Naczelnik Urzędu Skarbowego w Trzebnicy informuje, iż:Istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest... - Interpretacja - PP 443/70/2004

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 11.10.2004, sygn. PP 443/70/2004, Urząd Skarbowy w Trzebnicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Trzebnicy informuje, iż:
Istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. W art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) określając tę zasadę wskazano, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem naliczono ten podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Chodzi o czynności opodatkowane VAT wymienione w art. 5 ust. 1 tj:

    1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
    2) eksport towarów,
    3 import towarów,
    4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
    5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi.
Jeżeli niewątpliwym jest, iż zakup towarów i usług jest związany z działalnością opodatkowaną, (w tym przypadku z późniejszą odpłatną dzierżawą dokonanych inwestycji) istnieje ustawowa możliwość skorzystania z pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony uwzględniony w fakturach zakupu towarów i usług. Jednocześnie realizacja tego prawa została obostrzona wieloma ograniczeniami ustawowymi określonymi w art. 88 i 90 ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego określonymi w art. 91. W momencie realizacji prawa odliczenia nie musi być jeszcze spełniona przesłanka wykorzystania towaru (usługi) do wykonania czynności opodatkowanej. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru (usługi), przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej.
Warunkowość ta powoduje, że nieziszczenie się warunku, jakim jest wykorzystanie towaru (usługi) do realizacji czynności opodatkowanej., powoduje konieczność weryfikacji uprzedniego rozliczenia podatku naliczonego. W przypadku konieczności korekty, z uwagi na to, że realizując prawo do odliczenia podatku podatnik nie spełnił warunku wykorzystania zakupionych towarów (usług) do wykonania czynności opodatkowanych - korekta winna nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od nabycia towarów i usług niewykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.
Korekta ta nie dotyczy jednak środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 1 w związku z art. 88 ust. 1 pkt 2 wspomnianej ustawy.
W przypadku otrzymania dofinansowania ze środków Zintegrowanego Programu Operacji Rozwoju Regionalnego na pokrycie części zadania inwestycyjnego, jeśli nie jest to dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru bądź usługi lub rekompensata z powodu obniżenia ceny, kwota dofinansowania nie podlega opodatkowaniu. Stosownie bowiem do zapisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Istotne zatem do określenia czy dane dotacje są lub nie są opodatkowane VAT, będą szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Reasumując, należy stwierdzić, iż otrzymanie przez Gminę podatnika czynnego VAT - środków pieniężnych w ramach wymienionego ZPORR na pokrycie kosztów związanych z nabyciem środków trwałych podlegających amortyzacji, wykorzystywanych następnie do wykonywania czynności opodatkowanych, nie powoduje utraty prawa określonego w art. 86 ust. 1, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stanowisko Gminy zawarte w zapytaniu należy uznać za niewłaściwe, bowiem przepis § 24 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o PTU (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) nie ma w tej konkretnej sytuacji astosowania. Przepisy zawarte w rozdziale 12 rozporządzenia są przepisami szczególnymi opartymi na warunkach w nim zawartych. Nie dotyczą rozliczeń podatników VAT, którzy mogą dokonać rozliczenia podatku
od towarów i usług na zasadach ogólnych.Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje jednocześnie, iż powyższa informacja dokonana jest dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, a zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zakres obowiązków podatnika.

Urząd Skarbowy w Trzebnicy