
Temat interpretacji
Możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z remontem boiska do koszykówki na osiedlu domów wielorodzinnych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2013 r. (data wpływu 29 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu usług dotyczących remontu boiska do koszykówki na osiedlu domów wielorodzinnych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu usług dotyczących remontu boiska do koszykówki na osiedlu domów wielorodzinnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wniosek dotyczy uzyskanych środków z Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013 na remont boiska do koszykówki na osiedlu domów wielorodzinnych Spółdzielni na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z 2008 r., Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237 poz. 1655, z 2009 r. Nr 20, poz. 105 oraz z 2010 r. Nr 76, poz. 490 i Nr 148, poz. 993).
W ramach projektu zostaną wykonane następujące zadania:
- remont boiska do koszykówki o wymiarach 27 m x 17 m,
- wyrównanie terenu tłuczniem kamiennym zagęszczonym mechanicznie,
- wylanie nawierzchni z mieszanek mineralno-bitumicznych asfaltowych o gr. 4 cm,
- zakup i montaż konstrukcji i tablic do koszykówki,
- malowanie linii na boisku,
- tablica informacyjna.
Przedmiotowy projekt będzie realizowany z zakresu małych projektów, w ramach Programu Osi 4 LEADER, Działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Instytucją zarządzającą projektem PROW 2007-2013 jest Samorząd Województwa ().
Instytucją pośredniczącą jest Lokalna Grupa Działania X, wybraną do realizacji LSR w ramach PROW 2007-2013.
Beneficjentem jest Wnioskodawca.
W piśmie z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.), będącym uzupełnieniem przedmiotowego wniosku, Zainteresowany poinformował, iż jest on czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz efekty realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT naliczony od zakupu usług dotyczących remontu boiska do koszykówki na osiedlu domów wielorodzinnych Spółdzielni, sfinansowanego w części dotacją ze środków Unii Europejskiej i z funduszu remontowego mienia Spółdzielni...
Zdaniem Wnioskodawcy, Beneficjent otrzyma środki wg kosztów kwalifikowanych po dokonaniu płatności za dostawy, usługi lub roboty budowlane zgodnie z udokumentowanym zestawieniem rzeczowo-finansowym od samorządu Województwa.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Zainteresowanemu nie przysługuje odliczenie podatku VAT, gdyż zakup usługi na remont boiska do koszykówki na osiedlu domów wielorodzinnych Spółdzielni służy czynnościom nieopodatkowanym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział sytuacje, których wystąpienie wyłącza możliwość obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego albo zwrotu podatku naliczonego. Sytuacje takie zostały wskazane w art. 88 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza przeprowadzić remont boiska do koszykówki na osiedlu domów wielorodzinnych Spółdzielni w ramach PROW 2007-2013. W ramach projektu zostaną wykonane następujące zadania:
- remont boiska do koszykówki o wymiarach 27 m x 17 m,
- wyrównanie terenu tłuczniem kamiennym zagęszczonym mechanicznie,
- wylanie nawierzchni z mieszanek mineralno-bitumicznych asfaltowych o gr. 4 cm,
- zakup i montaż konstrukcji i tablic do koszykówki,
- malowanie linii na boisku,
- tablica informacyjna.
Przedmiotowy projekt będzie realizowany z zakresu małych projektów, w ramach Programu Osi 4 LEADER, Działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Instytucją zarządzającą projektem PROW 2007-2013 jest Samorząd Województwa z siedzibą we W. Instytucją pośredniczącą jest Lokalna Grupa Działania X, wybraną do realizacji LSR w ramach PROW 2007-2013. Beneficjentem jest Wnioskodawca.
Ponadto Zainteresowany poinformował, iż jest on czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT ale efekty realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
W przedmiotowej sprawie ww. warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca efekty realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Tym samym stwierdzić należy, iż w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania powołany powyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem, jak już wskazano wcześniej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Reasumując, Zainteresowany nie będzie mógł odliczyć podatku VAT naliczonego od zakupu usług dotyczących remontu boiska do koszykówki na osiedlu domów wielorodzinnych Spółdzielni, sfinansowanego w części dotacją ze środków Unii Europejskiej i z funduszu remontowego mienia Spółdzielni.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny).
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 676 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
