Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-3.4012.495.2017.1.PR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 02.10.2017, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.495.2017.1.PR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2017 r. (data wpływu 3 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją polegającą na xxx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją polegającą na xxx.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy o VAT i składa deklaracje VAT-7. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego i zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, a w szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych wynika to z ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446). Gmina planuje rozpocząć inwestycję polegającą na xxx. Inwestycja sfinansowana będzie ze środków własnych Gminy oraz ze środków unijnych w ramach RPO Województwa na lata 2014-2020, OP 11: Środowisko, Działania 11.3: Gospodarka wodno-ściekowa współfinansowanego z EFRR. Budowa kanalizacji sanitarnej i rozbudowa wodociągu w miejscowości C., budowa kanalizacji sanitarnej i przebudowa wodociągu w miejscowości D. i F. ul. O., budowa kanalizacji sanitarnej i rozbudowa wodociągu w miejscowości I., rozbudowa oczyszczalni ścieków, rozbudowa przepompowni ścieków oraz budowa odcinka sieci kanalizacji tłocznej wraz z odcinkiem sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej ma na celu podłączenie odbiorców indywidualnych do sieci. Po wybudowaniu sieci odbiorcy indywidualni będą obciążani kosztami za odprowadzenie ścieków i zużycia wody przez Gminę na podstawie umów zawartych z mieszkańcami. Z nowo wybudowanego odcinka sieci wodno-kanalizacyjnego nie będą korzystać jednostki, dla których usługi będą niepodlegające opodatkowaniu VAT, korzystać będą tylko i wyłącznie mieszkańcy Gminy oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Nie jest również planowane wykorzystywanie tego odcinka do sprzedaży innej niż opodatkowana. Cała sprzedaż wody i odprowadzenie ścieków z nowo wybudowanej sieci wodno-kanalizacyjnej będzie opodatkowana stawką VAT 8%. Właścicielem wybudowanej sieci pozostanie Gmina

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina od wydatków poniesionych na realizację przedmiotowej inwestycji, ma prawo do odliczenia VAT zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z wytworzeniem i ulepszeniem tego majątku w trybie przewidzianym w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT , tj.: prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi VAT w zakresie, w jakim nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją przedmiotowego zadania, które będzie służyć wyłącznie sprzedaży opodatkowanej. Gmina w zakresie gospodarki wodno-ściekowej na nowo planowanym odcinku sieci wodno-kanalizacyjnym prowadzić będzie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz.710 z późn. zm.). Usługi odprowadzania ścieków i sprzedaż wody wykonywane będą na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i podlegać będą one opodatkowaniu VAT w wysokości 8%. Oznacza to, że istnieje bezpośredni i ścisły związek zakupów i usług ze sprzedażą opodatkowaną stawką VAT (w tym przypadku 8%), a zatem prawo do odliczeń Gminie przysługuje. Prewskaźniki mają bowiem zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy żaden inny sposób przyporządkowania dokonywanych przez gminę zakupów czy usług do sprzedaży opodatkowanej stawkami VAT nie jest możliwy (art. 86 ust 2a ustawy o VAT). Natomiast, gdy jest dopuszczalne, przekaźniki nie mają zastosowania. W przypadku omawianych kosztów bezspornie istnieje możliwość ich przyporządkowania do odpowiedniego rodzaju działalności Gminy. W związku z powyższym prawo do odliczeń Gminie przysługuje na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy VAT w pełnej wysokości od zakupów i usług związanych z planowaną inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej