Odzyskanie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/4512-51/15/AJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.02.2015, sygn. ITPP2/4512-51/15/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Odzyskanie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2015 r. (data wpływu 19 stycznia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. XXX jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. XXX.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 26 sierpnia 2014 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy na projekt pn. XXX. Projekt będzie w 80% zrealizowany ze środków w ramach działania 4.1.3. Małe Projekty, tj. operacje, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Operacja polegać będzie na udostępnianiu lokalizatorów GPS mieszkańcom obszaru LGD i innym osobom przebywającym na tym terenie do rajdów, turystyki rowerowej i zmotoryzowanej. Beneficjent powiadomi drogą internetową szkoły na obszarze LGD o możliwości korzystania z lokalizatorów GPS przez uczniów, a następnie zostaną ustalone terminy ich udostępniania oraz propozycje tras opracowanych przez beneficjenta, jak również kwestie organizacyjne. Informacje na temat obsługi lokalizatorów GPS przedstawi każdorazowo przybyłej grupie beneficjent. Opiekę nad uczniami sprawować będą przybyli z nimi nauczyciele. Pozostali mieszkańcy obszaru objętego LSR Lokalnej Grupy Działania zostaną powiadomieni przez beneficjenta za pośrednictwem stron internetowych poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych, o możliwości udostępniania lokalizatorów GPS z podaniem terminów i opracowanymi przez beneficjenta trasami do wyboru (rowerowe, zmotoryzowane). Dzięki wykorzystaniu technologii GPS beneficjent będzie mógł czuwać nad właściwym przebiegiem trasy. Przyczyni się to do znacznego wzrostu bezpieczeństwa osób przebywających w terenie, ponieważ istnieje możliwość monitorowania pozycji uczestnika w czasie rzeczywistym (urządzenie umożliwia sprawną lokalizację użytkownika, co ma kolosalne znaczenie w przypadku awarii pojazdu lub wypadku na trasie, a co za tym idzie szybką interwencję i niesienie pomocy). Ponadto w przypadku, gdy niektóre odcinki trasy przebiegają w pobliżu miejsc objętych ochroną, beneficjent ma możliwość kontroli i szybkiej reakcji, gdy uczestnik zboczy z wytyczonej trasy. Dotychczas do oznaczenia trasy używa się taśm i pieczątek, które zawieszane są m.in. na drzewach i trudno dostępnych miejscach co, po pierwsze jest bardziej niebezpieczne, po drugie nieekologiczne (potrzeba kilkuset metrów taśmy wykonanej z barwionej folii na oznaczenie odcinków specjalnych oraz znacznie podnosi każdorazowo koszt obsługi i organizacji rajdu, ponieważ trzeba po skończonym rajdzie objechać ponownie trasę i posprzątać oznaczenia). Często zdarza się, że pieczątki zawieszone w widocznych miejscach są zrywane przez nieznane osoby, co psuje klimat imprezy i uniemożliwia poprawną klasyfikację załóg. System monitorowania pojazdów za pomocą lokalizatorów GPS zapewnia niezwykle skuteczną metodę śledzenia, znacznie podnosi bezpieczeństwo i komfort ich użytkowników. Praca z lokalizatorem GPS to również sportowa rywalizacja dzięki możliwości udostępniania trasy na portalach społecznościowych (porównanie czasy przebycia trasy, czy ilości zdobytych punktów). Niezależnie od wyżej wymienionych grup, z lokalizatorów GPS będą mogły korzystać także inne osoby: indywidualni turyści, członkowie klubów, miłośnicy turystyki. Do poszczególnych grup beneficjent skieruje informacje o możliwości korzystania z lokalizatorów GPS za pośrednictwem strony internetowej beneficjenta. Wpłynie to na zwiększenie liczby osób odwiedzających obszar LGD w celach hobbystycznych. Projekt może zainicjować powstanie wielu ciekawych tras i punktów widokowych w okolicy, wzorem turystycznych ośrodków w Europie, a co za tym idzie przyczyni się do promocji regiony i wzrostu liczby turystów. Udostępnianie odbywać się będzie na zasadach opisanych powyżej i nieodpłatnie. Odpowiednie ogłoszenie zamieszczone będzie także na stronie internetowej LGD Sz. B. Gmin Powiatu G. oraz Stowarzyszenia. O kolejności udostępniania decydować będzie kolejność zgłoszeń (e-mail) do prezesa Stowarzyszenia. Zakładane rezultaty przyczynią się do osiągnięcia celu w ten sposób, że mieszkańcy obszaru objętego LSR i inne osoby przebywające na tym terenie będą uczestniczyć w pokonywaniu tras z wykorzystaniem lokalizatorów GPS. Osiągnięcie celu będzie możliwe dzięki zakupieniu i udostępnieniu lokalizatorów GPS i dzięki możliwości programowania poszczególnych tras za pomocą laptopa. Stowarzyszenie za pomocą laptopa zaprogramuje trasy ze śladem na lokalizatorze GPS.

Wskaźnik produktu:

  • zakup 40 szt. lokalizatorów GPS (opłacona faktura),
  • organizacja 1 rajdu dla zmotoryzowanych promującego działanie lokalizatorów GPS (lista obecności),
  • opracowanie tras: jednej rowerowej (opracowana trasa w wersji papierowej), jednej zmotoryzowanej do przebycia również z zastosowanie lokalizatorów GPS (opracowana trasa w wersji papierowej).

Organizacja rajdu oraz opracowanie dwóch tras będzie wykonane nieodpłatnie. Wskaźnik rezultatu: podniesienie bezpieczeństwa oraz wiedzy o walorach przyrodniczo-turystycznych regionu, weryfikowane za pomocą ankiety wśród uczestników.

Uzyskane dane będą określane na podstawie dokumentacji wytworzonej i pozostającej w siedzibie Stowarzyszenia.

Na realizację rajdu przewidziano termin 21 marca 2015 r. Planuje się zorganizowanie rajdu turystyczno-sprawnościowego po trasie zmotoryzowanej (150 km). Rajd pn. S., miejsce startu i mety w miejscowości L. ul. K. S. 1a, N. Impreza jednodniowa. Rejestracja załóg od godz. 7.00, powrót do bazy o godz. 18.00. Zakończenie rajdu godz. 19.30-20.00. Zasady uczestnictwa liczba miejsc ograniczona, decyduje data zgłoszenia.

Stowarzyszenie w ramach projektu będzie organizatorem całego przedsięwzięcia m.in. organizacja rajdu promującego lokalizatory, opracowanie tras: rowerowej i dla zmotoryzowanych, nadzór nad przebiegiem rajdu, obsługa programu komputerowego. Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, a działalność statutowa kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku, o których mowa w poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy.

W wyniku realizacji ww. działań Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność ta nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi (VAT), bowiem Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  • Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. XXX?
  • Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT w tym zakresie?

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłącznie w przypadku Stowarzyszenia nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zakupy dokonywane przez Stowarzyszenie w ramach ww. projektu w żaden sposób nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowana. Ponadto Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT (art. 113 ustawy). Stowarzyszeniu nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jedynie w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakup towarów i usług nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ponadto Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odliczenia i zwrotu podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy