dokonaniu eksportu.Eksportowane w wyrobie surowce (cukier, mleko, syrop) są ewidencjonowane zgodnie z zasadami autoryzacji przyznanej Stronie przez Agencję Rynku Rolnego po uprzedniej kontroli przeprowadzonej przez Izbę Celną.Zasady i stawki dofinansowania wynikają z Rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/1999r. ustanawiające wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowej na produkty rolne oraz Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1520/2000 z 13.07.2000r. ustanawiające wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu przyznawania refundacji wywozowych do niektórych produktów rolnych wywożonych jako towary nie objęte załącznikiem I do Traktatu oraz kryteria dla ustalenia wysokości sum takich refundacji.

Pytanie:
Jaką stawką opodatkować otrzymaną refundację, czy 0% bo jest to stawka właściwa dla eksportu, czy 7% bo jest to stawka właściwa dla cukru i mleka w kraju?

Strona stoi na stanowisku, iż otrzymaną refundację należy opodatkować według stawki 0%, ponieważ refundacja dotyczy surowca do produkcji, który jest związany z wyeksportowanym wyrobem gotowym.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Sposób rozliczenia dotacji, które stanowią obrót i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, określa art. 19 ust. 21 w/w ustawy. Zgodnie z tym przepisem obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Dotacja powinna być potwierdzona na podstawie art. 106 ustawy fakturą VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego i prawnego wynika, iż otrzymywane dopłaty - refundacja na surowce (cukier, mleko, syrop) mają związek z dostawą towarów na eksport. W tym przypadku zarówno dostawa towarów na eksport jak i otrzymane dopłaty do ceny podlegają opodatkowaniu wg stawki 0% na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Strony jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika (art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 ustawy Ordynacji podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim