DECYZJA - Interpretacja - PP-I-44081/17/TŁ/05

ShutterStock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.07.2005, sygn. PP-I-44081/17/TŁ/05, Izba Skarbowa w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

DECYZJA

Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zmienia interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, udzieloną postanowieniem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z 20 maja 2005r., Nr PP/443-35-2-GK/05 w przedmiocie podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

Pismem z 8 marca 2005 r., znak P-074-3/05 (uzupełnionym pismem z 18 marca 2005r.) Jednostka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie, stosownie do art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.
Jednostka opisała stan faktyczny, z którego wynika, iż na zlecenie Urzędu Miasta, Jednostka przeprowadza, jako inwestor zastępczy, inwestycję pn. "Modernizacja systemu kanalizacji ogólnospławnej Śródmieścia x (kolektor )i budowy zbiornika retencyjnego przy ul. X". W ramach tej inwestycji wykonano:

  • budowę systemów kolektorów ogólnospławnych i sanitarnych o długości ok. 550 m,
  • budowę i montaż przepompowni ścieków sanitarnych i deszczowych,
  • budowę zbiornika retencyjnego,
  • przebudowę nawierzchni ulic i chodników o powierzchni ok. 1500 m2 przy ul. X i Y

Spółka zwróciła się z pytaniem o stawkę VAT, jaką należy stosować przy fakturowaniu w/w robót. Jednostka stoi na stanowisku, że wobec niemożności dokonania podziału zrealizowanej inwestycji na infrastrukturę związaną z budownictwem mieszkaniowymi pozostałą bez popełnienia błędu oraz ze względu na fakt, iż zdecydowanie większa część obejmuje infrastrukturę związaną z budownictwem mieszkaniowym, to dla całości zadania należy zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług (7%). Za stanowiskiem Spółki przemawia okoliczność, że wg planów inwestycyjnych przebudowa systemu kanalizacji ogólnospławnej Śródmieścia wynikała z konieczności uzyskania większej przepustowości systemu kanałów z następujących powodów:

  • występowania przelewów burzowych do Kanału przy opadach deszczu, spływających z terenu Śródmieścia i dzielnic południowych objętych budownictwem mieszkaniowym,
  • podłączenia do systemu przedmiotowej kanalizacji ogólnospławnej dzielnic południowych miasta x i gmin ościennych, które do 2007 r. zostaną skanalizowane w ramach programu ISPA. Zlewnia kolektor , do którego zostaną połączone dzielnice: N., G., M., G. oraz P.w Gminie to obszary o charakterze wyłącznie budownictwa mieszkaniowego.

Zlewnia kolektora przyjmuje ścieki z powierzchni ok. 20% miasta. Oprócz przyjmowania ścieków sanitarnych, przyjmowane przez kolektor będą również ścieki opadowe, główniez obszarów związanych z budownictwem mieszkaniowym. W ramach inwestycji przebudowano również ulice X oraz Y, objęte wg wykonawcy stawką 7%, służące infrastrukturze związanej z budownictwem mieszkaniowym. Zrealizowany zakres inwestycji obsługiwać będzie docelowo obszar ok. 10-12 km2, a obsługuje już w części południowej Obszar miasta w 50% uzbrojonego wyłącznie kanalizacją ogólnospławną,w związku z czym zasadnicza część kosztów poniesiona została na dostosowanie wymiarów kanału do zabezpieczenia odprowadzania wód deszczowych w czasie opadów o charakterze nawalnym, a także zapewnienia możliwości odprowadzania ścieków z budownictwa mieszkaniowego zlokalizowanego na obszarach południowych miasta x i terenów x. Zdaniem Spółki trudno jest zatem określić udział procentowy ścieków związanych z tym budownictwem, a dodatkowym problemem jest zmienność tej struktury.

Postanowieniem z 20 maja 2005 r., Nr PP/443-35-2-GK/05 Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe. Zdaniem organu podatkowego realizacja przedmiotowego zadania może być opodatkowana preferencyjną stawką podatku VAT tylko w części związanej z budownictwem mieszkaniowym, a dla pozostałej zastosować należy stawkę podstawową (22%). Podatnik zaś powinien na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych wyodrębnić poszczególne części. Natomiast w przypadku niemożności wyodrębnienia poszczególnych części inwestycji, całość robót winna być opodatkowana 22% stawką podatku od towarówi usług, gdyż przepisy art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) należy interpretować ściśle i brak jest podstaw do stosowania wykładni rozszerzającej.

Na powyższe postanowienie Spółka złożyła zażalenie, wnosząc o jego zmianę.W uzasadnieniu podniosła, że jakikolwiek związek z budownictwem mieszkaniowym wyczerpuje zapis art. 146 ust. 3 ustawy o VAT i uprawnia do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług. Wskazano ponadto zestawienie zużycia wodyi odpowiadające temu zużycie ścieków dla całego obszaru aglomeracji miejskiej :

  • budownictwo mieszkaniowe70,0%
  • akademiki, bursy, domy opieki społecznej3,0%
  • sprzedaż hurtowa dla gmin ościennych2,4%
  • budynki użyteczności publicznej (szkoły, urzędy itp.)6,5%
  • handel, usługi9,3%
  • odbiorcy przemysłowi8,8%
  • Ogółem:100,0%

Spółka stwierdziła, iż ponad 70% ścieków gromadzona i odprowadzana przez kolektori zbiornik retencyjny związana jest z budownictwem mieszkaniowym (mieszkania, domy jednorodzinne, hotele, akademiki itp.). W takiej sytuacji - zdaniem Odwołującej - właściwe byłoby rozliczanie VAT od przedmiotowej inwestycji wg ogólnej, bądź miejscowej (przybliżonej) struktury ścieków. Spółka dokonała także wyodrębnienia części składowych inwestycji:

  1. przebudowa nawierzchni ulic i chodników przy ul. X oraz Y - ulice te są drogami dojazdowymi do budynków mieszkalnych tam usytuowanych, stanowiąc więc infrastrukturę związaną z budownictwem mieszkaniowym, ale WiK nie jest w stanie ocenić, w jakim stopniu;
  2. kolektor ogólnospławny w ciągu ul. X - obsługuje głównie ściekiz budynków mieszkalnych oraz hoteli, akademików i internatów. Przyjmuje oni odprowadza ścieki za pomocą systemu sieci kanalizacyjnych do oczyszczalni ścieków, przepływa nim ponad 70% ścieków socjalno - bytowych odprowadzanych z budynków mieszkalnych;
  3. zbiornik retencyjny - gromadzi ścieki przepływające kolektorem. W ponad 70% gromadzone są w nim ścieki z budynków mieszkalnych;
  4. przepompownia ścieków ogólnospławnych i sanitarnych - wymusza przepływ ścieków gromadzonych w zbiorniku retencyjnym i odprowadzanych kolektorem (ponad 70% pompowanych ścieków pochodzi z budynków mieszkalnych).

Zdaniem Odwołującej, wszystkie wskazane wyżej części inwestycji są związanez budownictwem mieszkaniowym i stanowią infrastrukturę towarzyszącą, a problem stanowi jedynie precyzyjne określenie, w jakim stopniu są z tą infrastrukturą związane.

Rozpatrując sprawę na skutek zażalenia, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zważył, co następuje:

W myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarówi usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych i robót konserwacyjnych związanychz budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Z kolei przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się - zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy - roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Natomiast przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
    - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego zawiera zaś art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym rozumie się przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Odnosząc powołane wyżej przepisy do stanu faktycznego opisanego przez Odwołującą, należy stwierdzić, iż preferencyjną stawkę podatku VAT (7%) można zastosować do inwestycji związanych z budową kolektora ogólnospławnego, zbiornika retencyjnego oraz przepompowni ścieków w części związanej z obiektami budownictwa mieszkaniowego i infrastrukturą towarzyszącą, do pozostałej zaś części należy zastosować podstawową stawkę podatku od towarów i usług (22%). Pomocne w wyodrębnieniu części związanej z budownictwem mieszkaniowym może być wskazane przez Spółkę w odwołaniu zestawienie zużycia wody i odpowiadające temu zużyciu wielkości ścieków dla obszaru aglomeracji miejskiej x.
Odnośnie zaś przebudowy nawierzchni ulic i chodników, to - zdaniem organu odwoławczego - preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług (7%) stosuje się jedynie przy budowie dróg wewnętrznych, jeżeli są związane z budownictwem mieszkaniowym (drogi w osiedlach mieszkaniowych, dojazdowe itp., realizowanych w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego). Natomiast roboty budowlano-montażowe dotyczące dróg, które w myśl przepisów ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r., Nr 204, poz. 2086 z późn.zm.) zaliczane są do dróg publicznych i nie są realizowane (budowane) w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, opodatkowane są podstawową stawką podatku VAT.

Powyższej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawionyw zapytaniu oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego.

Decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Na podstawie art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z 30 sierpnia 2002r. - Prawoo postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn.zm.) na decyzję przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, którą wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 30 dni od dnia otrzymania niniejszej decyzji.

Izba Skarbowa w Opolu