Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-3.4012.408.2017.2.AT

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.09.2017, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.408.2017.2.AT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 15 września 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 15 września 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją pro
jektu pn. .

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uniwersytet w utworzony został na mocy ustawy . Uniwersytet jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki.

Podstawowym kierunkiem działalności Uniwersytetu jest kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych, a także upowszechnianie osiągnięć nauki, sztuki i kultury.

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem VAT. Podstawowa działalność w - usługi edukacyjne - jest poza VAT lub podlega zwolnieniu z podatku VAT. Badania naukowe służące rozwojowi nauki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast prace badawcze wykonywane na zlecenie, podlegają opodatkowaniu podstawową stawką VAT. Uczelnia osiąga również przychody z wynajmu pomieszczeń, posiada stacje Dydaktyczno-Badawcze prowadzące działalność zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną.

Realizując swoje statutowe zadania Uniwersytet w uczestniczy w realizacji projektu , który powstał na bazie istniejących wcześniej dwóch sieci oraz , której był członkiem od 2004 r. Obecnie Uczelnia jest członkiem konsorcjum , które swym zasięgiem terytorialnym obejmuje trzy województwa:

  • ;
  • ;
  • .

Działania podejmowane w jego ramach skierowane są do pracowników jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, jak również do małych i średnich przedsiębiorstw. Do głównych zadań realizowanych w ramach sieci należy rozpowszechnienie informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw europejskiego rynku towarów i usług, a także promowanie inicjatyw, polityk i programów Wspólnoty mających znaczenie dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz dostarczanie MŚP informacji na temat procedur korzystania z takich programów.

W imieniu p/w Konsorcjum Koordynator zawarł umowę szczegółową o dotację z (), działającą w imieniu Komisji Europejskiej. Przedmiotem umowy jest ustalenie praw i obowiązków oraz warunków mających zastosowanie do dotacji celowej przyznanej partnerom na realizację działania w ramach programu (), zgodnie z zapisami Umowy ramowej o partnerstwie.

Dotacja została przyznana na realizację szczegółowego działania w ramach programu pod tytułem .

Okres realizacji Działania w ramach projektu wynosi miesiące, poczynając od stycznia 2015 r. Dotacja pokrywa % kosztów kwalifikowanych działania, które obejmują:

  • bezpośrednie koszty personelu, koszty podwykonawstwa, inne koszty bezpośrednie,
  • koszty pośrednie - ustalone na podstawie stawki ryczałtowej wynoszącej % kwalifikowanych kosztów bezpośrednich.

W ramach konsorcjum prowadzone są działania z zakresu rozwijania międzynarodowej współpracy podmiotów gospodarczych, stymulowania potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw oraz transferu technologii i wiedzy. Realizacja projektu ukierunkowana jest na pomoc MŚP w poszukiwaniu partnerów handlowych i technologicznych, a także udostępniania informacji na temat prawa, polityki i programów Unii Europejskiej.

Praktyczny wymiar działań koncentruje się na:

  • poszukiwaniu partnera do współpracy gospodarczej za granicą;
  • prowadzeniu doradztwa w zakresie ochrony własności intelektualnej;
  • tworzeniu dostępu do międzynarodowej bazy innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz organizowanie wyjazdów przedstawicieli polskich firm na imprezy kooperacyjne współfinansowane przez UE, mające na celu ożywienie współpracy pomiędzy regionami i krajami;
  • przygotowaniu oferty lub zapytania technologicznego dla danego MŚP i umieszczenia go w sieci oraz udzielanie na zadawane za pośrednictwem sieci pytania przedsiębiorców z krajów UE dotyczące warunków formalno-prawnych prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz możliwości współpracy z polskimi przedsiębiorcami i instytucjami;
  • informowaniu o targach czy spotkaniach partnerskich dotyczących zagadnień z zakresu innowacyjności, które odbywają się w różnych krajach Unii Europejskiej oraz zasad zakładania działalności gospodarczej poza granicami kraju i dostępnych źródłach finansowania itp.;
  • organizacji szkoleń, seminariów, warsztatów poświęconych tematyce eksportu, rynków zagranicznych, umów międzynarodowych;
  • wspieraniu udziału MŚP w programie ramowym UE Horyzont 2020 w zakresie badań naukowych i innowacji w Unii Europejskiej.

Usługi sieci są działaniami nierynkowymi, które są oferowane bezpłatnie beneficjentom ostatecznym - MŚP z województwa . Jedynym kryterium jest pierwszeństwo zgłoszeń.

Uczelnia jest członkiem konsorcjum i jednym z wykonawców projektu. Środki na finansowanie przydzielonych zadań otrzymuje od koordynatora. Jemu też składa sprawozdania finansowe i merytoryczne z realizowanej części projektu.

Uczelnia samodzielnie dokonuje zakupów związanych z zakresem realizowanego projektu.

Faktury dotyczące dokonanych zakupów (związanych z realizowaną częścią projektu) wystawiane są na Uniwersytet w .

W związku z powyższym opisem postawiono następujące pytanie:

Czy Uniwersytet w , realizując projekt pod nazwą , ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego?

W uzupełnieniu do wniosku poinformowano, iż przedmiotem zapytania jest brak możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur jakie dokumentują wydatki dotyczące zakupów związanych z realizacją części projektu pn. przypadającą na Uniwersytet w .

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podstawową zasadą realizacji prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Realizacja przedmiotowego projektu nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi. Usługi przewidziane w ramach projektu są ogólnodostępne i świadczone nieodpłatnie.

W świetle powyższego Uniwersytet w uważa iż realizacja projektu związana jest ze świadczeniem usług niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Uniwersytetowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z póżn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z cytowanych powyżej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego albo ma zastosowanie 0% stawka podatku. Wskazana norma prawna jest wyrazem zasady neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z aktualnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczające jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż zakupy dokonane przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu nie służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją tego projektu.

Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu, obowiązującym w okresie realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej