
Temat interpretacji
możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu stypendialnego
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2012r. (data wpływu 13 września 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2012r. (data wpływu 27 listopada 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 września 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 listopada 2012r. (data wpływu 27 listopada 2012r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Miasto w latach 2004 - 2007 zrealizowało 6 projektów stypendialnych dla uczniów i studentów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 2.2 ZPORR. W 3 projektach były ponoszone wydatki zawierające podatek VAT. Sytuacja taka dotyczy projektu pn. . Okres realizacji projektu: 17 lipiec 2006r. 30 wrzesień 2007r.
Wydatkami kwalifikowanymi w tym projekcie były przede wszystkim stypendia wypłacane uczniom. Wydatkami zwierającymi podatek VAT były: papier ksero, tusze do drukarki, segregatory, skoroszyty zawieszkowe - materiały biurowe wykorzystane na potrzeby projektu, wykonanie oznakowania projektu (tablice informacyjne), promocyjny artykuł prasowy, papier ozdobny na zaproszenia na konferencję o projekcie, materiały promocyjne dla uczestników konferencji, szafy biurowe na dokumenty projektów, film promocyjny o projekcie. Nie były one związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT Miasta. Podatek VAT w tym projekcie został wykazany jako wydatek kwalifikowany.
Zgodnie z podręcznikiem Europejski Fundusz Społeczny w ZPORR - kwalifikowalność wydatków z dnia 24 kwietnia 2006r., jeżeli ostateczny odbiorca ma status podatnika VAT, należy stwierdzić, czy zakup ma bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi - związek taki powoduje powstanie prawa do odliczenia podatku i wyklucza jego kwalifikowalność. Do projektu zostało złożone oświadczenie o kwalifikowalności VAT, zawierające informację, iż Miasto realizując powyższe projekty nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT w całości lub w części. Urząd Marszałkowski Województwa zobowiązał Wnioskodawcę do dostarczenia indywidualnej interpretacji czy beneficjent ma czy nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części.
Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 21 listopada 2012r. przedmiotowy projekt był całkowicie niedochodowy, nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w odniesieniu do projektu stypendialnego pn. istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...
Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 listopada 2012r.):
W związku z realizacją projektu stypendialnego pn. Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Miasto) w okresie od 17 lipca 2006r. do 30 września 2007r. zrealizował projekt stypendialny pn. .
Wnioskodawca oprócz wypłaty stypendiów uczniom poniósł następujące wydatki: papier ksero, tusze do drukarki, segregatory, skoroszyty zawieszkowe - materiały biurowe wykorzystane na potrzeby projektu, wykonanie oznakowania projektu (tablice informacyjne), promocyjny artykuł prasowy, papier ozdobny na zaproszenia na konferencję o projekcie, materiały promocyjne dla uczestników konferencji, szafy biurowe na dokumenty projektów, film promocyjny o projekcie. Wskazano, ze poniesione wydatki nie były związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT Wnioskodawcy. Przedmiotowy projekt był całkowicie niedochodowy, nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje, Wnioskodawca wskazał bowiem, że przedmiotowy projekt był całkowicie niedochodowy a nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.
W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma więc możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części, należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
