prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ... - Interpretacja - 2461-IBPP1.4512.941.2016.2.MS

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.01.2017, sygn. 2461-IBPP1.4512.941.2016.2.MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ...

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 listopada 2016 r. (data wpływu 29 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z 9 stycznia 2017 r. (data wpływu 11 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ....

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 9 stycznia 2017 r. (data wpływu 11 stycznia 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr 2461-IBPP1.4512.941.2016.1.MS z 30 grudnia 2016 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2016 r., poz. 446, dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Gmina na mocy art. 1 ust. 2 ustawy z dnie 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (tj. Dz.U. z 1998 r. Nr 96 poz. 603 ze zm.) stanowi jednostkę samorządu terytorialnego.

Wnioskodawca, będący jednostką samorządu terytorialnego, uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji oraz wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone dla innych organów władzy publicznej zgodnie z art. 163 Konstytucji.

W swoich działaniach organy samorządu korzystają ze środków prawnych właściwych władzy państwowej.

Wnioskodawca realizuje zadania należące do właściwości samorządu gminnego. Zadania te zostały określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gdzie mowa, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy: 8) edukacji publicznej.

W myśl art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym zadania publiczne wykonywane są przez Wnioskodawcę we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, ponadto należy zaznaczyć, że każda gmina, w tym również Wnioskodawca posiada osobowość prawną.

Stosownie do treści art. 9 ust, 1 ww. ustawy w celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami. Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej. Przykładem takiej jednostki organizacyjnej jest Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (dalej: CKZiU) zlokalizowane przy ul. G. 64 w S.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: Nadbudowa i przebudowa budynku dydaktycznego CKZiU, zlokalizowanego przy ul. G. 66 w S.. Projekt zrealizowany z wykorzystaniem środków unijnych, otrzymanych w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śl. na lata 2014-2020.

Zakres ww. projektu obejmuje modernizację kompleksu, tj. przebudowę i rozbudowę budynku dydaktycznego CKZiU na potrzeby warsztatów kształcenia zawodowego. W chwili obecnej CKZiU nie posiada odpowiedniego zaplecza dydaktycznego z branży hotelarskiej, gastronomicznej, ekonomicznej i reklamowej, umożliwiającej zdobywanie przez uczniów kwalifikacji w deficytowych na rynku zawodach. Poprawa warunków doskonalenia zawodowego pozwoli na praktyczne kształcenie uczniów w zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik hotelarstwa, kelner, kucharz, cukiernik, piekarz, technik ekonomista i technik organizacji reklamy.

Stworzenie w przebudowanej i nadbudowanej infrastrukturze warunków kształcenia zawodowego odzwierciedlających warunki rzeczywistego środowiska pracy służyć będzie dopasowaniu edukacji zawodowej do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy, kładącej nacisk na kwalifikacje poszukiwane przez pracodawców. W wyniku realizacji projektu powstaną pomieszczenia dydaktyczne i pracownie do praktycznej nauki zawodu, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i wyposażone w urządzenia i sprzęty odpowiadające wymogom rynku pracy, co poprawi jakość i efektywność procesu kształcenia zawodowego.

Planowana przebudowa i nadbudowa istniejącej infrastruktury kształcenia zawodowego w obiekcie CKZiU wraz z wyposażeniem pomieszczeń dydaktycznych przyczyni się do realizacji celu głównego osi priorytetowej XII Infrastruktura edukacyjna, tj. wzrost potencjału edukacyjnego Województwa Śląskiego, który realizowany będzie poprzez wspieranie poprawy warunków kształcenia zawodowego wraz z dostosowaniem ich do potrzeb rynku pracy lub specjalizacji regionalnych. Infrastruktura stanowić będzie bazę dla planowanych działań ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: EFS), bowiem projekt ma charakter uzupełniający i powiązany jest z działaniami realizowanymi ze środków EFS, które polegać będą na dopasowaniu kierunków kształcenia zawodowego uczniów i kadry nauczycielskiej do potrzeb rynku pracy. Projekt przyczyni się do realizacji celu szczegółowego poddziałania 12.2.1, tj. zwiększone kompetencje uczniów szkół kształcących w zawodach.

W ramach projektu zakupione zostaną środki trwałe powyżej kwoty 3.500 zł, służące do wyposażenia sal do praktycznej nauki zawodu.

Projekt zrealizowany będzie zgodnie z założeniami wniosku o dofinansowanie, tj. infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu służyć będzie do prowadzenia zajęć dydaktycznych. W wyniku realizacji projektu powstaną nowe zespoły pomieszczeń i pracowni do praktycznej nauki zawodu, oddzielnie dla każdej branży, wyposażone w urządzenia i sprzęt do praktycznej nauki wyżej wymienionych zawodów.

Gmina będzie jedynym podmiotem zaangażowanym w realizację projektu i będzie właścicielem majątku powstałego w wyniku jego realizacji. Podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację powstałej infrastruktury będzie CKZiU przy ul. G. 64 w S. Wnioskodawca bowiem odda nieruchomość gruntową w trwały zarząd własnej jednostce budżetowej, tj. CKZiU.

Przy czym nie doszło między jednostką samorządu terytorialnego a jej jednostką budżetową do żadnych czynności opodatkowanych, bowiem Gmina i CKZiU funkcjonują w ramach jednej osoby prawnej. Jednostka budżetowa nie ma osobowości prawnej - działa w imieniu i na rachunek podmiotu, który ją utworzył. Zatem oddanie terenu w trwały zarząd na rzecz CKZiU ma jedynie charakter organizacyjny.

Wnioskodawca oświadcza, iż nie będzie wykorzystywał produktów projektu do działalności o charakterze gospodarczym. Powstałe w wyniku przebudowy i nadbudowy infrastruktury CKZiU, pomieszczenia dydaktyczne oraz do nauki zawodu, wykorzystywane będą przez tę placówkę do czynności w zakresie kształcenia zawodowego. Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów z tytułu najmu pomieszczeń. Badając sytuację w odniesieniu do wykorzystywania produktów projektu, Wnioskodawca nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu funkcjonalnym.

W związku z tak przedstawionym zdarzeniem przyszłym, Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z poniesionymi przez Gminę wydatkami inwestycyjnymi związanymi z realizacją projektu.

W piśmie z 9 stycznia 2017 r. Wnioskodawca na pytanie tut. organu We wniosku wskazano, że Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów z tytułu najmu pomieszczeń (dotyczy efektów realizacji wskazanego we wniosku projektu). Proszę zatem o wskazanie czy efekty realizacji projektu (pomieszczenia dydaktyczne, wraz z wyposażeniem) będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane w jakikolwiek sposób do czynności opodatkowanych? Wnioskodawca podał, że zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie oraz informacją udzieloną przez Dyrekcję szkoły CKZiU, pomieszczenia dydaktyczne wraz z wyposażeniem nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przewidywany okres realizacji projektu: 1 marca 2017 r. 30 listopada 2017 r.

Projekt będzie realizowany po dokonaniu centralizacji Gminy S. w zakresie podatku VAT.

Na pytanie tut. organu Wnioskodawca wskazał, że powstałe w wyniku przebudowy i nadbudowy infrastruktury CKZiU pomieszczenia dydaktyczne oraz do nauki zawodu wykorzystywane będą przez tę placówkę do czynności w zakresie kształcenia zawodowego. Proszę zatem o wskazanie czy po dokonaniu centralizacji rozliczeń Gminy w zakresie podatku VAT efekty projektu będą wykorzystywane do wykonywanych przez Wnioskodawcę (Gminę) czynności opodatkowanych (po centralizacji Gmina wraz z jednostką budżetową tj. CKZiU będą jednym podatnikiem VAT)? Wnioskodawca podał, że od 1 stycznia 2017 r., w związku z procesem centralizacji VAT jednostki samorządowej z jej jednostkami organizacyjnymi, Wnioskodawca wraz z CKZiU są już jednym podatnikiem VAT. Wnioskodawca wskazuje, iż po dokonanej centralizacji rozliczeń Gminy w zakresie podatku VAT, efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywanych przez Gminę czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z poniesionymi przez niego wydatkami inwestycyjnymi związanymi z realizacją projektu pn.: Nadbudowa i przebudowa budynku dydaktycznego CKZiU, zlokalizowanego przy ul. G. 66 w S. w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z poniesionymi przez nią wydatkami inwestycyjnych związanymi z realizacją projektu pn.: ... w takcie, jak również po zakończeniu realizacji projektu.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi lub w sytuacji, gdy podmiot nie jest podatnikiem podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym przypadku powyższe przesłanki determinujące możliwość odliczenia VAT nie zostaną spełnione i tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją opisanego w stanie faktycznym projektu.

Opisana w zdarzeniu przyszłym inwestycja stanowi bowiem realizację zadań własnych określonych ustawą o samorządzie gminnym, w szczególności, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8), tj. w zakresie edukacji publicznej. W chwili obecnej CKZiU nie posiada bowiem odpowiedniego zaplecza dydaktycznego z branży hotelarskiej, gastronomicznej, ekonomicznej i reklamowej, umożliwiającej zdobywanie przez uczniów kwalifikacji w deficytowych na rynku zawodach. Poprawa warunków doskonalenia zawodowego pozwoli na praktyczne kształcenie uczniów, co niewątpliwie należy do zadań wykonywanych przez Gminę.

Wnioskodawca podkreśla, że inwestycja po zrealizowaniu nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym. Zatem w zakresie realizacji zadania, opisanego w zdarzeniu przyszłym, nie działa on, jako podatnik VAT, ale jako organ władzy publicznej, w związku z realizacją zadań własnych. Gmina realizuje powyższą inwestycję w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb, tj. powstałe w wyniku przebudowy i nadbudowy infrastruktury CKZiU, pomieszczenia dydaktyczne oraz do nauki zawodu, wykorzystywane będą przez tę placówkę do czynności w zakresie kształcenia zawodowego. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu służyć będzie do prowadzenia zajęć dydaktycznych. W wyniku realizacji projektu powstaną nowe zespoły pomieszczeń i pracowni. Ponadto może z niej korzystać każdy z uczniów, zgodnie z jej przeznaczeniem.

Jak wynika z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W odniesieniu do drugiej przesłanki, zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, Wnioskodawca zaznacza, że zakup towarów i usług związanych z powyższą inwestycją nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy, nie będzie on również wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą wytworzoną w ramach inwestycji, takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni związanej z realizowanym projektem.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca przytacza interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 sierpnia 2016 r., sygn. ILPP1-1/4512-1-7/16-3/RW, w której czytamy: Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że nabycie tych towarów i usług nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisane we wniosku zadanie nie będzie działał w charakterze podatnika VAT. W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu (...). Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są/nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa/nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie słuźą/nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym nie zachodzą warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, dające prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z poniesionymi przez Wnioskodawcę wydatkami inwestycyjnymi związanymi z realizacją projektu ... w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Generalna zasada regulująca prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych przez podatnika towarów i usług została określona w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Przepis ten stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują sprawy wskazane art. 7 cyt. ustawy o samorządzie gminnym.

W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie realizował w okresie od 1 marca 2017 r. do 30 listopada 2017 r. projekt pn.: Nadbudowa i przebudowa budynku dydaktycznego CKZiU, zlokalizowanego przy ul. G. 66 w S.. Projekt będzie zrealizowany z wykorzystaniem środków unijnych.

Zakres ww. projektu obejmuje modernizację kompleksu, tj. przebudowę i rozbudowę budynku dydaktycznego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (CKZiU) na potrzeby warsztatów kształcenia zawodowego. W chwili obecnej CKZiU nie posiada odpowiedniego zaplecza dydaktycznego z branży hotelarskiej, gastronomicznej, ekonomicznej i reklamowej, umożliwiającej zdobywanie przez uczniów kwalifikacji w deficytowych na rynku zawodach. Poprawa warunków doskonalenia zawodowego pozwoli na praktyczne kształcenie uczniów w zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik hotelarstwa, kelner, kucharz, cukiernik, piekarz, technik ekonomista i technik organizacji reklamy.

W wyniku realizacji projektu powstaną pomieszczenia dydaktyczne i pracownie do praktycznej nauki zawodu, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i wyposażone w urządzenia i sprzęty odpowiadające wymogom rynku pracy, co poprawi jakość i efektywność procesu kształcenia zawodowego.

W ramach projektu zakupione zostaną środki trwałe powyżej kwoty 3.500 zł, służące do wyposażenia sal do praktycznej nauki zawodu.

Projekt zrealizowany będzie zgodnie z założeniami wniosku o dofinansowanie, tj. infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu służyć będzie do prowadzenia zajęć dydaktycznych. W wyniku realizacji projektu powstaną nowe zespoły pomieszczeń i pracowni do praktycznej nauki zawodu, oddzielnie dla każdej branży, wyposażone w urządzenia i sprzęt do praktycznej nauki wyżej wymienionych zawodów.

Wnioskodawca podał też, że nie będzie wykorzystywał produktów projektu do działalności o charakterze gospodarczym. Powstałe w wyniku przebudowy i nadbudowy infrastruktury CKZiU, pomieszczenia dydaktyczne oraz do nauki zawodu, wykorzystywane będą przez tę placówkę do czynności w zakresie kształcenia zawodowego. Pomieszczenia dydaktyczne wraz z wyposażeniem nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż po dokonanej centralizacji rozliczeń Gminy w zakresie podatku VAT, efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywanych przez Gminę czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów z tytułu najmu pomieszczeń.

W świetle powołanego na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupione towary i usługi w ramach realizacji projektu pn. Nadbudowa i przebudowa budynku dydaktycznego CKZiU, zlokalizowanego przy ul. G. 66 w S. zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z poniesionymi przez niego wydatkami inwestycyjnych związanymi z realizacją projektu pn.: ... w takcie, jak również po zakończeniu realizacji projektu, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Tym samym Wnioskodawca ponosi wszelkie negatywne konsekwencje przedstawienia opisu sprawy w sposób niezgodny z rzeczywistością.

Należy zatem zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2a, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach