zbycia Zakładu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa - Interpretacja - IPPP1/443-1084/12-2/ISZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.12.2012, sygn. IPPP1/443-1084/12-2/ISZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

zbycia Zakładu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29.10.2012 r. (data wpływu 31.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia Zakładu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.10.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia Zakładu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Akcyjna (zwana dalej: Wnioskodawcą lub Spółką), prowadzi działalność gospodarczą inżynieryjno-budowlaną świadczoną na zasadach generalnego wykonawstwa dla branży chemicznej, rafineryjno-petrochemicznej, energetycznej, ochrony środowiska oraz budownictwa przemysłowego i ogólnego. Ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na produkcji, modernizacji i remontach oraz diagnostyce olejowych transformatorów mocy, w ramach Zakładu zlokalizowanego w Ł. przy ul. R. (zwanego dalej; Zakładem). Wnioskodawca przeprowadził reorganizację polegającą na wyodrębnieniu z podstawowej działalności Spółki, zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Zakładu prowadzącego działalność w zakresie produkcji, modernizacji i remontów oraz diagnostyki olejowych transformatorów mocy.

Formalnie Zarząd Wnioskodawcy na posiedzeniu zarządu w dniu 19 października 2012 r. podjął uchwałę na mocy której postanowił wyodrębnić w ramach Spółki Zakład jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa - w skład, której wchodzą:

  1. prawo użytkowania wieczystego nieruchomość gruntowej położonej w Ł., obejmującej działki gruntu o numerach 8/1, o powierzchni 23.814 m2 oraz prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej położonej w Ł., obejmującej zabudowane działki gruntu o numerach 15/1, 15/2, 15/3, 15/4, 15/5 oraz 15/6 o powierzchni 8.906 m2
  2. prawo własności budynków wzniesionych na wyżej opisanych nieruchomościach, w tym:
    1. budynek administracyjno-socjalny o powierzchni 622 m2;
    2. budynek stolarni o powierzchni 190 m2;
    3. hala montażowa o powierzchni 2.250 m2;
    4. warsztat mechaniczny wraz z częścią administracyjno biurową o powierzchni 1.113 m2;
    5. budynek maszynowni i podstacji o powierzchni 330 m2;
    6. budynek gospodarki magazynowej i laboratorium o powierzchni 437 m2
    7. budynek magazynowo techniczny o powierzchni 369 m2;
    8. garaże o powierzchni 417 m2;
  3. pracownicy Zakładu;
  4. składniki materialne w tym:
    1. maszyny,
    2. urządzenia
    3. narzędzia,
    4. środki transportu,
    5. wyposażenie biura,
    6. zespoły komputerowe,
    7. zapasy;
  5. wartości niematerialne i prawne (w tym dokumentacja związana z działalnością Zakładu, programy i licencje);
  6. prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z działalnością Zakładu (w tym zobowiązania wobec pracowników Zakładu oraz pozostałe związane z działalnością w zakresie produkcji, modernizacji i remontów oraz diagnostyki olejowych transformatorów mocy).

Faktycznie działalność Zakładu jest już od dawna działalnością wyodrębnioną z pozostałej działalności Spółki. Zakład jest bowiem wyposażony w środki niezbędne do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej. Posiada nieruchomości gruntowe, budynki oraz składniki materialne i niematerialne (wartości niematerialne i prawne), niezbędne do samodzielnego prowadzenia działalności. Zakład zatrudnia również 146 wyspecjalizowanych pracowników. Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić zobowiązania związane z prowadzoną przez Zakład działalnością (np. wynikające z umów cywilnoprawnych, stosunku pracy). Działalność Zakładu poza serwisem i drobnymi usługami (np. badanie olejów transformatorowych) wykonywana jest w siedzibie Zakładu. Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja księgowa umożliwi wyodrębnienie zarówno przychodów, jak i kosztów działalności prowadzonej przez Zakład, a także określenie należności i zobowiązań związanych z produkcją oraz usługami realizowanymi przez Zakład. Wnioskodawca jest w stanie określić strukturę sprzedaży Zakładu, poniesione wydatki oraz osiągnięte przychody z prowadzonej przez Zakład działalności. Możliwe jest ponadto w oparciu o prowadzoną ewidencję finansową ustalenie wyniku finansowego Zakładu. Ponadto Wnioskodawca pragnie podkreślić, że Zakład posiada ugruntowaną pozycję na rynku. Istnieje bowiem od kilkudziesięciu lat. Osiąga bardzo dobre wyniki finansowe. W latach 2009-2010 prawie 100% sprzedaży zakładu było przeznaczone na rynek krajowy, natomiast w roku 2011 10% sprzedaży było przeznaczone na eksport. Prognozy finansowe Zakładu w najbliższych 5-6 latach zakładają podwojenie mocy produkcyjnej. Jest to związane z rosnącym zapotrzebowaniem na urządzenia produkowane przez Zakład. Zakład może więc istnieć jako niezależne przedsiębiorstwo.

Wnioskodawca w chwili obecnej podjął rozmowy z potencjalnym inwestorem. W ramach reorganizacji Wnioskodawca planuje zbyć w przyszłości wyodrębniony Zakład, jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy opisany zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym Zobowiązania) wchodzący w skład Zakładu, stanowi Zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT...

  • Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym dojdzie do zbycia Zakładu, jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT i w konsekwencji, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy VAT planowana transakcja nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT...

    Zdaniem Wnioskodawcy,

    Ad. 1)

    Opisany w zdarzeniu przyszłym zespół składników materialnych i niematerialnych wchodzący w skład Zakładu, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT.

    Ad. 2)

    Planowana transakcja zbycia Zakładu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy VAT, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Ad. 1)

    Zgodnie z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa sformułowaną w art. 2 pkt 27e ustawy VAT - jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

    Z przytoczonej definicji wynika, iż aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

    1. musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, obejmujący również zobowiązania,
    2. zespół składników musi być organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
    3. zespół składników musi być finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
    4. składniki te muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych i mogą stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze (tzw. wyodrębnienie funkcjonalne).

    Ad. 1. Zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania.

    Zdaniem Wnioskodawcy opisany w zdarzeniu przyszłym Zakład stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych.

    W skład Zakładu wchodzą bowiem:

    1. prawo użytkowania wieczystego nieruchomość gruntowej położonej w Ł., obejmującej działki gruntu o numerach 8/1, o powierzchni 23.814 m2 oraz prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej położonej w Ł., obejmującej zabudowane działki gruntu o numerach 15/1, 15/2, 15/3, 15/4, 15/5 oraz 15/6 o powierzchni 8.906 m2
    2. prawo własności budynków wzniesionych na wyżej opisanych nieruchomościach, w tym:
      1. budynek administracyjno-socjalny o powierzchni 622 m2;
      2. budynek stolarni o powierzchni 190 m2;
      3. hala montażowa o powierzchni 2.250 m2;
      4. warsztat mechaniczny wraz z częścią administracyjno biurową o powierzchni 1.113 m2;
      5. budynek maszynowni i podstacji o powierzchni 330 m2;
      6. budynek gospodarki magazynowej i laboratorium o powierzchni 437 m2
      7. budynek magazynowo techniczny o powierzchni 369 m2;
      8. garaże o powierzchni 417 m2;
    3. pracownicy Zakładu;
    4. składniki materialne w tym:
      1. maszyny,
      2. urządzenia
      3. narzędzia,
      4. środki transportu,
      5. wyposażenie biura,
      6. zespoły komputerowe,
      7. zapasy;
    5. wartości niematerialne i prawne (w tym dokumentacja związana z działalnością Zakładu, programy i licencje);
    6. prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z działalnością Zakładu (w tym zobowiązania wobec pracowników Zakładu oraz pozostałe związane z działalnością w zakresie produkcji, modernizacji i remontów oraz diagnostyki olejowych transformatorów mocy).

    Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż w skład Zakładu wchodzą również prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z działalnością Zakładu (w tym zobowiązania wobec pracowników Zakładu oraz pozostałe związane z działalnością w zakresie produkcji, modernizacji i remontów oraz diagnostyki olejowych transformatorów mocy).

    Zespół tych składników jest faktycznie wyodrębniony z działalności podstawowej Wnioskodawcy w postaci Zakładu Transformatorów. W ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowy warunek został więc spełniony.

    Ad. 2. Wyodrębnienie organizacyjne.

    Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa, obrotowe, ale także czynnik ludzki (pracownicy). (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 września 2012 r. nr IPPP1/443-1773/11-2/BH).

    W ocenie Wnioskodawcy warunek wyodrębnienia organizacyjnego Zakładu jest spełniony. Zarząd Wnioskodawcy na posiedzeniu zarządu w dniu 19 października 2012 r, podjął uchwałę nr 124/12 na mocy której postanowił wyodrębnić w ramach Spółki Zakład jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Działalność Zakładu jest wyodrębniona z działalności podstawowej Spółki. Przedmiotem działalności Zakładu jest bowiem produkcja, modernizacje i remonty oraz pełna diagnostyka olejowych transformatorów mocy. Zakład jest wyposażony w środki niezbędne do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej posiada nieruchomości gruntowe, budynki oraz składniki materialne w tym specjalistyczne, urządzenia, narzędzia, środki transportu, wyposażenie biura i zespoły komputerowe. Zakład zatrudnia również 146 wyspecjalizowanych pracowników. Działalność Zakładu poza serwisem i drobnymi usługami (np. badanie olejów transformatorowych) wykonywane są w siedzibie Zakładu. Wszystkie składniki materialne i niematerialne Zakładu stanowią więc funkcjonalną całość, która może egzystować jako odrębne przedsiębiorstwo.

    Ad. 3. Wyodrębnienie finansowe.

    Ustawa VAT nie wskazuje, co należy rozumieć przez wyodrębnienie finansowe w rozumieniu definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w szczególności czy konieczne jest prowadzenie odrębnych ksiąg rachunkowych czy sporządzanie bilansów. Przyjmuje się, iż aspekt finansowy wyodrębnienia oznacza, iż powinno być możliwe przypisanie każdej z niezależnie funkcjonujących jednostek w strukturach podatnika określonych przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań, będących efektem prowadzonej przez każdą z wyodrębnionych części działalności (por. Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 grudnia 2010 r., nr IPPP2/443-728/10-3/MM). Wyodrębnienie finansowe, nie oznacza również samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest, aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 stycznia 2010 r., nr IPPB1/415-833/09-4/MT).

    W opinii Wnioskodawcy, prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja księgowa umożliwi wyodrębnienie zarówno przychodów, jak i kosztów działalności prowadzonej przez Zakład, a także określenie należności i zobowiązań związanych z produkcją oraz usługami realizowanymi przez Zakład. Wnioskodawca jest w stanie określić strukturę sprzedaży, poniesione wydatki oraz osiągnięte przychody z prowadzonej przez Zakład działalności. Możliwe jest ponadto ustalenie wyniku finansowego Zakładu. W świetle powyższego zdaniem Wnioskodawcy Zakład spełnia warunek wyodrębnienia finansowego.

    Ad. 4. Wyodrębnienie funkcjonalne.

    W przypadku wyodrębnienia funkcjonalnego kryterium to sprowadza się do ustalenia, czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Nie budzi wątpliwości to, iż aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe, materialne i niematerialne, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 stycznia 2010 r., sygn. IPPB1/415-833/09-4/MT). W praktyce organów podatkowych podkreśla się, iż zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa nie jest suma poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką te składniki majątkowe odgrywały w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa. (por. Interpretacja Indywidualna Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 10 lipca 2012 r., nr IPTPP4/443-227/12-4/ALN).

    W ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę zakres przedmiotowy wydzielonych składników majątkowych oraz stopień ich zorganizowania, a także fakt, iż Zakład posiada poza składnikami majątkowymi i niemajątkowymi również wyspecjalizowaną kadrę pracowników został spełniony warunek wyodrębnienia funkcjonalnego. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że Zakład posiada ugruntowaną pozycję na rynku. Istnieje bowiem od kilkudziesięciu lat. Osiąga bardzo dobre wyniki finansowe. W latach 2009-2010 prawie 100% sprzedaży zakładu było przeznaczone na rynek krajowy, natomiast w roku 2011 10% sprzedaży było przeznaczone na eksport. Prognozy finansowe Zakładu w najbliższych 5-6 latach zakładają podwojenie mocy produkcyjnej. Jest to związane z rosnącym zapotrzebowaniem na urządzenia produkowane przez Zakład. Zakład jest więc w stanie bez udziału Wnioskodawcy prowadzić działalność gospodarczą (działalność produkcyjną oraz usługową). Powyższe oznacza, iż opisany zespół składników majątkowych wchodzących w skład Zakładu posiada zdolność funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo.

    Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego Zakład, jako wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania), odpowiada definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa z uwagi na jej:

    1. wyodrębnienie organizacyjne,
    2. wyodrębnienie finansowe,
    3. wyodrębnienie funkcjonalne,
    4. zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem.

    Powyższe oznacza, iż są łącznie spełnione wszystkie przesłanki warunkujące uznanie Zakładu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT.

    Ad. 2)

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Przez pojęcie sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. (art. 2 pkt 22 ustawy VAT). Przez pojęcie dostawy towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. (art. 7 ust. 1 ustawy VAT).

    Należy jednak podkreślić, iż zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

    Pojęcie transakcji zbycia, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawy towarów, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu). Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa. (por. Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 20 sierpnia 2012 r., nr IPTPP4/443-333/12-4/BM, Interpretacja indywidualna Dyrektora izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 września 2012 r., nr IPPP1/443-623/12-2/MP).

    Wnioskodawca planuje dokonać sprzedaży Zakładu. Z uwagi na fakt, iż opisany w zdarzeniu przyszłym Zakład w ocenie Wnioskodawcy stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT planowana transakcja zbycia Zakładu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 629 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie