POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP 443/72/05/ZM

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.08.2005, sygn. PP 443/72/05/ZM, Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Prądnik działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20 lipca 2005 r. (data wpływu 25 lipiec 2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Według stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Spółka wykonała usługę budowlano - montażową polegającą na modernizacji budynków koszarowych Jednostki Wojskowej. Usługa polegała na montażu okien oraz stolarki aluminiowej w budynkach koszarowych. Roboty te zostały wykonane w okresie od 14 stycznia do 18 stycznia 2005 r. Protokół odbioru robót podpisano w dniu 21.02.2005 r. Faktura za usługę została wystawiona w dniu 28.02.2005 r. W fakturze tej opodatkowano wykonaną usługę stawką 22%.Zdaniem Spółki w przedstawionym stanie faktycznym usługa winna być opodatkowana stawką 7%.

Stanowisko Spółki przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Zgodnie z § 5 ust. 1. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy (22%) obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia wymieniono " Budowa, remonty i bieżąca konserwacja budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):
1. domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,
2. budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.
"Pozycja 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia została wprowadzona rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005 r. zmieniając rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 17 poz. 150). Zmiana ta zgodnie z § 3 rozporządzenia z dnia 28 stycznia 2005 r. weszła w życie w dniu 15 lutego 2005 r.
W niniejszej interpretacji przyjęto, że wymienione przez Spółkę we wniosku " budynki koszarowe " są budynkami mieszkalnymi PKOB 1130 jak też, że są zlokalizowane na terenie jednostki wojskowej.
Istotne znaczenie dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług w zaistniałym stanie faktycznym ma określenie " chwili wykonywania usługi ", a co za tym idzie, daty powstania obowiązku podatkowego, gdyż wysokość stawki podatku uzależniona jest od daty powstania obowiązku podatkowego.
Przepis art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi, że " Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 - 21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. " W art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy określono, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano - montażowych.

Tak więc, w przypadku usług budowlano - montażowych, dla prawidłowego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego niezwykle istotne (poza terminem zapłaty) jest również zidentyfikowanie momentu, w którym usługa została wykonana, czy też może zostać uznana za wykonaną, bowiem wykonanie usługi jest drugim po zapłacie terminem decydującym o momencie powstania obowiązku podatkowego.
Przez wykonanie usługi powszechnie rozumie się odbiór techniczny robót, potwierdzony stosownym protokołem, czyli dzień wykonania usługi to dzień podpisania protokołu ich odbioru.
W sytuacji, gdy podpisanie protokołu odbioru robót jest znacznie przesuwane w czasie lub gdy odbiorca kwestionuje jakość wykonanej usługi i odmawia podpisania protokołu jej odbioru, rozstrzygnięcie sprawy na gruncie przepisów podatkowych, jak również prawa budowlanego nie jest możliwe, ponieważ przepisy te nie precyzują, w jakim terminie powinien być podpisany protokół odbioru robót, nie określają też okoliczności, które przesądzają o wykonaniu (zakończeniu) robót budowlanych.
Brak zapłaty za wykonane usługi oraz przesuwanie w czasie odbioru robót rodzi pytanie, czy w takim przypadku skutkuje to brakiem obowiązku podatkowego w podatku VAT. Niewątpliwie podstawą rozstrzygnięcia w tym przypadku winna być umowa o roboty budowlane zawarta pomiędzy inwestorem a wykonawcą, rozpatrywana na gruncie prawa cywilnego.
Z przepisu art. 647 jak również art. 627 Kodeksu cywilnego wynika wprost, że inwestor ma obowiązek odebrać wykonany obiekt i zapłacić umówione wynagrodzenie. Jeśli wykonawca zgłosił wykonanie robót, to obowiązek dokonania ich odbioru jest niezależny, nawet w przypadku kwestionowania jakości wykonanych robót (wyrok SN z dnia 5 marca 1997 r. - II CKN 28/97).
Odbiór robót jest więc elementem przełomowym w stosunkach pomiędzy stronami umowy o roboty budowlane, gdyż z jednej strony potwierdza wykonanie zobowiązania i otwiera wykonawcy prawo do żądania wynagrodzenia, bądź wskazuje na jego niewykonanie lub nienależyte wykonanie w całości lub w części wobec istnienia wad i rodzi odpowiedzialność za wady ujawnione przy odbiorze, a z drugiej strony wyznacza początek biegu terminów rękojmi za wady (wyrok sądu apelacyjnego z dnia 17 lutego 2000 r. - I ACa 1027/99).
Jednocześnie odmowa dokonania odbioru robót nie może być elementem szantażu ze strony inwestora (wyrok SN II CKN 673/97).
W opisanym stanie faktycznym nie wyjaśniono dlaczego podpisanie protokołu odbioru robót nastąpiło ze znacznym opóźnieniem (fizyczne wykonanie prac 18.01.2005 r., protokół 21.02.2005 r.). Uwzględniając datę podpisania protokołu odbioru robót jako datę wykonania usługi, przy braku zapłaty za wykonane usługi, obowiązek podatkowy dla wykonanej usługi budowlanej powstał po dacie 14 lutego 2005 r., czyli w chwili, gdy czynność winna być opodatkowana stawką podatku w wysokości 7%, na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. Należy zaznaczyć, że przyjęcie jako daty wykonania robót daty fizycznego jej wykonania (co jest nieprawidłowe z powodów opisanych powyżej) skutkuje, że data powstania obowiązku podatkowego przypada też po dacie 14 luty 2005 r.
Uwzględniając powyższe Spółka winna dokonać korekty wystawionej faktury opodatkowując czynność podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.
- nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Prądnik w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik