Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją obszaru II projektu pn. . - Interpretacja - IBPP3/443-1098/13/UH

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.12.2013, sygn. IBPP3/443-1098/13/UH, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją obszaru II projektu pn. .

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 sierpnia 2013 r. (data wpływu 3 września 2013 r.) uzupełnionym pismem z 25 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją obszaru II projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją obszaru II ... projektu pn. .... Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 25 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z 18 listopada 2013r. znak: IBPP3/443-1098/13/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

W latach 20092012 Miasto realizowało projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. , umowa o dofinansowanie nr z 29 czerwca 2011 r. Zarząd Województwa 7 kwietnia 2011 r. podjął uchwałę nr ,, w której wybrał niniejszy projekt do dofinansowania w ramach Poddziałania 6.2.1. Rewitalizacja Duże Miasta, Priorytet VI Zrównoważony Rozwój Miast, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 20072013. Miasto po podpisaniu umowy o dofinansowanie jest beneficjentem przedmiotowego projektu, a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego Województwa środki pieniężne są wykorzystywane zgodnie z zapisami umowy. Zgodnie z zapisami ww. umowy jednostka organizacyjna Miasta Wnioskodawca realizował prace budowlane w ramach obszaru II .

1.Przedmiotem projektu jest rewitalizacja terenów zlokalizowanych w rejonie ulic: . Teren objęty rewitalizacją podzielono na 7 obszarów tj.: obszar I zabawa i sport, w ramach którego wykonano boisko sportowe o wym. 20,4x38,4 m,

plac zabaw oraz zagospodarowanie otoczenia (chodniki, sieć oświetleniową, ławki, kosze na śmieci, trawniki i nasadzenia drzew). Obszar II stanowi w istocie budowę drogi wewnętrznej w śladzie byłej nieutwardzonej drogi zakładowej. Budowany odcinek będzie stanowił ślepo zakończony układ jezdny o długości 669,31 m. Obszar III rozwój gospodarczy nie jest przedmiotem wniosku aplikacyjnego. Obszar IV inwestycja dotyczy placu o wym. 130 x 80 m na terenie SP nr 14 gdzie wykonano: chodniki, drogi wewnętrzne, parkingi, elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci, latarnie), nasadzenie drzew i trawników. Obszar V inwestycja dotyczy terenu przystanków autobusowych przy ul. Odrodzenia i ich najbliższego otoczenia, gdzie wykonano przebudowę geometrii peronów, montaż wiaty autobusowej, oraz budowę nowych chodników. W ramach obszaru VI wybudowano ścieżkę rowerową, postawiono ławki, kosze na śmieci, wykonano chodniki, przyłącze oświetleniowe oraz nasadzono drzewa. Obszar VII na terenie skweru o pow. 0,1815 ha wykonano chodniki, w ramach terenów zielonych założono trawniki, nasadzono krzewy ozdobne, kwiaty i żywopłot, ponadto wykonano ławki i kosze na śmieci. Zrewitalizowane obszary stworzyły nową jakość przestrzeni miejskiej, oferującą możliwość rozwoju gospodarczego, zaspakajając przy tym potrzeby ludności w zakresie: społecznym, gospodarczym, edukacyjnym i rekreacyjnym.

2.Podczas realizacji prac projektowych, Miasto dokonało płatności na podstawie wystawionych przez wykonawców prac i usług faktur VAT za następujące zadania projektowe: studium wykonalności, materiały do projektu budowlano-technicznego, dokumentację techniczną, roboty: rozbiórkowe, ziemne; podbudowy; nawierzchnie; pomiary geodezyjne; oznakowanie i urządzenia drogowe; elementy małej architektury; zieleń oraz promocję projektu. Natomiast za prace wykonywane w ramach obszaru II ... płatności realizował Wnioskodawca.

3.Ww. wydatki zostały poniesione zgodnie z wytycznymi Urzędu Marszałkowskiego województwa. Refundacja poniesionych kosztów nastąpiła na podstawie przedstawionych faktur VAT. Poziom dofinansowania zadania wynosi 85%.

4.W dniu 13 maja 2013 r. Beneficjent projektu Miasto złożyło wniosek o płatność końcową.

Bezpośrednim beneficjentem projektu jest Miasto. Natomiast beneficjentami pośrednimi są mieszkańcy Miasta (w szczególności mieszkańcy dzielnicy), turyści odwiedzający Miasto, potencjalni inwestorzy.

5.W ramach uzupełnienia dokumentacji do wniosku o płatność końcową Urząd Marszałkowski poprosił o dostarczenie aktualnej interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT w ramach przedmiotowego projektu przez Wnioskodawcę oraz podmiot realizujący prace projektowe w ramach obszaru II Wnioskodawca.

6.W wyniku realizacji projektu Miasto oraz Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów a efekty realizacji projektu są ogólnodostępne.

7.Towary i usługi zakupione przez Miasto i podmiot realizujący Wnioskodawca nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Miasto i Wnioskodawcę.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

I.1. Nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

I.2. Zakupy dokonywane w związku z realizacją w ramach obszaru II projektu są udokumentowane fakturami VAT, w których nabywcą jest Wnioskodawca.

I.3. Powstała droga w wyniku realizacji zadania jest drogą publiczną ogólnodostępną

i nieodpłatną oraz nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

I.4. Wnioskodawca wyjaśnia, że pod pojęciem Wnioskodawca użytym w opisie stanu faktycznego (str. 2 pkt 2 wers 21 oraz pkt 7 wers 40) należy rozumieć Miasto .

I.5. Wnioskodawca oświadcza, że zadania w zakresie Obszaru II były jedynymi czynnościami jakie Wnioskodawca realizował w ramach tego projektu i wyłącznie w tym zakresie dokonywał zakupu towarów i usług.

II.Wyjaśniając pytanie przedstawione we wniosku Wnioskodawca informuje, że dotyczy ono wyłącznie zadania realizowanego w ramach obszaru II przez Wnioskodawcę tj. prac związanych z realizacją niniejszego projektu przez jednostkę organizacyjną Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wobec stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, dotyczących prac i usług związanych z realizacją niniejszego projektu przez jednostkę organizacyjną Miasta Miejski Zarząd Ulic i Mostów nie prowadzącą działalności gospodarczej. Wnioskodawca decyzją Urzędu Skarbowego ma nadany nr NIP, jednak wybrał zwolnienie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2013r., poz. 594 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.)

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje obszar II projektu pn. . Wnioskodawca realizował prace budowlane w ramach obszaru II . Obszar II obejmuje budowę drogi wewnętrznej w śladzie byłej nieutwardzonej drogi zakładowej. Budowany odcinek będzie stanowił ślepo zakończony układ jezdny o długości 669,31 m. Wnioskodawca realizował płatności za prace wykonywane w ramach obszaru II .... Droga powstała w wyniku realizacji zadania jest drogą publiczną ogólnodostępną i nieodpłatną oraz nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakupy dokonywane w związku z realizacją w ramach obszaru II projektu są udokumentowane fakturami VAT, w których nabywcą jest Wnioskodawca. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów a efekty realizacji projektu są ogólnodostępne. Towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę w związku z realizacją w ramach obszaru II nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu w ramach obszaru II ww. projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a dokonane zakupy w ramach obszaru II ww. projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją obszaru II projektu .

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach