Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-836/13/AD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.10.2013, sygn. ITPP2/443-836/13/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2013 r. (data wpływu 13 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 27 grudnia 2012 r. Powiat zawarł umowę z Województwem o dofinansowanie projektu pn. w ramach Osi Priorytetowej 5 Infrastruktura transportowa regionalna i lokalna, Działanie 5.1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury transportowej warunkującej rozwój regionalny, Poddziałanie 5.1.6 - Infrastruktura drogowa warunkująca rozwój regionalny. Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w ramach realizacji ww. zadania przewiduje pokrycie podatku od towaru i usług uznanego jako koszt kwalifikowany. Projekt realizowany jest przez Wnioskodawcę - jednostkę organizacyjną Powiatu. W ramach ww. przedsięwzięcia zostanie wykonana przebudowa drogi powiatowej nr () w miejscowości P. i G., mająca na celu wzmocnienie konstrukcji drogi i stworzenie bezpiecznego połączenia komunikacyjnego na terenie ww. miejscowości. W ramach przebudowy wykonana zostanie nowa nawierzchnia bitumiczna o szerokości 6,5 m, na długości 402 mb w miejscowości P. oraz 1040 mb w miejscowości G. Zostanie wykonana zatoka autobusowa w miejscowości P. oraz chodnik w obu miejscowościach. Ustawione zostanie nowe oznakowanie pionowe oraz wykonane zostanie oznakowanie poziome. Poprawiona zostanie infrastruktura techniczna w postaci uzupełnienia odcinka kanalizacji deszczowej. Planowana inwestycja zostanie wykonana w zakresie realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym oraz w art. 19 i 20 ustawy o drogach publicznych. Efektem planowanego przedsięwzięcia będzie przebudowana powiatowa droga publiczna, która będzie udostępniona użytkownikom nieodpłatnie. Powstałe mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności, które generowałyby podatek należny, tak więc towary i usługi, które będą nabywane w związku z realizacją projektu, w żaden sposób nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. W związku z ww. inwestycją Wnioskodawca, jako jednostka budżetowa Powiatu, nie będzie prowadził żadnej działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku. Jako nabywca, w fakturach wystawionych przez wykonawców i dostawców, figuruje Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, w związku z realizacją ww. projektu, ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując ww. projekt, nie ma podstaw prawnych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wskazał, że przy nabyciu towarów i usług w ramach realizowanego projektu nie odlicza VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego pod warunkiem, że zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z cytowanego powyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż powstałe mienie - jak wskazano we wniosku - nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy