możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części w odniesieniu do projektu pn. () - Interpretacja - 2461-IBPP3.4512.142.2017.1.AR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.03.2017, sygn. 2461-IBPP3.4512.142.2017.1.AR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części w odniesieniu do projektu pn. ()

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2017 r. (data wpływu 14 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. ().

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 12 października 2016 r. Uniwersytet () zawarł umowę z Komisją Europejską o dofinansowanie projektu pn. (). Projekt ten realizowany jest w ramach programu Horyzont 2020 przez Konsorcjum, w którego skład wchodzi 41 instytucji, w tym Uniwersytet () (partner projektu). Na mocy zawartej umowy Uczelnia otrzymuje dofinansowanie z Komisji Europejskiej, za pośrednictwem instytucji koordynującej projekt (). Okres trwania projektu oraz kwalifikowalności wydatków to: 1 grudnia 2016 r. do 30 listopada 2021 r.

Opis projektu:

Ogólnym celem projektu pn. () jest opracowanie zintegrowanego systemu obserwacji Arktyki poprzez rozszerzenie, poprawę i ujednolicenie istniejących systemów w różnych regionach Arktyki. Projekt pn. () będzie wykorzystywać istniejący monitoring w Arktyce, w celu stworzenia zintegrowanego i jednolitego, całościowego systemu monitorowania różnych części Arktyki. Projekt ukierunkowany jest na zbieranie zintegrowanych danych dotyczących atmosfery, oceanu, kriosfery i powierzchni lądowych dostarczanych przez instytucje w Europie, Rosji, Ameryce Północnej i Azji. Przejście do zrównoważonego systemu obserwacji Arktyki wymaga koordynacji, mobilizacji i współpracy pomiędzy istniejącymi infrastrukturami badawczymi, jakimi dysponują kraje europejskie i pozostałe państwa prowadzące badania na dalekiej północy. Monitoring oparty zostanie o stacje polarne i statki badawcze zlokalizowane w miejscach badań oraz automatyczne, zdalnie kierowane urządzenia, w tym satelity oraz będzie służył do modelowania i prognozowania zjawisk i procesów przez zainteresowane grupy badawcze. Projekt pn. () obejmie rozwój systemów obserwacji środowiskowych, gdzie lokalna wiedza i doświadczenie będzie wspierana danymi naukowymi. Głównym rezultatem projektu będzie platforma iAOS (Integrated Arctic Observing System) służąca wyszukiwaniu oraz dostępowi do rozproszonych baz danych. Jednym z głównych komponentów iAOS będzie portal zaprojektowany w architekturze web-GIS, który za pośrednictwem przyjaznego interfejsu zapewni dostęp użytkownikom do danych poprzez chmurę obliczeniową w przestrzeni wirtualnej (internet). Platforma iAOS wyposażona będzie w narzędzia pozwalające na przeszukiwanie, przetwarzanie, analizę geoprzestrzenną i geostatyczną, a także transformację i asymilację danych do stosowania modeli środowiskowych. IAOS przygotowany będzie do udostępniania danych zgodnie z polityką swobodnego dostępu. Potencjalnymi odbiorcami, użytkownikami platformy będą naukowcy, społeczności lokalne Arktyki, sektor prywatny, urzędnicy, politycy, interesariusze i inni.

Na oszacowany budżet niezbędny do zrealizowania projektu po stronie Uniwersytetu składają się:

  • wynagrodzenia personelu,
  • podróże na spotkania Konsorcjum, spotkania naukowe oraz inne,
  • przygotowanie materiałów edukacyjnych, celem zbudowania potencjału naukowego,
  • organizacje kursów, warsztatów, seminariów,
  • przygotowanie materiałów związanych z zagadnieniami glacjologicznymi na stronę internetową.

Projekt ma charakter badawczy, zespół naukowców Uniwersytetu będzie wykonywać działania:

  • przegląd i ocena danych terenowych pozyskanych na wybranych lodowcach południowego (), zgromadzonych w bazach danych Uniwersytetu, w zakresie pokrywy śnieżnej oraz prędkości lodowców,
  • opracowanie metody szacowania ubytku masy lodowców () na drodze cielenia,
  • przetwarzanie, publikowanie i udostępnianie danych miąższości śniegu na Lodowcu () pozyskanych na drodze obserwacji automatycznych.

Stan faktyczny:

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uczelnia prowadzi sprzedaż zwolnioną przedmiotowo (usługi edukacyjne), jak również opodatkowaną (wynajem pomieszczeń, sprzedaż książek, usługi krótkotrwałego zakwaterowania, realizuje projekty badawcze w celu komercjalizacji ich efektów, inne) oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (usługi edukacyjne, badania statutowe finansowane z dotacji). W związku z tym, że Uczelnia prowadzi działalność mieszaną, z części zakupów podatek VAT naliczony podlega częściowemu odliczeniu w oparciu o proporcję sprzedaży wg zasad ściśle określonych w przepisach prawa. Uniwersytet jako partner projektu wydatkuje, realizuje oraz rozlicza wydatki zgodnie ze swoim harmonogramem zadań, indywidualnie i na swoją rzecz. Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi na rzecz projektu przez Uczelnię są wystawiane na Uniwersytet w () (Nabywca faktur). Wydatki, jakich dokonują naukowcy Uniwersytetu na nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji prac badawczych w ww. projekcie, których efektem będzie: przegląd, ocena danych dotyczących wybranych elementów środowiska Arktyki zebranych w dostępnych repozytoriach oraz udostępnienie wybranych serii danych znajdujących się w bazach danych WNoZ i CSP UŚ dla budowania platformy iAOS są kwalifikowane przez Uczelnię na efekty realizowanego projektu i do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie nabywane na potrzeby projektu towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących po stronie Uczelni podatek należny. Ww. efekt projektu będzie wykorzystany przez Uniwersytet w działalności badawczej Uczelni. Nie wystąpi komercjalizacja wyniku projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do projektu pn. () w ramach programu Horyzont 2020 istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że wydatki związane z realizacją projektu pn. (), w ramach Programu Horyzont 2020 Uniwersytet kwalifikuje do czynności:

  • niepodlegających opodatkowaniu,
  • efekt projektu nie będzie wykorzystany na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług,
  • nie wystąpi komercjalizacja efektu projektu

Uczelnia nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zawarł w roku 2016 umowę z Komisją Europejską o dofinansowanie projektu pn. (). Projekt ten realizowany jest w ramach programu Horyzont 2020 przez Konsorcjum, w którego skład wchodzi 41 instytucji w tym Uniwersytet (partner projektu). Na mocy zawartej umowy Uczelnia otrzymuje dofinansowanie z Komisji Europejskiej, za pośrednictwem instytucji koordynującej projekt (). Okres trwania projektu oraz kwalifikowalności wydatków to: 1 grudnia 2016 r. do 30 listopada 2021 r. Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi na rzecz projektu przez Uczelnię są wystawiane na Uniwersytet w () (Nabywca faktur). Wydatki, jakich dokonują naukowcy Uniwersytetu na nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji prac badawczych w ww. projekcie, których efektem będzie: przegląd, ocena danych dotyczących wybranych elementów środowiska Arktyki zebranych w dostępnych repozytoriach oraz udostępnienie wybranych serii danych znajdujących się w bazach danych WNoZ i CSP UŚ dla budowania platformy iAOS są kwalifikowane przez Uczelnię na efekty realizowanego projektu i do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie nabywane na potrzeby projektu towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących po stronie Uczelni podatek należny. Ww. efekt projektu będzie wykorzystany przez Zainteresowanego w działalności badawczej uczelni i nie wystąpi komercjalizacja wyniku projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w odniesieniu do Projektu istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia podatku należnego nie są spełnione, gdyż, jak wynika z opisu sprawy, efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, w odniesieniu do projektu pn. (), Uczelnia nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, bowiem wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W świetle powyższego tut. Organ zaznacza, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny (projektowane zdarzenie przyszłe) pokrywać się będą z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, wydana interpretacja straci zatem swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej