
Temat interpretacji
Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu unijnego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2016 r. (data wpływu 27 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina złożyła wniosek i podpisała umowę nr /15-00 o dofinansowanie projektu pn. , w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020. Osi Priorytetowej V. Gospodarka niskoemisyjna. Działania 5.3. Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej. Poddziałania 5.3.1. Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne. W kosztach kwalifikowanych operacji znalazł się VAT.
Gmina złożyła oświadczenie o kwalifikowalności VAT: Gmina jednostka samorządu terytorialnego realizując powyższy projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona w budżecie projektu.
W związku z powyższym Gmina wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odliczenia VAT, która jest konieczna do rozliczenia projektu i uzupełnienia wniosku o płatność.
Projekt planowany do realizacji przez Gminę obejmuje roboty termomodernizacyjne, zmierzające do zmniejszenia zużycia paliw na potrzeby grzewcze przez budynek Zespołu Szkół w S.:
- ocieplenie ścian fundamentowych w gruncie styrodurem ekstrudowanym o grubości 10 cm;
- ocieplenie cokołów styropianem EPS o grubości 10 cm;
- ocieplenie ścian zewnętrznych sali gimnastycznej, wraz z zapleczem, styropianem fasadowym o grubości 10 cm, z wykończeniem tynkiem krzemiankowym baranek;
- wykonanie izolacji cieplnych stropodachów wentylowanych granulatem z wełny mineralnej o grubości 20 cm, metodą wdmuchiwania do przestrzeni poziomych;
- instalację pomp ciepła solanka-woda o mocy 150 kW x 2, z zespołem sond gruntowych ukośnych, rurowych o łącznej powierzchni czynnej 51,68 m2;
- uruchomienie istniejącej wentylacji nawiewno-wywiewnej z odzyskaniem ciepła,
- naprawę pokrycia dachowego zdjęcie blachy na dachu budynku gimnazjum i uzupełnienie warstw keramzytu;
- wymianę stolarki okiennej w sali gimnastycznej, o łącznej powierzchni 83,16 m2;
- wymianę 14 sztuk grzejników oraz płukanie instalacji c.o.;
- wykonanie instalacji fotowoltaicznej o mocy 24,5 kW.
Podjęcie inwestycji jest konieczne ze względu na bardzo niskie parametry izolacyjności cieplnej budynku oraz mało ekologiczną technologię produkcji ciepła, przez co zgodnie z szacunkami zawartymi w audycie energetycznym, każdego roku zużywana jest energia cieplna końcowa na poziomie 3.672 GJ. W wyniku projektu możliwe jest jej ograniczenie do 951 GJ, czyli aż o 74%. W rezultacie, w istotnym stopniu spadnie też emisja dwutlenku węgla do atmosfery o około 111 ton w ciągu roku.
Celem ogólnym projektu jest ograniczenie zużycia energii końcowej i pierwotnej, do przygotowania której wykorzystywane są paliwa kopalne olej opałowy w przypadku ogrzewania oraz węgiel, jeśli chodzi o energię elektryczną, produkowaną w polskich elektrowniach. Przełoży się to również na wymierne korzyści finansowe Gminy, która zaoszczędzone środki pieniężne będzie mogła wykorzystać na inne potrzeby (na przykład edukację dzieci w formie zajęć dodatkowych).
Gmina figuruje w rejestrze podatników VAT jako podatnik czynny.
Poniesione wydatki zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT z otrzymanych faktur VAT, dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wykonywaniem przedstawionej wyżej inwestycji...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie można skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących roboty termomodernizacyjne, montaż instalacji solarnej i fotowoltaicznej oraz pompy ciepła, ponieważ inwestycja ta nie będzie służyć wykonywaniu przez Gminę czynności opodatkowanej VAT (zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Edukacja jest zwolniona przedmiotowo od VAT (art. 43 ust. 1 pkt 26 w/w ustawy).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
