
Temat interpretacji
Wyłączenie z opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2015 r. (data wpływu 28 stycznia 2015 r.), uzupełnionym w dniu 9 marca 2015 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 9 marca 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Jest Pani właścicielem gospodarstwa rolnego, prowadzącym chów i hodowlę ryb łososiowatych, od lutego 2012 r. podatnikiem VAT czynnym. W skład gospodarstwa wchodzą m.in. stawy hodowlane, budynek wylęgarni wraz ze stacją uzdatniania wody, budynek gospodarczy z magazynem pasz, rybaczówka, przepławka oraz poletka filtracyjne. Gospodarstwo jest zlokalizowane na gruntach rolnych o powierzchni 12,99 ha. Majątek ten jest niezbędny do prowadzenia hodowli ryb. Ponadto posiada Pani wymagane prawem pozwolenia do prowadzenia tego typu działalności, a mianowicie pozwolenie wodno-prawne na szczególne korzystanie z wód oraz decyzję powiatowego lekarza weterynarii dopuszczającą gospodarstwo do chowu i hodowli ryb.
W latach 2012-2014 odzyskiwała Pani VAT od nakładów inwestycyjnych dotyczących głównie remontu budynku wylęgarni i wyposażenia jej w stację uzdatniania wody, budowy podczyszczalni wód poprodukcyjnych (poletek filtracyjnych) oraz zakupu sprzętu i urządzeń wspierających produkcję w akwakulturze, m.in. poprzez zakup natleniaczy stawowych, tlenomierzy, rotamatrów, itp. Inwestycje te były współfinansowane przez Europejski Fundusz Rybacki w ramach programu operacyjnego PO RYBY 2007-2014.
Aktualnie cale gospodarstwo wystawione jest na sprzedaż. Zamierza Pani zbyć na mocy aktu notarialnego cale gospodarstwo rolne w tym grunty, budynki, budowle wraz z wyposażeniem oraz produkcją w toku (ryby). Nabywca w drodze cesji przejmie prawa i obowiązki wynikające z pozyskanego przez Panią dofinansowania, w szczególności dotyczące trwałości projektu. Z tego względu dodatkowo zobowiązany będzie do prowadzenia chowu i hodowli ryb łososiowatych, co najmniej do 2020 r. Ponadto na nabywcę przejdą w ramach sprzedaży pozwolenia wodno-prawne uprawniające do korzystania z wód powierzchniowych niezbędne przy chowie i hodowli ryb.
Po zakończeniu transakcji utraci Pani zdolność do prowadzenia działalności rolniczej w zakresie hodowli ryb i dokona wyrejestrowania z ewidencji podatników VAT czynnych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy przy zbyciu zorganizowanych składników majątku stanowiących gospodarstwo rolne będzie miało zastosowanie zwolnienie zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, w związku z tym, że zbycie gospodarstwa obejmuje cały majątek z produkcją w toku oraz przypisanymi do specyfiki prowadzonej działalności pozwoleniami administracyjnymi, występuje transakcja zbycia przedsiębiorstwa, która zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu.
W Pani ocenie, zgodnie z art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, spełnia wymóg uznania Jej za przedsiębiorcę, a gospodarstwo za przedsiębiorstwo. Zgodnie z przywołanym przepisem, za przedsiębiorstwo uważa się zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. W Pani przypadku występuje zorganizowany zespół składników majątkowych przeznaczonym do prowadzenia działalności rolniczej polegającej na hodowli ryb. Dodatkowo status przedsiębiorcy potwierdzają przyznane dofinansowania z EFR, które są dostępne tylko i wyłącznie przedsiębiorcom. Gospodarstwo od lat posiada status mikroprzedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów WE [ art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i art. 88 Traktatu ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3, z późn. zm.)], co wielokrotnie weryfikowały instytucje wdrażające pomoc z programu operacyjnego. Mając powyższe na uwadze, zbycie gospodarstwa rolnego dla podmiotu lub osoby zobowiązanej do dalszego prowadzenia działalności rolnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).
Pojęcie transakcja zbycia należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawa towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.
Zgodnie z art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121), przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.
Obejmuje ono w szczególności:
- oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
- własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
- prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
- wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
- koncesje, licencje i zezwolenia;
- patenty i inne prawa własności przemysłowej;
- majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
- tajemnice przedsiębiorstwa;
- księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W myśl art. 552 ustawy Kodeks cywilny, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.
Zgodnie z art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1, z późn. zm.), w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.
Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.
Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro jak wskazano we wniosku przedmiotem transakcji będzie Pani całe przedsiębiorstwo, a więc przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55&¹ K.c., to czynność jego zbycia zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług będzie wyłączona z opodatkowania.
Końcowo zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
