Dostawa działek. - Interpretacja - ITPP2/4512-1/15/AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.03.2015, sygn. ITPP2/4512-1/15/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Dostawa działek.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2014 r. (data wpływu 2 stycznia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości niezabudowanej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości niezabudowanej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wspólnie z żoną jest Pan od 1984 r. właścicielem (współwłasność małżeńska) gospodarstwa rolnego. Obecnie jego powierzchnia wynosi 15,1982 ha. Całość położona jest na terenie gminy P., powiat B.

W dniu 10 stycznia 2007 r. kupił Pan wspólnie z żoną od osoby fizycznej działkę rolną nr 77 w miejscowości J., o pow. 2,09 ha (akt notarialny B).

Natomiast w dniu 16 grudnia 2008 r. również od osoby fizycznej zakupił Pan wspólnie z żoną działkę rolną nr 315/1 o pow. 0,40 ha w miejscowości Z.D., obręb geodezyjny P. (akt notarialny A). Obie działki wykorzystywane są na cele rolne. W ostatnich 7 latach nie dokonał Pan sprzedaży gruntu.

W najbliższym czasie:

  1. Zamierza Pan wspólnie z żoną dokonać podziału niezbudowanej działki rolnej nr 77 w J. W wyniku podziału powstaną dwie działki nr 77/1 i 77/2 o powierzchni około 1,04 ha (każda). Działkę nr 77/1 zamierza Pan sprzedać za cenę około 200.000 zł. Działka stanowić będzie łąkę IV klasy bonitacyjnej, rolę IVb klasy bonitacyjnej i las V klasy bonitacyjnej. Działka położona jest w otulinie Parku Krajobrazowego X oraz na terenie obszaru Natura 2000. Ponadto całość nieruchomości znajduje się bliżej niż 100 m od brzegu Jeziora S., gdzie obowiązuje zakaz lokalizowania nowych obiektów budowlanych, w tym tymczasowych, w odległości mniejszej niż 100 m od brzegów jeziora, Dla przedmiotowej nieruchomości brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy P., który obowiązywał do dnia 31 grudnia 2003 r. (stracił moc na podstawie art. 87 ust. 3 z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Dz. U. z 2012 r., poz. 647), działka była przeznaczona pod użytki zielone i tereny upraw polowych.
  2. Zamierza Pan wspólnie z żoną dokonać sprzedaży w całości działki rolnej nr 315/1 o powierzchni 0,40 ha w Z. D., obręb geodezyjny P, za cenę przekraczającą 150.000 zł. Działka ta stanowi rolę VI klasy bonitacyjnej i łąkę V klasy bonitacyjnej. Cała położona jest w otulinie Parku Krajobrazowego X oraz przy Jeziorze M, objętym Y Obszarem Chronionego Krajobrazu. Ponadto całość nieruchomości znajduje się bliżej niż 100 m od brzegów jeziora. Ponadto § 2 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Nr Wojewody z dnia 24 marca 2005 r. w sprawie obszarów chronionego krajobrazu w województwie stanowi, że na obszarach chronionego krajobrazu obowiązuje zakaz lokalizowania obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem urządzeń wodnych oraz obiektów służących prowadzeniu racjonalnej gospodarki rolnej, leśnej lub rybackiej. Dla przedmiotowej nieruchomości brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie uzyskał Pan również decyzji o warunkach zabudowy. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy P., który obowiązywał do dnia 31 grudnia 2003 r. (stracił moc na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym), działka była przeznaczona pod tereny zieleni leśnej i parkowej na zboczu rynny jeziora. Osłona biologiczna wód. Zakaz zabudowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy po dokonaniu sprzedaży w roku 2015 działki nr 77/1 w J. i 315/1 w obrębie P. będzie Pan zobowiązany do uiszczenia 23% stawki podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, który od wielu lat wspólnie z żoną prowadzi rodzinne gospodarstwo rolne na terenie gminy P. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto nie zajmuje się handlem nieruchomościami. Przedmiotowa sprzedaż działek rolnych jest związana z planowanymi inwestycjami rodzinnymi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane Obie działki są działkami rolnymi niezabudowanymi. Tym samym sprzedaż działki nr 77/1 w J. i 315/1 w obrębie P. jest zwolniona od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Żeby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str.1 ze zm.), działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców i osób świadczących usługi włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów. Za działalność gospodarczą uznaje się również wykorzystywanie, w sposób ciągły, własności dóbr materialnych lub niematerialnych do celów zarobkowych.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze, czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi być dokonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa, a także aktualne orzecznictwo sądowe, w tym wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby (C-180/10) i Emilian Kuć, Halina Jeziorska-Kuć (C-181/10), trudno uznać, że zbycie gruntu, o którym mowa we wniosku nastąpi w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Z treści wniosku nie wynika, aby wykonywał Pan czynności mające na celu przygotowanie przedmiotowych gruntów do sprzedaży. Powyższe wyklucza zatem handlowy cel transakcji. W konsekwencji stwierdzić należy, że w tej konkretnej sprawie aktywność Pana nie będzie porównywalna do działań handlowca wykonywanych w ramach profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Zatem w odniesieniu do tych czynności nie wystąpi Pan w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ww. ustawy, a czynności te będą mieścić się w zakresie zarządu majątkiem prywatnym.

Z uwagi na fakt, że w Pana ocenie planowana sprzedaż będzie podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowisko należało uznać za nieprawidłowe

Należy wskazać, że pomimo identycznego skutku podatkowego (brak konieczności wykazania podatku należnego z tytułu przedmiotowej dostawy) pojęcie niepodlega opodatkowaniu i zwolnione od podatku i nie są tożsame, a w rozpatrywanej sprawie w przypadku dostawy działek gruntu ma miejsce sytuacja, w której dostawa ta będzie przejawem zarządu majątkiem prywatnym, do której to czynności przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania, w przeciwieństwie do zwolnienia od podatku, na które się Pan powołał przedstawiając własne stanowisko w sprawie.

Zaznaczenia wymaga, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo wskazuje się, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Pan, jako współwłaściciel nieruchomości, zaznacza się, że niniejsza interpretacja nie ma mocy wiążącej dla Pana żony, która chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy