brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu pn. - Interpretacja - IBPP3/4512-146/16/SR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.03.2016, sygn. IBPP3/4512-146/16/SR, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu pn.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 24 lutego 2016 r. (data złożenia 2 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2016 r. złożono ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Centrum (Wnioskodawca) podpisało z Województwem umowę o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet V Środowisko, Działanie 5.3. Czyste powietrze i odnawialne źródła energii.

Projekt polega na kompleksowej termomodernizacji budynków Centrum: Pawilony 1, 2c i 3 oraz budynek kotłowni głównej z pawilonem technicznym.

Zakres prac obejmuje: docieplenie przegród zewnętrznych, wymianę nieszczelnych, drewnianych okien i drzwi, modernizację systemu ogrzewania i dywersyfikację źródeł ciepła oraz montaż kolektorów słonecznych do wspomagania produkcji energii niezbędnej do zaopatrzenia w ciepłą wodę użytkową.

Szczegółowy zakres projektu przedstawia się następująco:

  1. Pawilon 1:
    • ocieplenie ścian zewnętrznych
    • ocieplenie stropu nad najwyższą kondygnacją użytkową
    • wymiana stolarki okiennej na energooszczędną
  2. Pawilon 3:
    • ocieplenie ścian zewnętrznych
    • ocieplenie stropu nad najwyższą kondygnacją użytkową
    • wymiana stolarki okiennej na energooszczędną
    • wymiana stolarki drzwiowej na energooszczędną
  3. Pawilon 2c:
    • ocieplenie ścian zewnętrznych
    • ocieplenie stropodachu
    • wymiana stolarki okiennej na energooszczędną
    • wymiana stolarki drzwiowej na energooszczędną
    • modernizacja instalacji c.o.
  4. Budynek kotłowni głównej z pawilonem technicznym:
    • ocieplenie ścian zewnętrznych
    • ocieplenie stropodachu
    • wymiana stolarki okiennej na energooszczędną
    • wymiana stolarki drzwiowej na energooszczędną
  5. Modernizacja systemu ogrzewania i dywersyfikacja źródeł ciepła wraz z montażem systemu kolektorów słonecznych do wspomagania produkcji energii niezbędnej do zaopatrzenia jednostki w ciepłą wodę użytkową.
    • Kotłownia główna modernizacja istniejącego źródła ciepła poprzez ograniczenie mocy kotłowni oraz instalacja systemu solarnego do wspomagania procesu wytwarzania ciepłej wody użytkowej
    • dywersyfikacja źródeł ciepła wykonanie dwóch odrębnych kotłowni w Pawilonach 1 i 2c, które będą zasilać budynki w ciepło na cele grzewcze i przygotowania ciepłej wody użytkowej.

Zakupione w celu realizacji powyższej inwestycji towary i usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Efekty poniesionych ww. wydatków nie będą dla Wnioskodawcy generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W celu uzyskania dofinansowania Centrum ma obowiązek dostarczyć informację, czy ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z dokonywanych wydatków w ramach realizowanego projektu pn. ...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu pn. , ponieważ inwestycja będzie służyła czynnościom nieopodatkowanym VAT. Szpital prowadzi działalność zwolnioną z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18-19 (Pawilon 1, Pawilon 3, Budynek kotłowni głównej z pawilonem technicznym) oraz art. 43 ust. 1 pkt 36 (Pawilon 2c) ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Zakupione towary i usługi w celu realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Efekty dotyczące projektu nie będą dla Wnioskodawcy generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki prawnopodatkowe, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Uwzględniając zaprezentowany we wniosku opis sprawy, z którego jednoznacznie wynika, że zakupione w celu realizacji powyższej inwestycji towary i usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT, a efekty poniesionych ww. wydatków nie będą dla Wnioskodawcy generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, stwierdzić należy, że w omawianej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu pn. .

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo zauważa się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii czy Wnioskodawca prawidłowo zaklasyfikował swoją działalność prowadzoną w Pawilonie 1, Pawilonie 3, Budynku kotłowni głównej z pawilonem technicznym jako zwolnioną zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18-19 ustawy, a prowadzoną w Pawilonie 2c jako zwolnioną zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Stwierdzenie to przyjęto jako element argumentacji Wnioskodawcy i nie było ono przedmiotem oceny. Niniejszą interpretacje wydano przy założeniu, że towary nabywane przez Wnioskodawcę w związku z termomodernizacją budynków Centrum faktycznie nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach