Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego? - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.52.2017.1.RH

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.05.2017, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.52.2017.1.RH, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2017 r. (data wpływu 15 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (zwana dalej Wnioskodawcą) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu .. r. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie inwestycji dotyczącej rewitalizacji parków miejskich w .. przy . Wniosek został złożony w konkursie ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski w . w ramach . na lata . dla projektów dotyczących rewitalizacji na poziomie lokalnym.

Projekt zakłada przeprowadzenie rewitalizacji małej skali dwóch parków miejskich przy . w zakresie: demontażu istniejących ścieżek oraz elementów małej architektury, przeniesienia pomników, wycinki drzew oraz krzaków, budowy utwardzonych ścieżek pieszych, utworzenia miejsc pamięci oraz miejsca spotkań-sceny, przebudowy oświetlenia parku, budowy fontanny oraz szaletu miejskiego, montażu elementów małej architektury, urządzenia wraz z nasadzeniem niskiej zieleni, budowy przyłącza wodociągowego oraz kanalizacji sanitarnej.

Roboty budowlane przewidziane są do wykonania w r.

W niniejszym projekcie VAT został określony jako wydatek kwalifikowany. Projekt pn. .. powstał w odpowiedzi na ogłoszenie o naborze wniosków nabór nr .) o udzielenie wsparcia na operacje realizowane przez podmioty inne niż . w ramach .. na lata . dla obszaru .

Dofinansowanie na w/w operację wynosi .% kosztów kwalifikowanych i przekazywane jest jako refundacja poniesionych i udokumentowanych wydatków kwalifikowanych. Pozostałe % tj. wkład gminy zostanie sfinansowany ze środków własnych, zabezpieczonych w budżecie na . r. Projekt realizowany będzie w partnerstwie z , aczkolwiek partner nie będzie ponosił żadnych kosztów.

Zgodnie ze złożonym przez Gminę oświadczeniem o braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, podatek ten został zaliczony do kosztów kwalifikowanych operacji. Planowana operacja polegać będzie na przeprowadzeniu rewitalizacji w małej skali dwóch parków miejskich przy . w ., dzięki której poprawi się jakość życia mieszkańców poprzez lepszą organizację przestrzeni publicznej na cele społeczne, kulturalne i rekreacyjne.

Planowana inwestycja stanowi realizację zadań własnych Gminy w zakresie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 446, ze zm.), tj. obejmuje sprawy związane z ładem przestrzennym oraz gminnymi placami. Przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana na cele związane z czynnościami opodatkowanymi.

Wydatki poniesione na realizację projektu będą udokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy.

Efekty projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina po wykonaniu zadania nie będzie osiągała przychodów związanych z utrzymaniem i użytkowaniem zrewitalizowanych parków miejskich w , nie zamierza także przeznaczać tych obiektów do sprzedaży. Tym samym, w wyniku inwestycji powstałe parki miejskie nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Inwestycja będzie służyć społeczności lokalnej, będzie ogólnodostępna, a za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty.

Po realizacji inwestycji Gmina będzie właścicielem i zarządcą parków miejskich, jednak nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, gdyż zakup towarów i usług związanych z powyższą inwestycją nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą .?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizowaną inwestycją pod nazwą . Wnioskodawca nie będzie bowiem osiągać w przyszłości żadnych przychodów z tytułu realizowanej w/w inwestycji.

Gmina nie może skorzystać z możliwości odliczenia podatku VAT, ponieważ nie spełnia warunku określonego w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z brakiem przychodów związanych z funkcjonowaniem zrewitalizowanych parków miejskich w . Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114 art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści przytoczonego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej