prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - Interpretacja - IBPP1/443-757/13/AZb

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.11.2013, sygn. IBPP1/443-757/13/AZb, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 sierpnia 2013 r. (data wpływu 21 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło 31 października 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ().

Wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło 31 października 2013 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 24 października 2013 r. znak: IBPP1/443-757/13/MG.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Stowarzyszenie) w sierpniu 2012 r. wystąpił o dofinansowanie projektu pn. () do Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie Subregion - szansa na rozwój, w odpowiedzi na ogłoszony konkurs z działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

W ramach przedmiotowego wniosku zaplanowano utworzenie punktu widokowego na Górę () w miejscowości (). Koszty przewidziane do poniesienia w ramach projektu dotyczą jedynie robót budowlanych, za które wykonawca wystawia fakturę VAT, a które w całości zostały uznane jako kwalifikowane. W wyniku oceny formalnej i merytorycznej wniosek został uznany za poprawny i przyznano dofinansowanie dla projektu. W sierpniu br. wykonywany jest przewidziany w projekcie punkt widokowy i zostanie wystawiona za nie faktura VAT przez wykonawcę. Wymaganym załącznikiem do wniosku o płatność w ramach projektu, jest indywidualna interpretacja podatkowa w kwestii możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prace budowlano - montażowe wykonane w ramach projektu zostaną udokumentowane fakturą VAT, na której Wnioskodawca (Stowarzyszenie) widnieć będzie jako nabywca. Jednocześnie Wnioskodawca (Stowarzyszenie) nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Po zakończeniu zadania inwestycja będzie stanowiła własność Wnioskodawcy (Stowarzyszenia) i nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Stworzony punkt widokowy będzie ogólnodostępny, za korzystanie z niego nie będą pobierane opłaty. Celem inwestycji jest wykonanie punktu widokowego w celu stworzenia infrastruktury przyczyniającej się do promowania obszarów wiejskich, nie zaś generowanie przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca (Stowarzyszenie) ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, poniesionego na pokrycie kosztów realizacji projektu pn. () współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich i udokumentowanego fakturą VAT obejmującą roboty budowlane w ramach ww. projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca (Stowarzyszenie) nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących koszty związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem, który umożliwia podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz braku przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Powołując się na przedstawione wyżej regulacje nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Prawo do odliczenia przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT -7.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. (). Wnioskodawca w sierpniu 2012 r. wystąpił o dofinansowanie projektu do Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie Subregion szansa na rozwój w odpowiedzi na ogłoszony konkurs z działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Realizacja projektu polega na utworzeniu punktu widokowego na Górę () w miejscowości (). Celem inwestycji jest wykonanie punktu widokowego w celu stworzenia infrastruktury przyczyniającej się do promowania obszarów wiejskich, natomiast nie jest celem generowanie przychodów. Koszty przewidziane do poniesienia w ramach projektu dotyczą jedynie robót budowlanych, za które wykonawca wystawia fakturę VAT. Prace budowlano-montażowe wykonane w ramach projektu zostaną udokumentowane fakturą VAT, na której Wnioskodawca widnieć będzie jako nabywca. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Po zakończeniu zadania inwestycja będzie stanowiła własność Wnioskodawcy i nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Stworzony punkt widokowy będzie ogólnodostępny i za korzystanie z niego nie będą pobierane opłaty.

Mając na uwadze przytoczone wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sytuacji warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu nie jest spełniony, ponieważ jak wynika z wniosku efekty zadania nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podsumowując stwierdza się, że Wnioskodawca, który nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie będzie wykorzystywał realizowanej inwestycji do wykonywania czynności opodatkowanych, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. W świetle powyższych ustaleń stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach