Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu unijnego. - Interpretacja - 0461-ITPP2.4512.920.2016.1.KN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.01.2017, sygn. 0461-ITPP2.4512.920.2016.1.KN, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu unijnego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2016 r. (data wpływu 5 grudnia 2016 r), uzupełnionym w dniu 4 stycznia 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu pn. ,, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 4 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu pn. ,,.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. ,, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Działanie 2.5 Poprawa jakości środowiska miejskiego.

Projekt zakłada utworzenie tzw. Z. na terenach zlokalizowanych przy ul. R. i T. w R., jako zapewnienie odpowiednich warunków do poprawy jakości środowiska miejskiego, a tym samym zwiększenie ochrony środowiska naturalnego na terenie województwa, poprzez kompleksowe działania zmierzające do poprawy stanu jakości powietrza na terenach miejskich i obszarach funkcjonalnych.

W ramach projektu przy ul. T. zaplanowano zagospodarowanie terenów i utworzenie nowej powierzchni biologicznie czynnej wraz z infrastrukturą dodatkową oraz rekreacyjną. W ramach robót przy ul. R. zaplanowano m. in. zagospodarowanie terenów zielonych poprzez nasadzenie różnorodnych gatunków krzewów, kwiatów, bylin, traw, itp., utworzenie ogólnodostępnej siłowni zewnętrznej na świeżym powietrzu, wykonanie strefy wypoczynkowo-parkowej z zieloną izolacją, układem ścieżek pieszych oraz elementami dodatkowymi małej architektury.

Teren po zakończeniu projektu pokryty będzie co najmniej w 70% zielenią. Całkowita powierzchnia objęta projektem to 11.297,20 m2, w tym obszar przy ul. T. 3.039,20 m2, przy ul. R. 8.257,90 m2.

Na terenie, którego dotyczy projekt, zachowane zostaną cenne drzewa i roślinność o znacznych rozmiarach.

W obrębie planowanej inwestycji planuje się zieleń wysoką i średniowysoką, którą stanowić będą drzewa liściaste, żywopłoty, skupiska krzewów i byliny, a do nasadzeń zastosowane zostaną głównie rodzime gatunki roślin.

Wydatki w ramach projektu obejmować będą m. in.

  1. Zagospodarowanie terenu przy ul. R.:

    1. przygotowanie terenu (roboty budowlane),
    2. wykonanie nawierzchni z kostki chodnikowej (roboty budowlane),
    3. wykonanie nawierzchni trawiastej (roboty budowlane),
    4. wykonanie ścieżki rowerowej (roboty budowlane),
    5. wykonanie elementów małej architektury i elementów dla zwierząt (roboty budowlane),
    6. wyposażenie siłowni zewnętrznej na świeżym powietrzu (zakup),
    7. wyposażenie w urządzenia sportowo- rekreacyjne (zakup),
    8. nasadzenia i kompozycje zieleni (zakup i roboty budowlane).

  2. Zagospodarowanie terenu przy ul. T.:

    1. przygotowanie terenu (roboty budowlane),
    2. wykonanie nawierzchni trawiastej i trawiastej utwardzonej (roboty budowlane),
    3. wykonanie elementów małej architektury i elementów dla zwierząt (roboty budowlane),
    4. wyposażenie siłowni zewnętrznej na świeżym powietrzu (zakup),
    5. nasadzenia i kompozycje zieleni (zakup i roboty budowlane).

Wymienione wydatki, które zostaną poniesione zgodnie z realizacją projektu, nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Wydatki poniesione na realizację projektu zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy.

Na powstałych terenach zielonych nie będą organizowane żadne imprezy biletowane oraz płatne. Dostęp do urządzeń będzie bezpłatny dla każdej osoby.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia (odzyskania) podatku od towarów i usług, w całości lub w części, od wydatków poniesionych przy wykonaniu projektu pn. ?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656 z poźn. zm.), normuje przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony, gdyż poniesione wydatki w ramach projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy