Czy do wszystkich czterech produktów wytwarzanych przez Pani firmę ma zastosowanie stawka VAT 8%? - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.578.2017.1.JP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.10.2017, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.578.2017.1.JP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy do wszystkich czterech produktów wytwarzanych przez Pani firmę ma zastosowanie stawka VAT 8%?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2017 r. (data wpływu 25 sierpnia 2017 r.). o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla produktów waflowych o zawartości wody nieprzekraczającej 10% masy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2017 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla produktów waflowych o zawartości wody nieprzekraczającej 10% masy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca produkuje i dystrybuuje wafle na terenie Polski. Firma jest małym podatnikiem podatku od towarów i usług zgodnie z ustawą VAT. Siedziba firmy znajduje się w Polsce. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż wafli i podpłomyków na podstawie wystawianej przez siebie faktury VAT. Stawka procentowa obejmująca wafle tortowe i wafle łezki - bez dodatku cukrów - 23%. Stawka procentowa obejmująca podpłomyki - 8%.

Proces technologiczny powstawania gotowych produktów: przygotowanie rzadkiego ciasta z niżej wymienionych składników. Wszystkie produkty są wypiekane na matrycach o różnych kształtach i wymiarach. Następnie pakowane są w folię przeźroczystą z etykietą drukowaną na papierze oraz opakowania zbiorcze: folie lub kartony. Odbiorcami produktów są hurtownie i piekarnie, sklepy spożywcze. Towar dostarczany jest do odbiorców samochodem dostawczym.

Nazwa produktu

PODP&ŁOMYKI S&ŁODKIE &• PIECZYWO CHRUPKIE

WAFLE TORTOWE

WAFLE &ŁEZKI - bez dodatku cukr&ów

PODP&ŁOMYKI BEZ CUKRU-PIECZYWO CHRUPKIE BEZ DODATKU
CUKR&ÓW

Sk&ładniki:

% w produkcie

% w produkcie

% w produkcie

% w produkcie

m&ąka pszenna 500

91,67

96,90

82,85

93,70

m&ąka &żytnia 720

14,62

olej rzepakowy

4,17

1,45

1,46

4,26

skrobia ziemniaczana

0,50

0,29

0,29

0,34

cukier

1,67

0,29

cukier wanilinowy

0,67

0,29

mleko pe&łne w proszku

0,50

0,29

0,34

kwa&śny w&ęglan sodowy

0,33

0,19

0,29

0,34

S&ól

0,17

0,10

0,29

0,34

soda oczyszczona

0,29

0,34

woda

0,33

0,19

0,19

0,34

Do wniosku została dołączona decyzja Głównego Urzędu Statystycznego, z której wynika, że produkty, wypiekane na matrycach o różnych kształtach i wymiarach, pakowane w folię przeźroczystą, mieszczą się w klasyfikacjach:

  1. Podpłomyki słodkie o składzie: mąka pszenna (typ 500) 01,67 %; olej rzepakowy 4,17 %, skrobia ziemniaczana 0,50 %; cukier 1,67 %; cukier waniliowy 0,67 %; mleko pełne w proszku 0,50 %; kwaśny węglan sodowy 0,33%; sól 0,17%; woda 0,33% - PKWiU 10.72.12.0 Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle.
  2. Wafle tortowe o składzie: mąka pszenna (typ 500) 96,90 %; olej rzepakowy 1,45%; skrobia ziemniaczana 0.29 %; cukier 0,29 %; cukier waniliowy 0,29 %; mleko pełne w proszku 0,29 %; kwaśny węglan sodowy 0,19 %; sód 0,10 %; woda 0,19 % - PKWiU 10.72.12.0 Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle.
  3. Wafle łezki - bez dodatku cukrów, o składzie: mąka pszenna (typ 500) 82,85%; mąka żytnia (typ 720) 14,62%; olej rzepakowy 1,46%; skrobia ziemniaczana 0,20%; kwaśny węglan sodowy 0,20%; sól 0,20%; woda 0,20% - PKWiU 10.72.12.0 Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle.
  4. Podpłomyki bez cukru o składzie: mąka pszenna (typ 500) 93,70 %; olej rzepakowy 4,26%; skrobia ziemniaczana 0,34%; mleko pełne w proszku 0,34%; kwaśny węglan sodowy 0,34%; sól 0,34%; soda oczyszczona 0,34 %; woda 0,34% - PKWiU 10.72.12.0 Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle.

Do celów podatkowych stosuje się do dnia 31 grudnia 2017 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z. dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207. poz. 1203. z późn. zm.) ww. wyroby mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 10.72.12.0 Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle.

W związku z powyższym opisem zadano pytanie.

Czy do wszystkich czterech produktów wytwarzanych przez Pani firmę ma zastosowanie stawka VAT 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) wszystkie cztery produkty wytwarzane przez firmę mieszczą się w grupowaniach PKWiU 10.72.12.0. Na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, stawkę 8% stosuje się do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 ustawy, co oznacza że PKWiU 10.72.12.0 umieszczone jest na pozycji 34 tego załącznika zatem do wszystkich wymienionych wyżej produktów wytwarzanych przez firmę stosuje się stawkę podatku VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: PKWiU, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych w niektórych przypadkach odwołują się do grupowań PKWiU. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

I tak w załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8% figurują pod pozycją 34 Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle - wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy - PKWiU ex 10.72.12.0.

Podkreślić przy tym należy, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług). Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub usługi z danego grupowania konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

W poz. 34 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, jako korzystające z obniżonej stawki podatku VAT wymienione zostały wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy. Zwrócić trzeba uwagę, że w pozycji 34 załącznika nr 3 w kolumnie 3 nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) ustawodawca najpierw wskazał nazwę grupowania PKWiU 10.72.12.0 czyli Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle, a następnie, już po myślniku, wymienił towary, które mieszcząc się w tym grupowaniu PKWiU, korzystają z obniżonej stawki podatku, tj. wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy.

Zatem poz. 34 załącznika nr 3 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług odnosi się wyłącznie do wafli i opłatków o zawartości wody przekraczającej 10% masy, które są sklasyfikowane, wg PKWiU z 2008 r., w grupowaniu 10.72.12.0 Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle.

Zasadność tego stanowiska potwierdza dodanie przez ustawodawcę w przedmiotowej pozycji znaku ex, co oznacza, że określony zakres wyrobów w ww. pozycji 34 jest węższy niż określony w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - 10.72.12.0 (jak wskazano w art. 2 pkt 30 ww. ustawy o podatku od towarów i usług).

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług). Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca produkuje i dystrybuuje wafle na terenie Polski. Wyroby te są sklasyfikowane w PKWiU 10.72.12.0. Z opisu zawartego we wniosku wynika także, że zawartość wody w tych produktach kształtuje się następująco: podpłomyki słodkie - 0,33%, wafle tortowe 0,19%, wafle łezki bez cukru - 0,19% oraz podpłomyki bez cukru - 0,34%.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz przywołane wyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że skoro w przedmiotowych produktach zawartość wody nie przekracza 10% masy, to produkty te nie mogą być objęte obniżoną stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT i poz. 34 załącznika nr 3 do tej ustawy. Podkreślić bowiem należy, że w załączniku nr 3 w poz. 34, jako korzystające ze stawki podatku VAT 8% wymienione zostały wyłącznie, sklasyfikowane wg PKWiU 2008 r. pod symbolem 10.72.12., wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy.

Zatem, dostawa ww. produktów o zawartości wody nieprzekraczającej 10% masy sklasyfikowanych w PKWiU 10.72.12.0. podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie obowiązującym art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Powyższe stanowisko organu potwierdza wyrok NSA sygn. akt I FSK 180/14, zgodnie z którym () Konkludując, w ocenie Sądu sporny zapis załącznika nr 3 do u.p.t.u. należy rozumieć w ten sposób, że z grupowania Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle - wyłączono jedynie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy. I tylko w tym zakresie - wyłączonym - znajdzie zastosowanie obniżona stawka podatku VAT.()

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej