Nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - ITPP2/4512-154/15/EB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.03.2015, sygn. ITPP2/4512-154/15/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2015 r. (data wpływu 9 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu U jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu U.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 26 września 2014 r. Szpital podpisał z Zarządem Województwa reprezentowanym przez Wicemarszałka Województwa umowę dotyczącą dofinansowania projektu pn. U w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest wyposażenie Szpitala w nowoczesną infrastrukturę informatyczną, która umożliwi świadczenie nowych e usług oraz usprawni organizację wewnętrzną Szpitala zapewniając odpowiednie bezpieczeństwo danych pacjentów i oszczędność pracy personelu poprzez budowę systemu uwierzytelniania użytkowników. Przyznane środki w ramach RPO 2007-2013 pokrywają 85% wydatków kwalifikowanych, pozostałą część kosztów, tj. 15% Szpital pokrywa ze środków własnych. W dniu 7 listopada 2014 r. oraz w dniu 3 grudnia 2014 r. zostały opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego na realizację ww. projektu. Następnie dokonano wyboru oferentów oraz podpisano z nimi umowy na realizację zadania. Szpital, jako Samodzielny Publiczny ZOZ, działający na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U z 2011 r. nr 112, poz. 654, z późn. zm.) świadczy usługi dla pacjentów na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54 poz. 535, z póź zm.). Zważywszy na powyższe, odliczenia podatkowe, o których mowa w art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy, nie są dokonywane. Szpital jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i co miesiąc składa do urzędu skarbowego deklaracje VAT-7. Czynności opodatkowane wynikają ze sprzedaży usług najmu lokali przeznaczonych na działalność gospodarczą osób fizycznych i zużyte media. Efekty realizacji projektu, o którym mowa, będą wykorzystywana wyłącznie do podstawowej działalności Szpitala, jaką jest wykonywanie usług medycznych na rzecz pacjentów Szpitala. Prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, natomiast ucyfrowienie Szpitala będzie miało bezpośredni związek z usługami medycznymi świadczonymi pacjentom. Reasumując, Szpital jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym lecz wykonane zadanie nie upoważnia go do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Szpitalowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przez sprzedawcę, skoro świadczy on usługi zwolnione od podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego ponieważ działalność jaką prowadzi, zgodne ze statutem, jest zwolniona od podatku. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnione od podatku są usługi z zakresu opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawa towarów i świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje co do zasady wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro jak wskazano w treści wniosku efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do świadczonych usług medycznych, które są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy Szpitalowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją opisanego projektu. Nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, gdyż środki finansowe wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 przywołanego rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy