Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego związanego z wyżej wymienionymi zakupami w ramach realizacji zadania w ramach Osi ... - Interpretacja - ITPP1/443-1570/14/EK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.01.2015, sygn. ITPP1/443-1570/14/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego związanego z wyżej wymienionymi zakupami w ramach realizacji zadania w ramach Osi 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2014 r. (data wpływu 15 grudnia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 12 stycznia 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą: Z. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony 12 stycznia 2015 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą: Z..

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest stosunkowo jednym z najmłodszych, działających na terenie Gminy. Stowarzyszenie, zgodnie ze swoją nazwą, jako główny cel stawia sobie dbanie o środowisko, w którym żyje i dążenie do ciągłego rozwoju M. - czyli osiedla J. mieszczącego się w D. Osiedle jest miejscem zamieszkanym przez bardzo zorganizowanych, pełnych energii i zapału ludzi, którzy chcą działać na rzecz ogółu. To dobry początek, aby wspólnie tworzyć przestrzeń integracji międzypokoleniowej i miejsca rekreacji dla wszystkich.

Jako priorytet a zarazem pierwszą inicjatywę Stowarzyszenie założyło sobie stworzenie miejsca rekreacyjnego dla najmłodszych mieszkańców osiedla. Stowarzyszenie jest w posiadaniu terenu o wielkim potencjale i planuje wykorzystać go w celu stworzenia miejsca do wypoczynku, rekreacji i integracji dla dzieci a także miejsca, które stanowiłoby niejako wizytówkę osiedla i jego mieszkańców. W pracę nad projektem będą zaangażowani mieszkańcy, którzy również w celu inauguracji z zagospodarowanego placu zabaw będą zaproszeni na zaplanowany i zorganizowany przez Stowarzyszenie. Zwieńczyłby on chwile ciężkiej pracy i trudu oraz stanowiłby esencję wspólnego wysiłku i zaangażowania. Zagospodarowanie placu będzie idealnym bodźcem do aktywnego wypoczynku dzieci i ich rodziców, a dobry przykład festynu integracyjnego może stać się początkiem nowej tradycji lokalnej społeczności. Nakłady poniesione na realizację zaplanowanych działań, wsparte pracą własną mieszkańców, przyniosą mierzalne efekty w postaci zagospodarowanego placu z elementami małej infrastruktury, a także polepszą: jakość życia mieszkańców osiedla, ich stan zdrowia, poczucie lokalnej tożsamości i chęć rozwoju wśród kilku pokoleń. Zaplanowane działania poprawią także estetykę miejsca.

Stowarzyszenie, w trosce o najmłodszych, wnioskuje o pomoc finansową na realizację projektu pod nazwą: Z., w ramach którego podjęte zostaną następujące działania:

  • Zakup wyposażenia placu, tj. kompletu potrzebnego do zagospodarowania tego miejsca, który stanowiłby obiekt rekreacyjno-wypoczynkowy dla dzieci i ich rodziców, w skład wchodzą: 2 szt. koników sprężynowych, 1 szt. huśtawki podwójnej, 1 szt. domku ze zjeżdżalnią, 1 szt. drabinek, 2 szt. bramek oraz 2 szt. ławek parkowych. Dla utrzymania porządku na placu zabaw Stowarzyszenie chce zakupić 1 szt. betonowego kosza na śmieci, a także tabliczki zakaz wchodzenia z psami.

Powstały plac rekreacyjno-wypoczynkowy będzie zabezpieczony piłkochwytami, aby mieszkańcy nie musieli obawiać się wpadających piłek do ich ogródków.

Z okazji Mikołajek czyli 6 grudnia 2014 r. Stowarzyszenie zorganizowało festyn, na którym uroczyście otworzono nowo powstały plac zabaw. Uczestnictwo w festynie było bezpłatne i ogólnodostępne. Festyn zorganizowany został dla mieszkańców osiedla i przybyłych gości. Dla wszystkich uczestników ok. 100 osób przewidziany został poczęstunek w formie cateringu oraz słodkiej przekąski. W ramach cateringu zaplanowano zapewnić przybyłym gościom gorącą grochówkę z chlebem oraz kiełbaskę z grilla, a dla małych dzieci przewidziano słodki poczęstunek.

Dzięki realizacji projektu mieszkańcy osiedla będą mieli miejsce do rozwijania swojej aktywności. Zagospodarowany plac będzie idealnym miejscem dla aktywności ruchowej. Wspólna zabawa z rówieśnikami na placu wyposażonym w atrakcyjne sprzęty sprawi dzieciom wiele radości, ale co jest niezwykle istotne, przyczynia się również do ich rozwoju fizycznego oraz nauczy współżycia w grupie. Podczas festynu promowane były takie walory, jak integracja lokalnej społeczności oraz aktywizacja zarówno społeczna, jak i fizyczna, budowanie świadomości rozwoju wśród mieszkańców osiedla. Mieszkańcy poprzez własną pracę dostrzegli walory współdziałania i jego pozytywne wymierne efekty. W ramach projektu mieszkańcy oraz goście mogli dostrzec lokalne walory miejscowości, pooddychać świeżym powietrzem oraz odpocząć od codziennych obowiązków. Wśród mieszkańców wzrosła aktywność sportowa oraz samoświadomość na temat zdrowego trybu życia. Podjęta inicjatywa stworzy mieszkańcom warunki do integracji i aktywnego spędzania wolnego czasu. Przystosowanie placu będzie idealnym bodźcem do spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu wśród swoich rówieśników zaś festyn rodzinny będzie dobrą okazją do zwieńczenia pracy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego związanego z wyżej wymienionymi zakupami w ramach realizacji zadania w ramach Osi 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów.

Zdanie Wnioskodawcy.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Realizacja projektu pod nazwą: Z., objętego PROW, nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną i dlatego też Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem. Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie służą sprzedaży opodatkowanej. W konsekwencji Stowarzyszeniu, które nie jest zarejestrowane, jako podatnik VAT czynny, nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać również prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy