Braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych przy realizacji projektu. - Interpretacja - 0461-ITPP2.4512.917.2016.1.AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.01.2017, sygn. 0461-ITPP2.4512.917.2016.1.AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych przy realizacji projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2016 r. (data wpływu 5 grudnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 4 stycznia 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych przy realizacji projektu pn. XXX - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 4 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych przy realizacji projektu pn. XXX.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację projektu pn. XXX współfinansowanego w ramach RPO Województwa ... na lata 2014-2020 (umowa z dnia 31 października 2016 r. o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPO Województwa ... na lata 2014-2020).

Okres realizacji projektu: od 1 września 2016 r. do 31 października 2018 r.

Projekt zakłada:

  1. Kształtowanie kompetencji kluczowych u uczniów szkół podstawowych, gimnazjów oraz liceum ogólnokształcącego [(m.in. zajęcia wyrównawcze z matematyki, j. angielskiego, przedmiotów przyrodniczych, koła zainteresowań z przedsiębiorczości, informatyki, wyjazdy edukacyjne, warsztaty rozwijające kreatywność i innowacyjność, adaptację sal przedmiotowych/multidyscyplinarnych (matematyczno-informatycznych), wyposażenie sal przedmiotowych/multidyscyplinarnych (zakup pomocy dydaktycznych do prowadzenia zajęć)];
  2. Doradztwo edukacyjno-zawodowe (m.in. doradztwo indywidualne i grupowe dla uczniów GIM i LO);
  3. Realizację zajęć i terapii na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (m.in. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów SP, terapia psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów SP i GIM);
  4. Szkolenia, kursy i studia podyplomowe (m.in. szkolenia, kursy i warsztaty dla nauczycieli SP i GIM, studia podyplomowe dla nauczycieli SP i GIM).

Projekt skierowany jest do:

  1. uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, uczniów z niepełnosprawnościami oraz uczniów z zaburzeniami rozwoju) oraz uczniów placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne;
  2. nauczycieli (w tym nauczycieli - doradców zawodowych);
  3. 4 szkół podstawowych, 3 gimnazjów, 1 liceum ogólnokształcącego, dla których organem prowadzącym jest Gmina.

Wydatki w ramach projektu obejmować będą m.in.:

  1. Adaptację sal: prace remontowo-budowlane związane z dostosowaniem sal do potrzeb pracowni oraz do potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym w szczególności: wymianę opraw oświetlenia, wymianę stolarki i dostosowanie do instalacji alarmowej, malowanie i cekolowanie ścian, wymianę wykładziny na antystatyczną, antypoślizgową wraz z przygotowaniem podłoża, ułożenie instalacji komputerowej w korytkach.
  2. Zakup wyposażenia, m.in. zakup sprzętu, podręczników, programów edukacyjnych i innych pomocy naukowych, dydaktycznych i edukacyjnych.
  3. Zatrudnienie personelu projektu - wynagrodzenie dla nauczycieli prowadzących dane zajęcia.
  4. Studia podyplomowe, szkolenia, kursy i warsztaty dla nauczycieli.
  5. Wynajem sal - bezpłatny wynajem sal jako niepieniężny wkład własny Gminy do projektu.
  6. Koszty pośrednie m.in. zarządzanie projektem (oddelegowanie pracownika bądź zatrudnienie koordynatora projektu, specjalisty ds. rozliczeń, księgowej), działania informacyjno-promocyjne (np. wydruk materiałów informacyjnych, artykuły w prasie lokalnej, zakup tablic informacyjnych, informacje na stronie internetowej beneficjenta).

Wymienione wydatki, które zostaną poniesione zgodnie z realizacją projektu, nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Wydatki poniesione na realizację projektu zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia (odzyskania) całości lub części podatku od wydatków poniesionych przy wykonaniu ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wskazać należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656, z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że w świetle zapisów art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych przy wykonaniu przedmiotowego projektu, skoro - jak wynika z treści wniosku - wydatki te nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy