Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stano... - Interpretacja - 1471/NUR1/443-223/05/GW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.07.2005, sygn. 1471/NUR1/443-223/05/GW, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona w ramach prowadzonej działalności prowadzi sprzedaż losów loterii pieniężnych, które są organizowane przez podmioty zewnętrzne. W ramach umowy dystrybucyjnej Kontrahent zleca, a Strona przyjmuje do dystrybucji i sprzedaży w imieniu Kontrahenta określoną ilość losów danej loterii. Kontrahent jest zobowiązany dostarczyć losy oraz materiały promocyjne na własny koszt do rejonowych oddziałów podatnika, które przekazują je z kolei do poszczególnych punktów sprzedaży. Od chwili dokonania odbioru losów, na Stronie ciąży wszelkie ryzyko związane z ich kradzieżą lub zniszczeniem. Podatnik jest zobowiązany do umieszczania w każdym punkcie sprzedaży materiałów informujących o możliwości nabywania losów loterii, stanowiących jej przedmiot. Ponadto Strona ponosi odpowiedzialność wobec Kontrahenta oraz nabywców losów za wszelkie działania i zaniechania sprzeczne z przepisami prawa. Z tytułu wykonania przedmiotowej umowy Stronie przysługuje wynagrodzenie prowizyjne w wysokości 12% wartości nominalnej sprzedanych losów. Urząd Statystyczny w Łodzi pismem znak OK-5672/KU-660/2005 z dnia 28.01.2005r. wyraził opinię Iż posrednictwo w sprzedaży losów loterii mieści się w grupowaniu PKWiU 92.71.10-00.00 jako "usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów".

Zdaniem Strony powyższe czynności polegające na pośredniczeniu w sprzedaży losów, nie mieszczą się w zakresie przedmiotowym ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 6 w/w ustawy jej przepisów nie stosuje się do:

1) transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans;

2) czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy;

3) działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie (ustawa z dnia 29 lipca 1992r. o grach i zakładach wzajemnych, t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 4 poz. 27 ze zm.).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych prowadzenie działalności w zakresie gier liczbowych, loterii pieniężnych, wideoloterii i gry telebingo stanowi monopol Państwa. Wykonywanie monopolu należy do ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, który w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, w tym celu tworzy jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

W myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że do pośrednictwa przy sprzedaży losów, jako działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier, mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Należy jednak nadmienić, iż w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 tego załącznika wymieniono usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem z pewnymi wyłączeniami (PKWiU ex 92). Wsród tych wyłączeń nie ma usług związanych z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów (PKWiU 92.71.10-00.00). Tak więc usługi te na podstawie w/w przepisów korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie