Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu odpowiadając, zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz.... - Interpretacja - PP1/441-75-I/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 21.07.2004, sygn. PP1/441-75-I/04, Urząd Skarbowy w Elblągu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu odpowiadając, zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) na wniosek z dnia 28.06.2004 r. (data wpływu 29.06.2004 r.) w sprawie udzielenia pisemnej odpowiedzi o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje:

Podatnik w swoim wniosku poinformował, że ubiegał się o Certyfikat Jakości ISO 9001. Firma wykonująca usługi w zakresie konsultacji i opracowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania ww. Certyfikatu wystawiła faktury VAT za wykonane usługi od miesiąca stycznia do kwietnia 2004 r. Wartość faktur wyniosła netto - 12.000,00 zł, VAT - 2.640,00 zł. W kwietniu odbył się audyt certyfikujący, przyznający Certyfikat firmie. Za uzyskanie Certyfikatu wystawiono faktury VAT na wartość netto - 6.800,00 zł, VAT - 1.496,00 zł. Razem koszty usług wyniosły netto - 18.800,00 zł, VAT - 4.136,00 zł.
Zgodnie z umową zawartą z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, część poniesionych kosztów ma zostać zrefundowana dotacją w kwocie 9.160,00 zł.

W związku z powyżej przedstawionym stanem faktycznym Podatnik pyta:
- czy naliczony podatek od towarów i usług wynikający z faktur wystawionych za wykonane usługi może rozliczyć odliczając cały podatek z przedmiotowych faktur zakupu, czy tylko od wartości faktur nie refundowanych dotacją, oraz
- czy po otrzymaniu dotacji wartość nie refundowanej kwoty wydatkowanej w związku z uzyskaniem Certyfikatu, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Podatnik uważa, iż podatek od towarów i usług wynikający z faktur wystawionych za wykonane na rzecz Podatnika usługi, może w całości pomniejszyć podatek należny, zaś koszty nie refundowane dotacją zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Odnosząc się do sprawy przedstawionej przez Podatnika, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wyjaśnia, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z 2000 Dz. U nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Gramatyczna wykładnia tego przepisu prowadzi do wniosku, że podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów wszelkich kosztów pod tym jednakże warunkiem, ze mają one bezpośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma, bądź może mieć wpływ, na wielkość osiągniętego przychodu.
Podstawową przesłaną decydującą o kwalifikacji poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest związek danego wydatku z przychodami podatnika. Wydatek, aby mógł zostać uznany za koszt podatkowy musi być dokonany celowo i wynikać z prowadzonej działalności służącej jego osiągnięciu. Każdy wydatek wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego związku z przychodem i racjonalności działania dla osiągnięcia konkretnego przychodu. Istota zależności pomiędzy kosztem a wydatkiem sprowadza się do zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego, tj. poniesienie wydatku musi mieć wpływ na możliwość powstania lub zwiększenia przychodu lub też mieć bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego dochodu. Podatnik winien zatem wykazać istnienie związku bezpośredniego pomiędzy poniesionym wydatkiem a prowadzoną działalnością gospodarczą, jak i związku bezpośredniego pomiędzy wydatkiem a przychodem z danego konkretnego źródła, aby uznać go za koszt uzyskania przychodów. Ponadto w orzecznictwie wyrażono również pogląd, że pojęcie kosztu nie zawsze należy łączyć ze skutkiem rzeczywistego osiągnięcia przychodu. Decyduje tu racjonalne przekonanie podatnika, że wydatkowany koszt doprowadzić powinien do uzyskania w przyszłości przychodu. Ta współzależność sprowadza się do obiektywnej oceny czy określony przychód musi być normalnym typowym następstwem danej przyczyny lub też stwierdzenia, że w konkretnej sytuacji taka współzależność nie mogła zaistnieć.

Natomiast zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust.1 pkt 46, 47a, 47c i 116. W myśl z art. 21 ust. 1 pkt 47c wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Certyfikat jakości ISO 9001 jest związany z zarządzaniem jakością, a więc jego uzyskanie to gwarancja jakości usług, zapewnienie sprawnej i kompletnej realizacji zadań, to świadectwo uznania przez obiektywną jednostkę zewnętrzną wysokiego standardu świadczonych usług. Poniesione więc przez Podatnika koszty na wprowadzenie certyfikatu będą miały wpływ na możliwość powstania lub zwiększenia przychodu lub też będą miały bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego dochodu.

W związku z powyższym poniesione koszty na uzyskanie Certyfikatu ISO 9001 w części refundowanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu, natomiast w pozostałej części Podatnik może je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

W zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza, że w przedmiotowej sprawie zastosowanie ma regulacja zawarta w art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.). Stanowiła ona, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Wnioskując z powyższego należy stwierdzić, że podatnik nie może odliczyć podatku naliczonego od nabycia towarów bądź usług, jeżeli przepisy o podatkach dochodowych nie pozwalają na zaliczenie wydatków związanych z nabyciem tychże towarów lub usług do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli przepisy te nie wskazują , że podatnik nie ma prawa zaliczyć poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów na zasadach ogólnych, mimo że z jakichś względów (np. z uwagi na przepisy o rachunkowości) poniesionych wydatków nie zaliczył jeszcze do kosztów uzyskania przychodów. Ponadto istotnym dla realizacji prawa do odliczenia jest, aby w momencie nabycia towarów bądź usług przepisy ustaw o podatkach dochodowych nie uniemożliwiały zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę regulację zawartą w art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym oraz powyższe wyjaśnienia w zakresie podatku dochodowego, organ podatkowy stwierdza, że Podatnik w danej sprawie może dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tej części faktur wystawionych za wykonane usługi związane z uzyskaniem Certyfikatu Jakości ISO 9001, które nie będą zrefundowane dotacją uzyskaną z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, gdyż przedmiotowa część wydatków może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.

Urząd Skarbowy w Elblągu