Czy Stowarzyszenie, w związku z realizacją projektów, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług od nabytych towarów i usług? - Interpretacja - ITPP2/443-1049/AD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.11.2013, sygn. ITPP2/443-1049/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Stowarzyszenie, w związku z realizacją projektów, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług od nabytych towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.), uzupełnionym w dniu 25 listopada 2013 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektów pn.: , oraz - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 25 listopada 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektów pn.: i

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące stany faktyczne i zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. i posiada osobowość prawną. Celem Stowarzyszenia są:

  • inspirowanie i prowadzenie badań naukowych ze szczególnym uwzględnieniem Ziemi Z.,
  • upowszechnianie dostępu do informacji i wiedzy,
  • promowanie idei społeczeństwa obywatelskiego, obrony praw człowieka i obywatela,
  • inicjowanie debat publicznych w istotnych sprawach dla społeczności lokalnych,
  • promowanie walorów przyrodniczych, historycznych i kulturowych Ziemi Z.,
  • wzmacnianie tożsamości regionalnej, promocja języka i kultury ,
  • upowszechnianie idei zrównoważonego rozwoju, ekologicznych źródeł wytwarzania energii i transportu,
  • wspieranie bezpiecznych i ekologicznych form aktywnego wypoczynku.

Stowarzyszenie, zgodnie ze swoimi celami statutowymi, prowadzi prace dokumentacyjne, działania promocyjne walorów przyrodniczych i kulturowych Ziemi Z., obejmujące tereny Gminy oraz gmin sąsiednich. Organizuje w tym celu rajdy turystyczne, konkursy przyrodnicze i spływy kajakowe.

Stowarzyszenie realizowało w ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich na lata 2007-2013 projekt pn. Z..

Zakres operacji obejmował: zakup 416 szt. budek typu E z zabezpieczeniem przed drapieżnikami przeznaczonych dla włochatek i gągoła, będących przedmiotami ochrony w obszarach Natura 2000: i oraz objętych ochroną ścisłą; wytypowanie właściwych miejsc przez specjalistę; wywieszanie budek na wysokości min. 4 m; sporządzenie przez wykonawcę raportu sprawozdawczego z lokalizacją GPS, będącego podstawą do odbioru prac oraz przekazanie kopii raportu właściwym nadleśnictwom. Sztuczne schronienia rozwieszone zostały na terenie dwóch Obszarów Specjalnej Ochrony Ptaków: Wielki S. B. i B. T., w granicach 4 nadleśnictw w miejscowościach: R., P., O. i L. Wszystkie nadleśnictwa wyraziły zgodę na realizację projektu na zarządzanym przez siebie terenie. Miejsca rozwieszenia wszystkich budek były uzgadniane przez specjalistę ornitologa, we współpracy ze służbą leśną poszczególnych nadleśnictw. Budki dla tracza i gągoła wyposażone zostały w specjalne zabezpieczenia, uniemożliwiające potencjalnym drapieżnikom, takim jak kuna, dostanie się do wnętrza i splądrowanie lęgów. Budki zostały udostępnione nadleśnictwom nieodpłatnie.

W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Stowarzyszenie zrealizowało projekt pn. . W związku z wytyczeniem Szlaku Turystycznego niezbędne było przeprowadzenie dużej imprezy otwierającej Szlak w 70 rocznicę śmierci. Wydarzenie trwało 2 dni, łącznie 19 godzin. Grupą docelową wydarzenia byli:

  • uczestnicy rajdu,
  • społeczność lokalna, zaproszeni goście.

Lokalizacja wydarzeń Z. i G.

Impreza plenerowa odbyła się w dniu 16 czerwca 2013 r. Przeprowadzona została w porozumieniu z Gminą. W programie imprezy odbyły się: uroczysta Msza Święta w rocznicę śmierci J. G., występy artystyczne zespołów , biesiada ludowa, inscenizacja historyczna. Przeprowadzona impreza dla uczestników rajdu, społeczności lokalnej oraz zaproszonych gości była bezpłatna.

W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Stowarzyszenie będzie realizowało kolejny projekt pn. W.. Proponowane we wniosku działania mają być kontynuacją i poszerzeniem dotychczasowych działań. Z. stanowią jeden z najbardziej cennych przyrodniczo obszarów na K., który słabo jest wykorzystywany w gospodarce turystycznej. Wszelkie trwałe operacje inwestycyjne powinny być poprzedzone działaniami informacyjnymi o potencjale turystycznym regionu poprzez ukazanie jego walorów przyrodniczych i kulturowych. Temu celowi ma służyć także przewodnik po Szlaku, który ma w sobie łączyć walory opracowania naukowego i popularnego wydawnictwa, przystępnego i atrakcyjnego graficznie, docierającego do szerokiego kręgu odbiorców, turystów, ale także potencjalnych inwestorów. Realizacja zadania odbywać się będzie w czterech etapach. Pierwszy, etap dokumentacyjny, sprowadzać się będzie do zbierania materiałów tematycznych, poszukiwania źródeł osobowych, w tym także ludzi, którzy posiadają domowe archiwa i samodzielnie piszą na tematy regionalne. Ważnym zadaniem będzie uzupełnienie i aktualizacja dokumentacji fotograficznej w terenie. Drugi, etap opracowania tekstów i projektowania wydawnictwa, wymagać będzie wynajęcia grafika, ale także konsultacji z autorami tekstów. Trzeci, to etap składu tekstów i zdjęć w całość, opracowania graficznego i druku nakładu. Czwarty, to faza rozprowadzenia nakładu i promocja wydawnictwa oraz organizacja imprez towarzyszących i tematycznie związanych z wydawnictwem, w szczególności dotyczy to organizowanych rajdów pieszych, rowerowych i spływów kajakowych. Co roku Stowarzyszenie organizuje Rajd pod koniec lipca i Ekologiczny Spływ Z. na początku sierpnia. Dodatkowo, okazją do promocji będzie coroczny Zlot i Międzynarodowy Festiwal . Promocja przedsięwzięcia ma trwać przez cały okres trwania projektu oraz po wydaniu przewodnika, aż do wyczerpania nakładu i dalej na stronie internetowej poświęconej Ziemi Z. i na cyklicznych imprezach terenowych. Zakres tematyczny przewodnika, podobnie jak dotychczasowych tego typu wydawnictw, ma znacznie wykraczać poza treść tradycyjnego przewodnika turystycznego po szlaku, ponieważ ma to być kompendium wiedzy dotyczącej nie tylko obiektów leżących na szlaku, czy w niewielkiej od niego odległości, ale także lokalnego środowiska, kultury i tradycji regionu. Wymagać to będzie stworzenia wszechstronnej i szerokiej bazy informacyjnej i fotograficznej. Autorami tekstów będą osoby wywodzące się z lokalnej społeczności, zakorzenione głęboko w kulturze , co podniesie atrakcyjność wydawnictwa. Tematyka przewodnika ma obejmować treści ogólnogeograficzne, historyczne, folklorystyczne, przyrodnicze, ekologiczne i turystyczne, a także cytaty z literatury . Część treści ma być zapisana także w języku niemieckim i . W zakresie turystyki szeroko rozumianej Stowarzyszenie zamierza przedstawić propozycje do uprawiania różnych jej form, w tym turystyki stacjonarnej, wędrownej (samochodowa, rowerowa, piesza, kajakowa). Przewodnik ma przedstawić propozycje dla grzybiarzy, wędkarzy oraz osób zainteresowanych wyprawami tematycznymi, np. miejscami kultu, osobliwościami przyrodniczymi, zabytkami techniki, botaniką, ornitologią. Ma być uzgodniony z mapą Z. Parku . Całe dorzecze mieści się na tej mapie, może więc ona być swego rodzaju dodatkiem do planowanego przewodnika. Z. Park współpracował ze Stowarzyszeniem przy aktualnym wydaniu tej mapy, jest jego członkiem wspierającym.

Przewodnik ma być kolejnym z serii przewodników po szlakach terenu LGD . Rozprowadzany będzie bezpłatnie, dostępny będzie w bibliotekach, czytelniach, urzędach itp.

W ramach świadczonych projektów podmioty wykonywały usługi, zakupiono materiały, za które wystawione zostały faktury VAT, podpisano umowy cywilnoprawne z wykonawcami, na które zostały wystawione rachunki. Wydatki te były zaplanowane w kosztorysach składanych do wniosków o dofinansowanie.

W związku z powyższym opisem, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie, w związku z realizacją ww. projektów, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług od nabytych towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji ww. projektów, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efekty realizowanych działań będą miały związek z wykonywaną działalnością statutową, która nie jest opodatkowana VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionych stanów faktycznych i zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszeniu nie przysługuje/nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi nie mają/nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje/nie będzie przysługiwać również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięć, gdyż środki finansowe wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy