
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:
- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika wyrażony w złożonym wniosku, za prawidłowy.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatnik jest przewoźnikiem autobusowym uprawnionym do wykonywania transportu osób, otrzymującym dopłaty do przewozów pasażerskich z tytułu stosowania ustawowych ulg dla pasażerów.
W zakresie wykonywanych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego, Podatnik stosuje przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Zgodnie z przepisami art. 8 a wskazanej ustawy, finansowanie ustawowych uprawnień należy do zadań samorządu wojewódzkiego. Dopłata stanowi różnicę pomiędzy wartością sprzedaży biletów, obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg, a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określaniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług. Dopłaty wypłacane są zgodnie z zawartą umową w miesiącu następnym po miesiącu dokonania sprzedaży biletów z zastosowaną ulgą.
Zdaniem Podatnika, dofinansowanie do biletów sprzedanych po dniu wejścia w życie ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zawiera podatek VAT. Podatnik, dopłatę do biletów sprzedanych w maju 2004 r., którą otrzymał w czerwcu 2004 r., uznał jako kwotę brutto i w deklaracji za czerwiec 2004 r. wykazał od kwoty otrzymanej dopłaty, podatek od towarów i usług.
Podatnik zwrócił się o potwierdzenie prawidłowości Jego stanowiska.
Ustosunkowując się do powyższego, należy stwierdzić co następuje;
Rodzaje uprawnień do ulgowych przejazdów w regularnych przewozach osób oraz sposób finansowania dopłat reguluje ustawa z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 ze zm.). Zgodnie z art. 8 a ust. 3 ww. ustawy, kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg, a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. W przepisie tym zawarto zastrzeżenie , iż przy określeniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług.
Zgodnie z przepisami art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ( Dz. U. Nr 54, poz. 535), w stanie prawnym obowiązującym do 31 maja 2005 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-30, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Uwzględniając powyższe, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze mająca bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych towarów lub świadczonych usług, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota dotacji jest kwotą brutto, zawierającą kwotę podatku i podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla dostawy towaru lub usługi, której dotyczy.
Obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje, zgodnie z art. 19 ust. 21 przywoływanej ustawy, z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.
Zatem, otrzymaną przez Podatnika w czerwcu 2004 r. dopłatę do biletów sprzedanych w miesiącu maju 2004 r., należy uznać jako kwotę brutto i wykazać w deklaracji VAT-7 za czerwiec 2004 r. , według stawki właściwej dla świadczonej usługi, której ona dotyczy.
Mając na uwadze powyższe unormowania oraz przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny, stanowisko wyrażone we wniosku należało uznać za prawidłowe, wobec czego postanowiono jak w sentencji.
Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
