W zakresie skutków podatkowych związanych z aportem Placówki dealerskiej. - Interpretacja - 0114-KDIP4.4012.347.2017.2.BS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.10.2017, sygn. 0114-KDIP4.4012.347.2017.2.BS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie skutków podatkowych związanych z aportem Placówki dealerskiej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 13 lipca 2017 r. (data wpływu 18 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych związanych z aportem Placówki dealerskiej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych związanych z aportem Placówki dealerskiej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

  1. Działalność N. jako importera samochodów osobowych.

Zainteresowany będący stroną postępowania (dalej: N.) prowadzi działalność jako importer samochodów osobowych w ramach międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: Grupa). N. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Działalność N. obejmuje import i sprzedaż na polskim rynku towarów pod marką Grupy. Towary dystrybuowane przez N. obejmują nowe samochody osobowe, które N. nabywa od spółek Grupy, samochody używane, a także części zamienne, akcesoria, oraz materiały eksploatacyjne (m.in. oleje smarowe). N. pełni funkcję tzw. krajowej spółki sprzedażowej Podstawową funkcją takiego podmiotu jest dostawa pojazdów i części zamiennych do sieci autoryzowanych dealerów (dalej: Dealerzy) i wspieranie działalności Dealerów.

Dodatkowo N. prowadzi sprzedaż detaliczną samochodów osobowych oraz usług serwisowych na rzecz odbiorców końcowych (tzw. retail operations) w salonie samochodowym należącym do N. (dalej: Placówka dealerska).

  1. Wniesienie wkładu niepieniężnego do Spółki RO.

Zainteresowany niebędący stroną postępowania (dalej: Spółka RO) jest spółką, do której N. planuje wniesienie aportem Placówki dealerskiej. W ustalonej przez strony dacie N. wniesie do Spółki RO Placówkę dealerską jako wkład niepieniężny w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki RO (dalej: Dzień aportu).

W Dniu Aportu i po tej dacie działalność prowadzona dotychczas przez N. w oparciu o Placówkę dealerską będzie w analogicznym zakresie kontynuowana przez Spółkę RO. Spółka RO będzie w Dniu aportu czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

  1. Placówka dealerska.

Placówka dealerska funkcjonuje obecnie w ramach struktury organizacyjnej N. jako dział przedsiębiorstwa, odpowiedzialny za sprzedaż bezpośrednią tj. sprzedaż do odbiorców końcowych (retail operations). N., prowadząc Placówkę dealerską, sprzedaje samochody i części klientom końcowym. Placówka dealerska świadczy usługi naprawy i serwisu samochodów. Dealerzy i N. pośredniczą w oferowaniu produktów finansowych (leasingów, ubezpieczeń, kredytów) oferowanych przez usługodawców, którzy zawarli odpowiednie umowy z N. i Dealerami. Podobne usługi oferowane są w Placówce dealerskiej.

Placówka dealerska występuje w obrocie pod własną nazwą, która jest wykorzystywana m.in. do oznaczenia Placówki dealerskiej, jej strony internetowej i materiałów reklamowych.

Pracownicy Placówki dealerskiej oraz pracownicy odpowiadający za działalność importerską podzieleni są na oddzielne działy. Placówka dealerska ma własną strukturę organizacyjną i własnego kierownika dyrektora zarządzającego, któremu podporządkowani są kierownicy poszczególnych działów Placówki dealerskiej sprzedaży samochodów nowych, sprzedaży samochodów używanych oraz centrum technicznego (dział serwisu i części zamiennych). Placówka dealerska dysponuje własną komórką odpowiedzialną za marketing i promocję.

Ewidencje rachunkowe i podatkowe prowadzone przez N. pozwalają na zestawienie dla celów zarządczych przychodów i kosztów, należności i zobowiązań Placówki dealerskiej. Pozwala to na ustalenie wyniku finansowego uzyskiwanego przez poszczególne działy N., w tym m.in. wyniku finansowego Placówki dealerskiej.

Zakupione przez N. samochody oraz części i akcesoria przypisywane są do magazynu N. Następnie towary, które mają trafić do Placówki dealerskiej, przekazywane są do odpowiedniego magazynu Placówki dealerskiej w drodze wewnętrznych przesunięć magazynowych. Pojazdy nabywane przez N. działającego jako importera nie są traktowane jako związane z Placówką dealerską dopóki na podstawie przesunięcia magazynowego nie zostaną przypisane do Placówki dealerskiej.

Zarząd N. podjął uchwałę potwierdzającą fakt wyodrębnienia Placówki dealerskiej w strukturze przedsiębiorstwa N. jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: ZCP).

N. oraz Spółka RO (dalej: Zainteresowani) wskazują, że stanowisko w zakresie uznania Placówki dealerskiej za ZCP zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na gruncie podatku VAT w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 18 maja 2017 r., znak: 0114-KDIP1-1.4012.80 2017.1.AM. W związku z powyższym na potrzeby niniejszego wniosku Zainteresowani przyjmują, ze Placówka dealerska stanowić będzie ZCP.

W Dniu aportu w ramach aportu Placówki dealerskiej z N. do Spółki RO zostaną przeniesione w szczególności:

  1. prawa i obowiązki wynikające z umów z dostawcami towarów i usług związanych z działalnością Placówki dealerskiej,
  2. prawa i obowiązki wynikające z pozostających w realizacji w Dniu aportu umów - zamówienie samochodów nowych, umów sprzedaży samochodów oraz zleceń serwisowych (dot usług serwisowych), zawartych z klientami Placówki dealerskiej, oraz
  3. samochody osobowe wykorzystywane w ramach Placówki dealerskiej do celów związanych z działalnością gospodarczą Placówki dealerskiej i do celów nie związanych z tą działalnością (dalej. Samochody służbowe).

Do Spółki RO nie zostaną przeniesione prawa i obowiązki wynikające z niektórych umów związanych z Placówką dealerską. Może to dotyczyć niektórych umów (umów-zamówienie, umów sprzedaży i zleceń serwisowych), które zostały przed Dniem aportu całkowicie zrealizowane i zakończone, oraz umów, które z różnych przyczyn zostaną wyłączone z Placówki dealerskiej w umowie, której przedmiotem będzie przeniesienie własności Placówki dealerskiej z N. do Spółki RO Do wyłączenia niektórych umów z ZCP może dojść również w pewnej części w związku z nieudzieleniem przez kontrahentów zgody na przeniesienie zobowiązań N. do Spółki RO.

  1. Faktury dotyczące Placówki dealerskiej.

Jedną z konsekwencji procesu aportu Placówki dealerskiej może być wystąpienie sytuacji, w których faktury VAT dokumentujące transakcje pozostające w związku z działalnością Placówki dealerskiej i objęte umowami, z których prawa i obowiązku zostaną przeniesione do Spółki RO, będą otrzymywane po Dniu aportu równolegle przez N. i Spółkę RO. Konieczne jest zatem ustalenie sposobu rozliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z przedmiotowych faktur.

Zainteresowani zakładają, że może to dotyczyć faktur wystawionych przez dostawców towarów i usług:

  1. otrzymanych przez N. przed Dniem aportu i przekazanych Spółce RO, dotyczących dostaw towarów i usług, z tytułu których obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie po Dniu aportu,
  2. otrzymanych przez N. po Dniu aportu i przekazanych Spółce RO po Dniu aportu, dotyczących dostaw towarów i usług, z tytułu których obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie przed Dniem aportu,
  3. otrzymanych przez Spółkę RO po Dniu aportu, dotyczących dostaw towarów i usług, z tytułu których obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie przed Dniem aportu,
  4. otrzymanych przez Spółkę RO po Dniu aportu, dotyczących dostaw towarów i usług, z tytułu których obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie po Dniu aportu.

W fakturach wystawionych przed Dniem aportu jako nabywca będzie wskazana N. W fakturach wystawionych po Dniu aportu nabywcą będzie Spółka RO Mogą jednak zdarzyć się sytuacje, w których jako nabywca omyłkowo zostanie wskazana N.

Bezpośrednio przed Dniem aportu N. będzie również otrzymywać faktury VAT pozostające w związku z działalnością Placówki dealerskiej, wystawione na podstawie umów, z których prawa i obowiązki przekazane zostaną do Spółki RO, a które będą dotyczyły czynności, z tytułu których obowiązek podatkowy powstanie przed Dniem aportu. Przed Dniem aportu N. nie zdąży złożyć deklaracji obejmującej podatek naliczony wynikający z przedmiotowych faktur.

N. będzie ponadto otrzymywała faktury dotyczące towarów i usług, które były związane z działalnością Placówki dealerskiej, jednak były realizowane na podstawie umów, które nie zostaną włączone w skład ZCP przenoszonego aportem do Spółki RO.

  1. Faktury korygujące dotyczące sprzedaży towarów i usług przez N.

W ramach Placówki dealerskiej do Spółki RO zostaną przeniesione prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących dostaw towarów i usług na rzecz klientów Placówki dealerskiej, przede wszystkich niezrealizowanych przez N. do Dnia aportu umów-zamówienie i umów sprzedaży samochodów oraz niezrealizowanych do Dnia aportu zleceń serwisowych. Przedmiotowe umowy zostaną wykonane po Dniu aportu. Faktury dokumentujące realizację przedmiotowych umów tj. dostawy samochodów i usług serwisowych mogą zostać wystawione przez Spółkę RO po Dniu aportu, lub w niektórych wypadkach przez N. przed Dniem aportu. Po Dniu aportu może być konieczna korekta przedmiotowych faktur np. w związku ze zwrotem towaru, udzieleniem dodatkowego rabatu lub innym podobnym zdarzeniem. Zainteresowani zakładają, że korekty tej będzie dokonywać Spółka RO.

W ramach Placówki dealerskiej do Spółki RO nie zostaną z różnych przyczyn przeniesione prawa i obowiązki wynikające z niektórych zrealizowanych do Dnia aportu umów-zamówienie i umów sprzedaży samochodów oraz niektórych zrealizowanych do Dnia aportu zleceń serwisowych Faktury dokumentujące realizację przedmiotowych umów tj. dostaw samochodów i usług serwisowych zostały wystawione przez N. i spłacone przez klientów przed Dniem aportu. Po Dniu aportu może być konieczna korekta przedmiotowych faktur np. w związku ze zwrotem towaru, udzieleniem klientowi dodatkowego rabatu, lub innym podobnym zdarzeniem. Zainteresowani zakładają, że korekty tej będzie dokonywać N.

  1. Faktury korygujące dotyczące zakupów towarów i usług.

Ponadto, N. w związku z działalnością Placówki dealerskiej nabywa również różnego rodzaju towary i usługi.

W ramach aportu Placówki dealerskiej do Spółki RO przeniesione zostaną prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących nabywanych przez N. towarów i usług. Niektóre umowy dotyczące nabywanych przez N. towarów i usług, które zostaną zrealizowane do Dnia aportu, nie wejdą z różnych przyczyn w skład Placówki dealerskiej przenoszonej do Spółki RO.

Zainteresowani przewidują, że po Dniu aportu mogą wystąpić sytuacje, w których dostawcy towarów i usług wystawią faktury korygujące dotyczące faktur wystawionych w związku z nabywanymi przez N. towarami i usługami. Faktury korygujące mogą wpływać zarówno na obniżenie, jak również na podwyższenie podstawy opodatkowania VAT. Faktury korygujące mogą dotyczyć zarówno umów, z których prawa i obowiązki w wyniku aportu Placówki dealerskiej przeszły na Spółkę RO, jak również tych które pozostały z różnych przyczyn wyłączone z ZCP.

  1. Samochody służbowe.

W skład Placówki dealerskiej wejdą m.in. Samochody służbowe wykorzystywane w bieżącej działalności Placówki dealerskiej. W odniesieniu do Samochodów służbowych N. pierwotnie dokonując ich nabycia dokonała odliczenia 50% podatku VAT i nie złożyła informacji VAT-26 Informacja o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej zgłoszenia. N. nabywała Samochody służbowe po dniu 1 kwietnia 2014 r. Cena każdego z pojazdów przekraczała 15.000 zł.

Spółka RO zakłada, że po Dniu aportu będzie dokonywać zmiany przeznaczenia wykorzystywania Samochodów służbowych z wykorzystywania do celów działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza, na wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej tj. poprzez dokonanie ich odsprzedaży jako samochodów używanych.

W związku z dokonaną zmianą przeznaczenia Samochodów służbowych Spółka RO zamierza dokonać korekty odliczonego podatku VAT, o której mowa w art. 90b ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm., dalej: UoVAT). w związku z przeznaczeniem tych samochodów w Spółce RO do dalszej odsprzedaży tj. wykorzystania wyłączenie do celów działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Spółce RO jako podmiotowi, do którego wniesiona zostanie aportem Placówka dealerska, przysługiwać będzie na zasadach określonych w art. 86 ust 1 UoVAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez dostawców towarów i usług na podstawie umów, z których prawa i obowiązki zostały przeniesione do Spółki RO:

  1. otrzymanych przez N. przed Dniem aportu i przekazanych Spółce RO, dotyczących dostaw towarów i usług, z tytułu których obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie po Dniu aportu,
  2. otrzymanych przez N. po Dniu aportu i przekazanych Spółce RO po Dniu aportu, dotyczących dostaw towarów i usług, z tytułu których obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie po Dniu aportu,
  3. otrzymanych przez Spółkę RO po Dniu aportu, dotyczących dostaw towarów i usług, z tytułu których obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie przed Dniem aportu,
  4. otrzymanych przez Spółkę RO po Dniu aportu, dotyczących dostaw towarów i usług, z tytułu których obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie po Dniu aportu,

w zakresie w jakim transakcje udokumentowane przedmiotowymi fakturami VAT będą pozostawać w związku z działalnością Placówki dealerskiej?

  • Czy N. przysługiwać będzie na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 UoVAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez kontrahentów N.:
    1. otrzymanych i opłaconych przez N. przed Dniem aportu dotyczących dostaw towarów i usług, z tytułu których obowiązek podatkowy powstał przed Dniem aportu, w zakresie w jakim transakcje udokumentowane przedmiotowymi fakturami VAT będą pozostawać w związku z działalnością Placówki dealerskiej,
    2. dotyczących dostaw towarów i usług zrealizowanych na podstawie umów związanych z działalnością Placówki dealerskiej, z których prawa i obowiązki nie zostały przeniesione do Placówki dealerskiej, niezależnie od daty ich otrzymania?
  • Czy N. będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego wynikającego z faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania VAT dostaw towarów i usług dokonanych przez N. w związku z działalnością Placówki dealerskiej realizowanych na podstawie umów, które nie zostaną przeniesione do Spółki RO w ramach planowanego aportu?
  • Czy N. będzie przysługiwać prawo do obniżenia lub podwyższenia podatku naliczonego wynikającego z faktur korygujących odpowiednio obniżających lub podwyższających podstawę opodatkowania VAT nabywanych przez N. towarów i usług związanych z Placówką dealerską realizowanych na podstawie umów, które nie zostaną przeniesione do Spółki RO w ramach planowanego aportu?
  • Czy Spółce RO będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego wynikającego z faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania VAT dostaw towarów i usług związanych z Placówką dealerską realizowanych przez N. na podstawie umów, które zostały przeniesione do Spółki RO w ramach planowanego aportu, oraz udokumentowanych fakturami wystawionymi przez N.?
  • Czy Spółce RO będzie przysługiwać prawo do korekty (obniżenia lub podwyższenia) podatku naliczonego wynikającego z faktur korygujących obniżających lub podwyższających podstawę opodatkowania VAT nabywanych towarów i usług związanych z Placówką dealerską realizowanych na podstawie umów, które zostaną przeniesione do Spółki RO w ramach planowanego aportu?
  • Czy Spółka RO jako podmiot, do którego wniesiona zostanie aportem Placówka dealerska obejmująca samochody osobowe wykorzystywane przez N. do działalności gospodarczej i celów innych niż działalność gospodarcza, będzie uprawniona do dokonania korekty podatku odliczonego w związku z przeznaczeniem tych samochodów w Spółce RO do wykorzystywania wyłączenie do celów działalności gospodarczej, w tym również do dalszej odprzedaży, a korekta ta powinna nastąpić zgodnie z art. 90b ust. 4 UoVAT w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia wykorzystywania samochodów?

    Zdaniem Wnioskodawcy

    W ocenie Zainteresowanych na powyższe pytania należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

    Zgodnie z art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L.2006. 347.1. dalej: Dyrektywa 112). w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego.

    Stosownie do art. 6 pkt 1 UoVAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub ZCP.

    Stosownie do art. 91 ust 9 UoVAT, W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę ZCP.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 UoVAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych przez podatnika towarów i usług przysługuje mu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

    Stosownie do art. 86 ust 10 UoVAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

    W myśl art. 86 ust 10b pkt 1 UoVAT, prawo do odliczenia z tytułu nabycia towarów i usług, lub dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

    Zgodnie z art. 86 ust. 19a UoVAT, w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą, o której mowa w art. 29a ust. 13 i 14, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę fakturę korygującą otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

    Stosowanie do ust. 19b tego przepisu, w przypadku, o którym mowa w art. 29a ust. 15 pkt 4 UoVAT, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym dowiedział się o warunkach, na jakich transakcja została zrealizowana.

    Jak wynika z art. 29a ust. 10 UoVAT. podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust 13, obniża się m.in. o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen, oraz o wartość zwróconych towarów i opakowań.

    Zgodnie z art. 29a ust. 13 UoVAT, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

    Zgodnie zaś z art. 29 ust. 14 UoVAT, przepis ust 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

    Zgodnie z art. 90b ust. 1 pkt 2 UoVAT, w przypadku gdy w ciągu 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym odpowiednio nabyto, dokonano importu lub oddano do używania pojazd samochodowy w odniesieniu do którego kwotę podatku naliczonego stanowiła kwota, o której mowa w art. 86a ust. 1 UoVAT, nastąpi zmiana jego wykorzystywania na wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej, podatnik jest uprawniony do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego odliczonej przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego pojazdu.

    Według ust. 2 powołanego przepisu w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 1, nastąpi sprzedaż pojazdu samochodowego, uznaje się, że wykorzystanie tego pojazdu zostało zmienione na wykorzystanie wyłącznie do działalności gospodarczej, aż do końca okresu korekty.

    Zgodnie art. 106j ust. 1 UoVAT, podatnik wystawia fakturę korygującą w przypadku gdy po wystawieniu faktury: udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1, udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 UoVAT, dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty wykazanej na fakturze, podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktur.

    Pytanie 1.

    W ocenie Zainteresowanych na pytanie nr 1 należy udzielić odpowiedzi twierdzącej. Zainteresowani stoją na stanowisku, że Spółce RO będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez kontrahentów N. w sytuacjach szczegółowo wskazanych w pytaniu 1.

    Przepis z art. 86 ust. 1 UoVAT wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Istnienie prawa do odliczenia jest więc uzależnione od istnienia związku pomiędzy nabywanymi towarami i usługami a czynnościami opodatkowanymi podatnika.

    Wniesienie aportem ZCP nie wiąże się z wynikającą z Ordynacji podatkowej sukcesją podatkową podmiotu nabywającego aport w postaci ZCP w odniesieniu do zobowiązań i praw podatkowych podatnika wnoszącego aport, w zakresie, w jakim takie prawa i obowiązki są związane z ZCP. Powyższy fakt nie ma jednak znaczenia dla oceny prawidłowości stanowiska Zainteresowanych. Przedstawiona we wniosku ocena prawna przedstawionych zdarzeń przyszłych opiera się na szczególnym rodzaju sukcesji przyjętej w UoVAT w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

    W celu określenia istnienia po stronie Spółki RO prawa do odliczenia podatku VAT kluczowe znaczenie ma art. 91 ust. 9 UoVAT. Przepis ten wprowadza zasadę kontynuacji korekty odliczenia podatku naliczonego przez nabywcę przedsiębiorstwa lub ZCP. Nabywca ZCP przy spełnieniu warunku wykorzystywania składników przedsiębiorstwa do wykonywania działalności opodatkowanej ma prawo wykazać we własnej deklaracji podatek naliczony, który wynika z faktur zakupu towarów i usług wchodzących w skład nabytej ZCP, wystawionych i otrzymanych przez zbywcę ZCP. Powyższa regulacja zapewnia realizację podstawowej zasady podatku od wartości dodanej, tj. zasady neutralności tego podatku dla podatnika.

    Przepisy art. 6 ust. 1 UoVAT oraz art. 91 ust. 9 UoVAT implementują art. 19 Dyrektywy 112. Przepis ten daje państwu członkowskiemu możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania podatkiem VAT czynności, która ma za przedmiot przedsiębiorstwo lub ZCP. Polska z tej możliwości skorzystała. W konsekwencji w art. 6 pkt 1 UoVAT z zakresu opodatkowania podatkiem VAT wyłączono transakcję zbycia przedsiębiorstwa lub ZCP. Konsekwencją powyższego musi być jednak uznanie, zgodnie z art. 19 Dyrektywy 112, że nabywca będzie traktowany jako następca prawny przekazującego. Następstwo takie zostało bezpośrednio ustanowione w art. 91 ust. 9 UoVAT.

    Podkreślenia wymaga, że art. 19 Dyrektywy 112 powoduje, że w przypadku skorzystania przez państwo członkowskie z prawa do wyłączenia transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub ZCP z zakresu podatku od towarów i usług, nabywca automatycznie musi zostać uznany za następcę prawnego zbywcy. Powyższe podkreślił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) w pkt 43 wyroku z dnia 27 listopada 2003 r., C-497/01 Zita Modes S&àrl. TSUE wskazał, że uznanie nabywcy przedsiębiorstwa za następcę prawnego jest bezpośrednim rezultatem skorzystania przez państwo członkowskie z takiej możliwości. Mając na uwadze treść art. 6 ust. 1 UoVAT nie budzi wątpliwości, że Polska z opisanej możliwości skorzystała. Zgodnie z tym przepisem, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub ZCP. Jednocześnie, w art. 91 ust. 9 UoVAT wprost przewidziano, iż nabywca przedsiębiorstwa lub ZCP dokonuje korekty podatku naliczonego. Zachowanie zasady neutralności podatku VAT wymaga zatem, aby prawo do odliczenia podatku naliczonego mogło zostać wykonane przez nabywcę przedsiębiorstwa skoro w zakresie podatku VAT nabywca przedsiębiorstwa jest uważany za następcę prawnego zbywcy. W konsekwencji nabywca przedsiębiorstwa może korzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, które przysługiwałoby zbywcy.

    Powyższe stanowisko potwierdza orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: NSA). W wyroku z dnia 29 maja 2014 r., I FSK 1028/13, NSA stwierdził, iż: zgodnie z zasadą neutralności podatku VAT nabywca przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, jako następca zbywającego, jest uprawniony do odliczania podatku naliczonego, korekt podatku naliczonego oraz innych czynności w ramach rozliczeń podatkowych, niezbędnych do zachowania zasady neutralności. Podobne również NSA w wyroku z dnia 28 października 2011 r., I FSK 1660/10, w którym stwierdził, że: w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części dochodzi do sukcesji prawnopodatkowej. Nabywca jest następcą prawnym, beneficjentem czynności aportu podatnika dokonującego zbycia. W takim zakresie, następuje przeniesienie na owego nabywcę zasad dotyczących opodatkowania VAT w odniesieniu do czynności związanych z nabytym mieniem na warunkach identycznych jakie obowiązywały zbywcę, gdyby do zbycia nie doszło.

    Mając na uwadze przywołane wyżej uregulowania należy stwierdzić, że skoro Spółka RO nabędzie w drodze aportu ZCP w postaci Placówki dealerskiej, to na gruncie podatku VAT będzie następcą prawnym N. w zakresie objętym aportem Placówki dealerskiej.

    W świetle powyższego, Zainteresowani uważają, że Spółce RO będzie przysługiwało prawo do odliczenia w odniesieniu do podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT dokumentujących transakcje pozostające w związku z Placówką dealerską, wystawione przez kontrahentów N., a otrzymanych przez N. przed Dniem aportu i przekazane Spółce RO, dotyczących dostaw towarów i usług, z tytułu których obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie po Dniu aportu.

    Przy czym, do wykonania tego prawa przez Spółkę RO nie będzie konieczne otrzymanie faktury korygującej od kontrahenta, ani wystawienie noty korygującej przez Spółkę RO w zakresie zmiany danych nabywcy wskazanego na fakturze VAT w sytuacji, gdy faktura wystawiona przed Dniem aportu będzie wskazywała jako nabywcę N. W takiej sytuacji, faktura VAT w momencie jej wystawienia będzie wskazywała nabywcę właściwego na dzień wystawienia faktury VAT.

    Przedmiotowe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 maja 2017 r., 0114-KDIP1-1.4012.7.2017.1.DG; interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 września 2011 r., IBPP1/443-984/11/AZb; w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 28 marca 2013 r., IPTPP1/443-29/13-2/MG, oraz interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 czerwca 2012 r., IPPP2/443-542/12-3/BH.

    Zainteresowani uważają, że Spółce RO będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących transakcje pozostające w związku z Placówką dealerską, wynikające z umów przeniesionych w ramach ZCP do Spółki RO, wystawionych przez kontrahentów N., a otrzymanych przez:

    1. N. po Dniu aportu i przekazanych Spółce RO po Dniu aportu, dotyczących dostaw towarów i usług, z tytułu których obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie przed Dniem aportu,
    2. N. po Dniu aportu i przekazanych Spółce RO po Dniu aportu, dotyczących dostaw towarów i usług, z tytułu których obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie po Dniu aportu,
    3. Spółkę RO po Dniu aportu, dotyczących dostaw towarów i usług, z tytułu których obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie przed Dniem aportu,
    4. Spółkę RO po Dniu aportu, dotyczących dostaw towarów i usług, z tytułu których obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie po Dniu aportu.

    Zainteresowani podnoszą, że prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT wystawionych przez kontrahenta N. i otrzymane przez N. lub Spółkę RO już po Dniu aportu, które będą wskazywały N. jako nabywcę, wystawione zostaną niewłaściwie. W dacie wystawienia faktury faktycznym nabywcą towaru będzie już bowiem Spółka RO. Transakcja w rzeczywistości będzie więc dokonywana pomiędzy Spółką RO, a kontrahentem N. Błędy takie, jeśli wystąpią, będą naturalną konsekwencją przebiegu procesu aportu Placówki dealerskiej.

    W ocenie Zainteresowanych, w razie wskazania na fakturze wystawionej już po Dniu aportu danych N. występuje jedynie tzw wadliwość mniejszej wagi, co nie pozwala samo przez się zakwestionować faktury jako dokumentacji zdarzenia gospodarczego. Taki nieistotny błąd ma jedynie charakter formalny, przez co nie powinien wpływać na prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego. Podobny pogląd został wyrażony w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 czerwca 2015 r.. IBPP4/4512-118/15/LG, gdzie wskazano, że: w sytuacji otrzymania przez Wnioskodawcę faktury wystawionej na spółkę przejmowaną po dniu połączenia i otrzymanej przez Wnioskodawcę po tej dacie należy stwierdzić, że Wnioskodawca jako następca prawny będzie miał również prawo do odliczenia podatku z takiej faktury. Na Wnioskodawcy będzie ciążył jednak obowiązek korekty danych nabywcy (spółki przejmowanej) umieszczonych na takich fakturach, której może dokonać w drodze wystawienia noty korygującej.

    W takiej sytuacji, Spółka RO będzie musiała wystawić noty korygujące i przesłać je wystawcy faktury wraz z kopią w celu akceptacji treści noty i potwierdzenia stanu faktycznego dotyczącego danych nabywcy błędnie określonych w wystawionej fakturze.

    Jak bowiem wynika z art. 106k ust. 1-3 Ustawy VAT, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą. Nota korygująca wymaga akceptacji wystawcy faktury.

    Stanowisko Zainteresowanych potwierdza m.in. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 maja 2017 r., 0114-KDIP1-1.4012.7.2017.1.DG, oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 grudnia 2014 r., IPPP2/443-939/14-2/KOM.

    W świetle powyższego Spółce RO będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez kontrahentów N., w odniesieniu do sytuacji szczegółowo opisanych w pytaniu nr 1.

    Pytanie 2.

    W ocenie Zainteresowanych w odniesieniu do pytania nr 2 należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

    N. przysługiwać będzie na zasadach określonych w art. 86 UoVAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez kontrahentów N., a otrzymanych i opłaconych przez N. przed Dniem aportu, dotyczących dostaw towarów i usług zrealizowanych przed Dniem aportu na jej rzecz w zakresie w jakim transakcje te będą pozostawać w związku z działalnością N. Zainteresowani uważają, że powyższa zasada będzie dotyczyć w szczególności faktur otrzymanych przez N. bezpośrednio przed Dniem aportu i uwzględnianych w deklaracji VAT składanej przez N. za okres rozliczeniowy poprzedzający Dzień aportu.

    Jak wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 11 lutego 2016 r., IPPP1/4512-1208/15-2/AW: (...) Wnioskodawca będzie uprawniony do rozliczenia podatku naliczonego VAT dotyczącego nabytych towarów i usług związanych z ZCP dla których prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego powstanie przed dniem zbycia ZCP. Jedynie do dnia przejścia praw związanych z ZCP na nabywcę w ramach sukcesji, Wnioskodawca będzie uprawniony do rozliczenia transakcji związanych z działalnością ZCP w tym nabytych towarów i usług dotyczących działalności ZCP. Jednak w zakresie towarów i usług związanych z ZCP dla których prawo do odliczenia podatku naliczonego powstanie w dniu lub po dniu zbycia ZCP bez względu na fakt czy faktury te będą wskazywały jako nabywcę Spółkę czy też nabywcę ZCP, Wnioskodawca nie będzie uprawniony do rozliczenia podatku VAT. Do odliczenia podatku VAT naliczonego będzie uprawniony nabywca ZCP gdyż prawo to zostanie przeniesione na nabywcę w ramach sukcesji praw i obowiązków z dniem zbycia ZCP.

    N. będzie również uprawniona do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych na podstawie umów związanych z działalnością N. i Placówki dealerskiej, z których prawa i obowiązki nie zostały przeniesione do Spółki RO w ramach Placówki dealerskiej. Przedmiotowe faktury wciąż będą związane z działalnością opodatkowaną VAT prowadzoną przez N. w zakresie sprzedaży samochodów i części zamiennych.

    Pytanie 3.

    W ocenie Zainteresowanych w odniesieniu do pytania nr 3 należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

    N. jako podmiot będący stroną umów z klientami, które nie zostaną przeniesione do Spółki RO w ramach aportu Placówki dealerskiej, będzie zobowiązany do wystawienia faktur korygujących, w wypadku wystąpienia w odniesieniu do tych stosunków prawnych sytuacji wpływających na podstawę opodatkowania VAT opisanych w art. 29a i art. 106j UoVAT. Jednocześnie, po otrzymaniu potwierdzeń otrzymania faktur korygujących przez nabywców, N. będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego wynikającego z faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania VAT dostaw towarów i usług związanych z Placówką dealerską realizowanych na podstawie przedmiotowych umów. Przedmiotowe faktury korygujące wciąż będą związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez N. w zakresie nabywanych towarów i usług.

    Spółka RO będzie kontynuować działalność gospodarczą prowadzonej uprzednio przez N. w ramach Placówki dealerskiej, w zakresie umów, które wejdą w skład ZCP. Przedmiotowe faktury korygujące zostaną wystawione przez kontrahentów w związku z umowami realizowanymi z N., które nie wejdą w skład ZCP i nie zostaną przeniesione do Spółki RO w ramach aportu Placówki dealerskiej.

    W świetle powyższego, prawo do obniżenia podatku należnego wynikającego z faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania VAT dostaw towarów i usług związanych z Placówką dealerską realizowanych na podstawie umów, które nie przejdą na Spółkę RO w ramach aportu ZCP (Placówki dealerskie), będzie przysługiwało N.

    Pytanie 4.

    Również w odniesieniu do pytania nr 4 w ocenie Zainteresowanych należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

    Opisane w pytaniu faktury korygujące, zostaną wystawione przez dostawców towarów i usług w związku z umowami realizowanymi z N., które nie zostaną włączone w skład ZCP i przeniesione do Spółki RO w ramach aportu Placówki dealerskiej. Spółka RO będzie kontynuować działalność gospodarczą prowadzoną uprzednio przez N. w ramach Placówki dealerskiej, jedynie w zakresie umów, które przejdą na Spółkę RO w związku z dokonanym aportem. W zakresie umów wyłączonych z ZCP, działalność będzie prowadzona przez N.

    Zainteresowani stoją na stanowisku, że w odniesieniu faktur korygujących obniżających lub podwyższających podstawę opodatkowania VAT nabywanych towarów i usług związanych z Placówką dealerską realizowanych na podstawie umów, które nie zostaną przeniesione do Spółki RO w ramach aportu Placówki dealerskiej, to N. będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur korygujących.

    Pytanie 5.

    Zainteresowani w odniesieniu do pytania nr 5 wskazują, że w ich ocenie również na to pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

    Zdaniem Zainteresowanych, to Spółka RO, jako podmiot będący stroną umów z klientami w momencie, w którym powinny zostać wystawione faktury korygujące, będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego wynikającego z wystawionych przez Spółkę RO faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania VAT dostaw towarów i usług związanych z Placówką dealerską realizowanych przez N. na podstawie umów, które zostały przeniesione do Spółki RO w ramach aportu Placówki dealerskiej, oraz udokumentowanych fakturami wystawionymi przez N.

    N. nie będzie podmiotem, który wystawi fakturę korygującą. N. nie będzie już właścicielem Placówki dealerskiej, w ramach której nastąpiła sprzedaż towarów i usług. Podmiotem, który wystawi fakturę korygującą jako właściciel Placówki dealerskiej, będzie Spółka RO.

    W ocenie Zainteresowanych, to właśnie Spółka RO, jako podmiot będący stroną umów z klientami, które przeszły na Spółkę RO w ramach aportu, będzie zobowiązana do wystawienia faktur korygujących, zgodnie z art. 106j ust. 1 UoVAT. Jednocześnie Spółka RO będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego wynikającego z faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania VAT dostaw towarów i usług związanych z Placówką dealerską realizowanych przez N. na podstawie umów, które zostały przeniesione do Spółki RO w ramach planowanego aportu.

    Pytanie 6.

    W ocenie Zainteresowanych na pytanie nr 6 należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

    Zdaniem Zainteresowanych to Spółka RO, jako podmiot będący stroną umów z dostawcami w momencie dokonywania korekt faktur związanych z umowami pozostającymi w związku z Placówką dealerską, które zostały przeniesione w ramach aportu na Spółkę RO będzie uprawniona do zmiany wysokości (obniżenia lub podwyższenia) podatku naliczonego wynikającego z faktur korygujących obniżających lub podwyższających podstawę opodatkowania VAT nabywanych towarów i usług.

    Spółka RO będzie kontynuować działalność gospodarczą prowadzoną przez N. w ramach Placówki dealerskiej, w tym przejmie określonych zobowiązania, wierzytelności, kontrakty itd. N. nie będzie podmiotem, który otrzyma fakturę korygującą. N. nie będzie już właścicielem Placówki dealerskiej, w ramach którego nastąpił zakup towarów i usług. Spółka RO będzie podmiotem, który otrzyma fakturę korygującą jako właściciel Placówki dealerskiej i kontynuator działalności gospodarczej w tym zakresie.

    Zdaniem Zainteresowanych, to Spółka RO, jako podmiot będący stroną umów z klientami w momencie dokonywania korekt, będzie uprawniona i zobowiązana do zmiany wysokości (obniżenia lub podwyższenia) podatku naliczonego wynikającego z faktur korygujących obniżających lub podwyższających podstawę opodatkowania VAT nabywanych towarów i usług związanych z Placówką dealerską realizowanych na podstawie umów, które zostaną przeniesione do Spółki RO w ramach planowanego aportu.

    Pytanie 7.

    Przedstawiając swoje stanowisko do pytania nr 7, Zainteresowani podnoszą, że Spółka RO jest uprawniona do dokonania w odniesieniu do Samochodów służbowych przeniesionych w ramach Placówki dealerskiej korekty kwoty odliczonego podatku naliczonego, o której mowa w art. 90b ust. 1 pkt 2 UoVAT.

    Z art. 90b ust. 1 pkt 2 UoVAT wynika, że w przypadku m.in. zmiany przeznaczenia samochodu na wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej, podatnicy mają prawo do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego odliczonej przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego pojazdu. Korekta ta powinna nastąpić zgodnie z art. 90b ust. 4 UoVAT w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia Samochodów służbowych.

    Spółka RO będzie kontynuowała rozliczenia VAT w zakresie działalności gospodarczej Placówki dealerskiej, w skład której wejdą Samochody służbowe. Dlatego też należy przyjąć, że Spółce RO będzie przysługiwać prawo do dokonania korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 90b ust. 1 pkt 2 UoVAT, w wypadku przeznaczenia Samochodów służbowych do wykorzystania wyłącznie w działalności gospodarczej, w tym do dalszej odprzedaży. Korekcie w tym przypadku podlegać będzie podatek VAT nieodliczony przez N. przy nabyciu Samochodów służbowych, w wysokości proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty, o którym mowa przywołanym przepisie. Spółka RO powinna przy tym dokonać korekty w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym Spółka RO dokonała zmiany przeznaczenia Samochodów służbowych.

    Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie między innymi w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 maja 2016 r., ILPP1/4512-1-142/16-2/MD.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Należy podkreślić, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

    Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej