
Temat interpretacji
Stan faktyczny w sprawie.
Podatniczka prowadzi galerię sztuki sprzedając dzieła sztuki współczesnej przyjmowane w komis od artystów plastyków niebędących na ogół płatnikami podatku od towarów i usług.
Wybrała zasadę opodatkowania marży komisowej powiadamiając Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Ocena prawna stanu faktycznego.
Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535/ w porównaniu z ustawą obowiązującą do 30.04.2004r. w sposób całkowicie odmienny usytuowała instytucję komisu odchodząc od traktowania jej jako świadczenie usług, lecz przyjmując, że komis jest dostawą.
Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 pkt 3 i pkt 4 tej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
- wydanie towarów na podstawie umowy komisu między komitentem a komisantem,
- wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej,
- wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta.
Stosownie do postanowień art. 30 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 tej ustawy podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami powierniczymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla:
- komisanta :
- kwota należna z tytułu dostawy towarów, pomniejszona o kwotę podatku - w przypadku dostawy towarów osobie trzeciej, na rachunek komitenta,
- kwota należna wraz z kwotą prowizji, pomniejszona o kwotę podatku - w przypadku dostawy towarów nabytych przez komisanta na rzecz komitenta,
- komitenta:
- kwota należna pomniejszona o kwotę prowizji komisanta, pomniejszona o kwotę podatku - w przypadku dostawy towarów dla komitenta.
Zatem w przypadku dostawy polegającej na wydaniu towaru przez komitenta komisantowi /w celu jego sprzedaży przez komisanta osobie trzeciej w imieniu własnym, lecz na rachunek komitenta/ podstawę opodatkowania u komitenta z tytułu tej dostawy stanowi kwota należna pomniejszona o kwotę prowizji komisanta, pomniejszona o kwotę podatku.
W przypadku dostawy polegającej na wydaniu towarów przez komisanta na podstawie umowy komisu, czyli sprzedaży przez komisanta towaru osobie trzeciej w imieniu własnym, lecz na rachunek komitenta podstawę opodatkowania u komisanta stanowi kwota należna z tytułu tej dostawy /sprzedaży/ towarów, pomniejszona o kwotę podatku.
Natomiast w sytuacji dostawy polegającej na wydaniu towarów przez komisanta komitentowi na podstawie umowy komisu /gdy komisant dokonuje zakupu towaru w imieniu własnym, lecz na rachunek komitenta, wydając mu następnie nabyty towar/ podstawę opodatkowania u komisanta stanowi kwota należna wraz z kwotą prowizji, pomniejszona o kwotę podatku.
Zgodnie z obowiązującą ustawą komisant i komitent wystawiają odrębną fakturę dokumentującą własną dostawę towarów i wykazują obrót z tego tytułu we własnym rejestrze i deklaracji VAT-7. W przypadku gdy komitentem jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, fakturę wystawia tylko komisant i tylko jego sprzedaż podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Uregulowania prawne w zakresie dostawy dzieł sztuki ustawodawca zawarł w Dziale XII - Procedury szczególne - Rozdział 4 - Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków - powyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług.
Wskazać należy, iż na potrzeby dokonywania rozliczeń wg szczególnej procedury ustawodawca w art. 120 ust. 1 ustawy VAT zawarł definicje pojęć dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie, antyki.
W art. 120 ust. 4 tej ustawy postanowiono, że w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.
Stosownie do postanowień art. 120 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług przepis ust. 4 dotyczy dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
- osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
- podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113,
- podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4.
Przepis ust. 4 może mieć również zastosowanie do dostawy:
- dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4,
- dzieł sztuki nabytych od ich twórców lub spadkobierców twórców,
- dzieł sztuki nabytych od podatnika, o którym mowa w art. 15, innego niż wymieniony w ust. 4, które podlegały opodatkowaniu podatkiem według stawki 7 %.
W myśl postanowień art. 120 ust. 2 i ust. 3 pkt 1 ustawy stawkę podatku 7% stosuje się do importu dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków.
Również stawkę podatku 7% stosuje się do dostawy dzieł sztuki dokonywanej:
- przez ich twórcę lub spadkobiercę twórcy,
- okazjonalnie przez podatnika innego niż podatnik, o którym mowa w ust. 5, którego działalność jest opodatkowana, w przypadku gdy dzieła sztuki zostały osobiście przywiezione przez podatnika lub zostały przez niego nabyte od ich twórcy lub spadkobiercy twórcy, lub też w przypadku gdy uprawniają one do pełnego odliczenia podatku.
W związku z powyższym w stosunku do nabywanych towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich, antyków od osoby fizycznej niebędącej podatnikiem w przypadku gdy podstawę opodatkowania stanowi marża, podlega ona opodatkowaniu wg stawki wynoszącej 22%.
W odpowiedzi odnośnie zapytania w zakresie kasy rejestrującej wyjaśnić należy, iż stosownie do postanowień § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników /Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm./ podatnicy, o których mowa w art. 16 ustawy, prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących ewidencjonują na potrzeby obliczania osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.
Z przepisów tych wynika, że Podatnik jest zobowiązany do ewidencjonowania na kasie rejestrującej dla sprzedaży, której podstawą opodatkowania jest marża, całą uzyskaną od nabywcy kwotę wynikającą z tej sprzedaży.
W tym celu powinien wykorzystać aktualne możliwości kas rejestrujących, tj. przyporządkować dla tej sprzedaży wolne pozycje oznaczone literowo powiązane ze zwolnieniem od podatku od towarów i usług bądź stawką 0 %.
Natomiast dla celów prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej VAT-7, w odniesieniu do sprzedaży, dla której podstawą opodatkowania jest marża, Podatnik obowiązany jest przepisem art. 120 ust. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, prowadzić podatkową ewidencję, która powinna zawierać w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne dla określenia kwoty marży.
