
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności Spółka realizuje Program Inicjatywy Wspólnotowej Equal, który jest częścią strategii Unii Europejskiej mającej na celu tworzenie nowych i lepszych miejsc pracy. Jest to instrument służący wypracowywaniu nowych sposobów zwalczania dyskryminacji i nierówności na rynku pracy m.in. poprzez aktywizację grup najbardziej zagrożonych wykluczeniem społecznym. W przypadku realizacji celów Programu Egual trudno jest wskazać usługobiorcę (odbiorcę świadczonych usług). Cele programu Egual realizowane są przez poszczególnych beneficjentów, którzy otrzymują jedynie zwrot poniesionych kosztów. Przedmiotowe dotacje nie są przyznawane jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczone są na pokrycie kosztów poniesionych przez beneficjentów w ramach tego Programu (dotacja o charakterze zakupowym), a nie na dostawę towarów bądź usług beneficjenta (sfinansowanie ceny sprzedaży). Przyznawane dotacje nie są także dopłatą, ponieważ nie istnieje cena za określone świadczenie, którą dotacje miałyby współfinansować. W konsekwencji przedmiotowe dotacje nie są dopłatą (nie obniżają ceny) i nie mają charakteru wynagrodzenia za sprzedany towar bądź świadczoną usługę (wynagrodzeniem nie jest zwrot kosztów poniesionych wydatków).
Zdaniem Spółki otrzymanie dotacji przez beneficjentów zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ przedmiotowe dotacje są przyznawane za poniesione koszty (refundacja), a nie jako dopłata do ceny.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 z późn. zm.); w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005r.; podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Z uwagi na fakt, iż przedmiotowe dotacje nie mają bezpośredniego wpływu na cenę towarów ani świadczonych usług, w ocenie Naczelnika Urzędu w przedstawionym stanie faktycznym, stanowisko strony dotyczące dotacji należy uznać za prawidłowe.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
